ITPP1/443-263/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-263/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 maja 2008 r. oraz 4 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez kontrahenta przyznanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, sprzedaje towary własnej produkcji (przetwory rybne). W tym celu zawiera ze swoimi kontrahentami umowy o współpracy handlowej, które regulują zasady dostawy (sprzedaży) towarów ich nabywcom, którymi są sieci handlowe i hurtownie, oraz zasady świadczenia przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy usług promocyjno-marketingowych. Z tytułu świadczenia tych usług kontrahenci żądają od Spółki wynagrodzenia nazywanego "premią", "bonusem", "opłatą marketingową", itp. W szczególności w zawartych przez Wnioskodawcę umowach wymienione są następujące świadczenia, będące przedmiotem usług promocyjno-marketingowych:

* bonus w wysokości 1,5% od osiągniętego obrotu netto w okresie rozliczeniowym;

* wynagrodzenie bonusowe w wysokości 8% od wartości sprzedaży netto;

* wynagrodzenie w wysokości 1.200,00 pln za każdy okres rozliczeniowy, pod warunkiem wygenerowania obrotu co najmniej 40.000,00 pln w okresie rozliczeniowym;

* comiesięczne wynagrodzenie bonusowe w wysokości 0,50% od wartości sprzedaży netto na pokrycie ewentualnych strat z tytułu różnych reklamacji;

* rabat retrospektywny.

Wnioskodawca wyjaśnił, że przez pojęcie "rabatu retrospektywnego" należy rozumieć rabat udzielany za określone w umowie okresy (miesiąc, kwartał lub rok), a jego wysokość uzależniona jest od wartości sprzedaży. Rabat ten nie jest powiązany z konkretną dostawą.

Również pozostałych, opisanych wyżej wynagrodzeń (premii) nie można skojarzyć z żadną konkretną dostawą towarów, co uniemożliwia stosowanie rabatów i dokonywanie odpowiedniej korekty wystawionych przez Spółkę (sprzedawcę) faktur VAT. Opisane wyżej wynagrodzenia dokumentowane są przez kontrahentów fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 maja 2008 r.

Czy premie pieniężne (bonusy), opisane szczegółowo w przedstawionym stanie faktycznym, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w zakresie podatku naliczonego w fakturach, których przedmiotem są premie pieniężne zważywszy, że zgodnie z art. 88 ust. 3a) pkt 4a i 4c, prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie przysługuje w przypadku faktur stwierdzających czynności, które nie zostały dokonane lub potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie art. 58 k.c. i 83 k.c.

Zdaniem Wnioskodawcy zrealizowanie przez kupującego określonej wielkości obrotu towarami (produktami) dostarczonymi przez Spółkę, czego konsekwencją jest żądanie i otrzymanie przez kupującego premii pieniężnej, jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stanowisko to jest uzasadnione na podstawie pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. znak: PP3-812-1222/2004/AP/4026, zawierającego interpretację w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 powołanej ustawy oraz interpretacji wydanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie i w Poznaniu. Przedstawiona w powyższych orzeczeniach organów skarbowych interpretacja ustawy o podatku od towarów i usług klasyfikuje, zastrzeżone w umowach i wypłacane przez dostawców towarów kupującym, świadczenia pieniężne, których wysokość uzależniona jest od wartości sprzedaży, jako wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca zgadza się z zawartymi w pismach urzędów skarbowych i powoływanych wyżej interpretacjach indywidualnych, argumentami wskazującymi na brak podstaw do stosowania w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt: I FSK 94/06). Przedmiotowe wyroki wydane zostały bowiem w konkretnych sprawach i nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji skoro przedmiotowe czynności są usługami w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w zakresie podatku naliczonego w przedmiotowych fakturach, a art. 88 ust. 3a) pkt 4a i 4c ustawy nie ma zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, czy też osiągnięcia określonych obrotów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a więc świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie zawartej umowy o współpracy handlowej przyznaje kontrahentom bonusy, premie pieniężne, niezwiązane z żadną konkretną dostawą towarów, za dokonanie przez nich, określonej wartości zakupów towarów handlowych od Spółki. W zawartych przez Wnioskodawcę umowach wymienione są następujące świadczenia, będące przedmiotem usług promocyjno-marketingowych:

1.

bonus w wysokości 1,5% od osiągniętego obrotu netto w okresie rozliczeniowym;

2.

wynagrodzenie bonusowe w wysokości 8% od wartości sprzedaży netto;

3.

wynagrodzenie w wysokości 1.200,00 pln za każdy okres rozliczeniowy, pod warunkiem wygenerowania obrotu co najmniej 40.000,00 pln w okresie rozliczeniowym;

4.

comiesięczne wynagrodzenie bonusowe w wysokości 0,50% od wartości sprzedaży netto na pokrycie ewentualnych strat z tytułu różnych reklamacji;

5.

rabat retrospektywny.

Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy więc od wskazanego zachowania nabywcy. A zatem, pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez kontrahentów otrzymujących taką premię, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22%.

Należy zaznaczyć, że wypłata premii nie stanowi, po stronie wypłacającego czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek ten powstaje natomiast po stronie podmiotu otrzymującego premię.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 4a i 4c ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności oraz potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności.

W tym miejscu należy podkreślić, że na etapie wydawania interpretacji indywidualnej Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonania oceny czynności wynikających z przedstawionego we wniosku ORD-IN stanu faktycznego, pod kątem oceny czy w przypadku danej transakcji zaistniała czynność prawna sprzeczna z ustawą lub mająca na celu obejście ustawy, czy też pozorność tej czynności. Może to być ewentualnie przedmiotem odrębnego postępowania podatkowego.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego oraz zajętego stanowiska, uznającego, że premie pieniężne wypłacane kontrahentowi z tytułu uzyskiwania przez niego odpowiedniego poziomu dokonanych zakupów stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, uznać należy, że Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta będącego czynnym podatnikiem VAT, dokumentującej odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w powołanym art. 88 ust. 3a pkt 4a i 4c ustawy oraz inne wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl