ITPP1/443-267/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-267/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 28 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na zakładaniu wkładów kominowych ze stali, wstawianiu lub wymianie kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług polegających na zakładaniu wkładów kominowych ze stali, wstawianiu lub wymianie kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia aktualnie wykonuje działalność usługową sklasyfikowana wg PKD 81.22.Z - Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych. Jest to główny przedmiot działalności. W związku z późn. zm. PKWiU w 2011 r. Spółdzielnia wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur w Łodzi o wyznaczenie grupowań usług wykonywanych obecnie i w przyszłości. Usługi, które Spółdzielnia zamierza świadczyć zaliczone są do PKWiU 43.29.0 - zakładanie wkładów kominowych ze stali, wstawianie lub wymiana kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych. Działalność usługowa miałaby polegać na przyjęciu przez Spółdzielnię zlecenia, dokonaniu pomiaru z natury u zleceniodawcy, zrobieniu kosztorys, ustaleniu terminu wykonania oraz wysokości i formy płatności. Po przyjęciu oferty przez zleceniodawcę Spółdzielnia dokonuje zakupu gotowych wyrobów do wykonania usług mieszczących się w PKWiU 43.29.19.0. Samą usługę montażu Spółdzielnia miałaby wykonywać wyłącznie przez swoich pracowników, ponosząc we własnym zakresie koszty transportu i niezbędnych narzędzi na miejsce wykonania zlecenia. W fakturze po wykonaniu prac wpisana będzie usługa montażu wraz z materiałami w jednej pozycji, ponieważ w tym przypadku, jest mowa o usłudze budowalno-montażowej, a co za tym idzie nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów do odrębnej sprzedaży. Obrotem Spółdzielni jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robociznę, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustaleniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów kosztów zakupu materiałów zawartych w tym wyliczeniu (producent udziela rabatu, który jest dostępny wyłącznie Spółdzielni). Zakup gotowego wyrobu dokumentowany jest fakturą. Zaostrzenie norm ochrony środowiska i oszczędności energii, wymusiły na producentach urządzeń grzewczych dążenie do podwyższenia sprawności tych urządzeń. Spowodowało to wprowadzenie niskotemperaturowych źródeł ciepła, emitujących spaliny o temperaturze nie przekraczającej punktu rosy, skutkiem czego jest wykraplanie się agresywnego kondensatu, destrukcyjnie oddziaływującego na tradycyjne kominy wykonane z cegły. Zastosowanie nowoczesnych (niskotemperaturowych) kotłów grzewczych na gaz czy olej wymaga dostosowania istniejących przewodów kominowych do nowych warunków pracy. Ograniczenie strat ciepła i zwiększenie sprawności kotłów daje w efekcie mniejszą ilość spalin o znacznie niższej temperaturze i większej wilgotności. W tej sytuacji próba korzystania z istniejącego komina ceglanego bez modernizacji powoduje jego uszkodzenie poprzez destrukcyjne oddziaływanie spalin mokrych. Źle funkcjonujący lub uszkodzony komin to zagrożenie dla zdrowia a nawet życia mieszkańców. Ww. sytuacji czynnością modernizacyjną przewodów kominowych jest zamontowanie wkładu z blachy kwasoodpornej. W przypadku występowania nieszczelności w przewodach kominowych dymowych (obsługujących urządzenia grzewcze na paliwa stałe), powstałych na skutek niefachowej budowy, nieprawidłowej eksploatacji, użycia nieodpowiednich paliw, a także w następstwie pożarów sadzy (efektem jest roszczelnienie), mają zastosowanie wkłady kominowe żaroodporne. Montaż wkładów w kanałach wentylacyjnych ma za zadanie poprawienie szczelności przewodów oraz usprawnienie ciągu kominowego. Takie wkłady wykonane są z blachy stalowej o innych parametrach termicznych. Przewody z blachy charakteryzują się wysoką szczelnością. Montaż wkładu kominowego odbywa się poprzez wpuszczenie go na linie od góry do przewodu kominowego oraz rozkucia komina na małej długości w pomieszczeniu z kotłem, celem osadzenia dolnych elementów systemu: wyczystka, drzwiczki, skraplacz. W niektórych przypadkach w kominach posiadających załamania wkłady tzw. spiro montuje się od dołu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi polegające na zakupie materiałów i towarów (wkładów kominowych, kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych) oraz ich założeniu, wstawieniu, montażu:

1.

Czy mogą wchodzić w zakres robót konserwacyjnych (wg PKD 81.22.Z, a zaliczone do PKWiU 43.29.19.0

* wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym - opodatkowane 8% stawka VAT, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy;

* w przypadku budownictwa innego niż budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - 23%

2.

Czy ww. prace należy zakwalifikować jako roboty instalacyjne w ramach modernizacji i remontu lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

* opodatkowane 8% stawką VAT beż względu na wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania robót.

3.

Czy ww. wymienione usługi opodatkowane są stawką podstawową.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawę wkładów kominowych oraz innych elementów wraz z ich montażem należy uznać za roboty instalacyjne w ramach budowy, przebudowy, remontu oraz modernizacji, bowiem w wyniku tych działań nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych budynku. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania czy montażu różnych towarów. Montaż wkładów, drzwiczek wycierowych, kratek wentylacyjnych, podlega opodatkowaniu stawką 8%, ponieważ mieszczą się one w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast stosownie do § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 i 3, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

c.

w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku. Natomiast usługi konserwacji korzystają z preferencyjnej stawki podatku na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu, wynika, że Spółdzielnia zamierza świadczyć zaliczone są do PKWiU 43.29.0 - zakładanie wkładów kominowych ze stali, wstawianie lub wymiana kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych. Działalność usługowa miałaby polegać na przyjęciu przez Spółdzielnię zlecenia, dokonaniu pomiaru z natury u zleceniodawcy, zrobieniu kosztorys, ustaleniu terminu wykonania oraz wysokości i formy płatności. Po przyjęciu oferty przez zleceniodawcę Spółdzielnia dokonuje zakupu gotowych wyrobów do wykonania usług mieszczących się w PKWiU 43.29.19.0. Samą usługę montażu Spółdzielnia miałaby wykonywać wyłącznie przez swoich pracowników, ponosząc we własnym zakresie koszty transportu i niezbędnych narzędzi na miejsce wykonania zlecenia. W fakturze po wykonaniu prac wpisana będzie usługa montażu wraz z materiałami w jednej pozycji, ponieważ w tym przypadku, jest mowa o usłudze budowalno-montażowej, a co za tym idzie nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów do odrębnej sprzedaży.

Analiza zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku że o ile czynności, o których mowa we wniosku wykonane są przez Wnioskodawcę w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomoderniacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym to zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl