ITPP1/443-295/10/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-295/10/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 23 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek świadczy nieodpłatne usługi na rzecz społeczności lokalnej w formie organizowania spektakli, koncertów, spotkań autorskich i innych przedsięwzięć kulturalnych. Otrzymuje z tego tytułu dotacje podmiotowe na działalność bieżącą z jednostki samorządu terytorialnego. W 2009 r. osiągnięto także przychody z działalności kina, wynajmu pomieszczeń i darowizn w wysokości 19.653,22 zł i zostały one wydatkowane na działalność statutową. Zakłada się, że przychody Ośrodka w bieżącym roku pozostaną na tym samym poziomie.

W 2010 r. Ośrodek otrzymał dotację w wysokości 4.000,00 zł z MSWiA na realizację zadania mającego na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturalnej mniejszości narodowych i etnicznych, jak również ubiega się o dotację z LDG P. B. w ramach działania "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w wysokości 21.360,00 zł na promowanie wartości kulturalnych regionu poprzez działanie folklorystycznego zespołu muzycznego, organizację warsztatów muzycznych, udziału zespołu na imprezach muzycznych.

W dniu 14 czerwca 2010 r. wskazano, iż Ośrodek nie jest zarejestrowanym "płatnikiem" podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek, w związku z otrzymaniem dotacji, stanie się "płatnikiem" podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem tych dotacji, Ośrodek nie będzie płatnikiem podatku VAT z uwagi na fakt, że z otrzymanych dotacji świadczone będą nieodpłatne usługi, zgodnie z działalnością statutową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, o czym stanowi art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym, na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla 2010 r., przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Stosownie do zapisu art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 tej ustawy - rozumieć należy przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Ośrodek świadczy nieodpłatne usługi na rzecz społeczności lokalnej w formie spektakli, koncertów, spotkań autorskich i innych przedsięwzięć kulturalnych. Otrzymuje on dotacje podmiotowe na działalność bieżącą z jednostki samorządu terytorialnego. W 2010 r. otrzymano także dotację w wysokości 4.000,00 zł z MSWiA na realizację zadania mającego na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturalnej mniejszości narodowych i etnicznych. Ośrodek ubiega się ponadto o dotację z LDG P. B. w ramach działania "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w wysokości 21.360,00 zł na promowanie wartości kulturalnych regionu (działanie folklorystycznego zespołu muzycznego, organizację warsztatów muzycznych, udziału zespołu na imprezach muzycznych). W 2009 r. osiągnięto przychody pochodzące z działalności kina, wynajmu pomieszczeń i darowizn w wysokości 19.653,22 zł, które wydatkowano na działalność statutową. W bieżącym roku zakłada się, iż przychody Ośrodka pozostaną na tym samym poziomie.

A zatem, skoro wskazane we wniosku dotacje nie mają wpływu na cenę, lecz przeznaczane są na pokrycie kosztów realizacji zadań mających na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturalnej mniejszości narodowych i etnicznych, celem nieodpłatnego świadczenia usług (organizowanie spektakli, koncertów, spotkań autorskich i innych przedsięwzięć kulturalnych), to tym samym nie stanowią one obrotu w rozumieniu powołanego wcześniej art. 29 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że o ile Ośrodek faktycznie w 2010 r. nie osiągnie z tytułu wykonywania odpłatnych czynności (sprzedaż biletów do kina, wynajem pomieszczeń) kwoty wskazanej w powołanym wcześniej art. 113 ust. 1 ustawy (z uwzględnieniem obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r. zmiany limitu), to tym samym nie stanie się podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, zaznacza się, iż do wartości sprzedaży wskazanej w tym przepisie (z ww. zastrzeżeniem limitu) nie zalicza się nieodpłatnie świadczonych przez Ośrodek usług. W tym przypadku bowiem nie stanowią one, na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie do wskazanego limitu uprawniającego do korzystania z ww. zwolnienia nie wlicza się kwot otrzymanych przez Ośrodek tytułem przedmiotowych dotacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl