ITPP1/443-275/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-275/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani jako osoba fizyczna jednoosobową działalność gospodarczą - rękodzieło, ale nie jest Pani "płatnikiem VAT". Niebawem zamierza Pani otworzyć serwis internetowy (sklep), gdzie swoje prace będą mogli wystawiać i sprzedawać twórcy, artyści i rękodzielnicy reprezentujący różne dziedziny jak: malarze, ceramicy, filcarze, lalkarze, krawcy, rymarze, jubilerzy i wszyscy ci, którzy tworzą ręcznie swoje prace. W Pani sklepie internetowym twórcy będą własnoręcznie wstawić swoje prace dzięki specjalnie dla nich zaprojektowanemu i udostępnionemu panelowi (część serwisu internetowego). Będą oni mogli sami zarządzać wydzieloną dla nich częścią serwisu w ściśle określonym zakresie - czyli będą ustalać ceny, tworzyć opisy do wystawianych do sprzedaży swoich prac oraz wysyłać swoje prace do klientów. Prace twórców - do momentu wysłania ich do klienta - będą w pracowni twórcy i będą ich własnością, a zatem nigdy w fizyczny sposób nie będą w Pani posiadaniu.

Zamierza Pani pobierać prowizję, za udostępnienie twórcom możliwości sprzedaży za pośrednictwem Pani sklepu internetowego. Dla zabezpieczenia transakcji (zarówno dla bezpieczeństwa twórcy, jak i kupującego (m.in. dla zabezpieczenia praw konsumenta w zakresie zwrot towaru), należności za sprzedany towar będą spływały na konto właściciela serwisu, a następnie, po potraceniu prowizji sklepu, odsyłane na konto twórcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (nie będąca "płatnikiem VAT"), może Pani prowadzić taką działalność i udostępniać swój sklep internetowy również twórcom, którzy będą wystawiać i sprzedawać przedmioty, które podlegają VAT jak np. biżuteria srebrna i w związku z prowadzoną działalnością nie będzie Pani podlegać obowiązkowemu zgłoszeniu rejestracyjnemu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, może Pani nadal korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest Pani dostawcą wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali ani nie świadczy usług jubilerskich.

W art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, określono szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorców w tym również zwolnienia od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł (...). Zgodnie z art. 113 § 12 "zwolnień (...) nie stosuje się do (...) podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali (...)

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie,

Zgodnie z zamierzeniem podatnika, udostępni on jedynie sklep internetowy, który jest jego własnością, do zrealizowania sprzedaży pomiędzy kupującym, a sprzedającym. Podatnik nie będzie w fizyczny sposób posiadał dzieł i prac sprzedającego, a w związku z tym będzie jedynie pośrednikiem przy zawarciu transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 tej ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy).

Z kolei w myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

a.

dokonujących dostaw:

1.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

2.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

3.

nowych środków transportu,

4.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

b.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

c.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360. z późn. zm.).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia.

Z powyższego wynika, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją każdego podatnika, którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła pewnego ustawowego określonego limitu kwoty. Istnieją jednak, wskazane powyżej przesłanki negatywne, które uniemożliwiają podatnikowi skorzystania z tego prawa.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż jako osoba fizyczna prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie rękodzieła i korzysta Pani ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zamierza Pani otworzyć sklep internetowy, gdzie swoje prace będą mogli wystawiać i sprzedawać inni twórcy reprezentujący różne dziedziny. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu i udostępnionemu panelowi twórcy będą osobiście wstawić swoje prace i samodzielnie zarządzać wydzieloną dla nich częścią serwisu, w ściśle określonym zakresie (ustalać ceny, tworzyć opisy do wystawianych do sprzedaży swoich prac oraz wysyłać swoje prace do klientów). Prace do momentu wysłania ich do klienta - będą w pracowni twórcy i będą ich własnością. Zgodnie z Pani zamierzeniem, udostępni Pani jedynie sklep internetowy, do zrealizowania sprzedaży pomiędzy kupującym i sprzedającym, a za udostępnienie twórcom możliwości takiej sprzedaży zamierza Pani pobierać prowizję. Dla zabezpieczenia transakcji (zarówno dla bezpieczeństwa twórcy jak i kupującego), należności za sprzedany towar będą spływały na konto właściciela serwisu a następnie, po potraceniu prowizji sklepu, odsyłane na konto twórcy.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, to nie Pani będzie dostawcą wyrobów z metali szlachetnych (lub z udziałem tych metali), ani nie będzie Pani świadczyć usług jubilerskich (oraz przy założeniu, że nie wystąpią inne okoliczności powodujące wyłączenie z prawa do korzystania ze zwolnienia, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy), to w przypadku świadczenia przez Panią usług, polegających na udostępnianiu panelu w serwisie internetowym (sklepie) oraz rachunku bankowego do wpłat - przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia wartości sprzedaży 150.000 zł, określonej w art. 113. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co powoduje, iż nie musi Pani dokonywać rejestracji w zakresie VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl