ITPP1/443-259b/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-259b/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 5 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. "Regionalny Ośrodek EFS w B.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w bieżącym roku realizuje projekt Europejskiego Funduszu Społecznego polegający na utworzeniu Regionalnego Ośrodka EFS. Na ten cel otrzymano dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem Regionalnego Ośrodka EFS jest edukacja zasobów ludzkich oraz w niewielkim stopniu doradztwo w zakresie doskonalenia kadr przedsiębiorstw, inwestowania w wiedzę oraz umiejętności pracowników i menedżerów, upowszechnianie wiedzy praktycznego wykorzystania metod i procedur projektu w Unii Europejskiej, a także propagowanie wiedzy o możliwościach działań w zakresie EFS. Powyższe działania realizowane są w formie szkoleń tematycznych i doradztwa. Zatem "T." realizuje projekt poprzez świadczenie usług edukacyjnych i doradczych, przy czym usługi te są nieodpłatne.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja powinna być obciążona podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy nie ma podstaw do obciążenia podatkiem VAT dotacji, ponieważ nie stanowi ona obrotu (ze względu na nieodpłatne świadczenie usług nie ma wpływu na cenę).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jako odpłatne jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Według art. 29 ust. 1 opodatkowaniu podlega obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach realizowanych projektów świadczy nieodpłatnie usługi edukacyjne oraz w niewielkim stopniu usługi doradcze. Brak obrotów stanowiących podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia usług doradczych powoduje, że brak jest związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie ma tu zastosowania powołany art. 8 ust. 2 ustawy, ponieważ nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Należy wyjaśnić, iż otrzymaną dotację można przypisać wskazanym usługom, jednakże bezpłatne ich wykonywanie powoduje, iż usługi te nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Reasumując nieodpłatnie świadczone usługi w świetle przytoczonych przepisów są czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu, wobec tego przepisy art. 29 ustawy nie odnoszą się do tych czynności. Zatem otrzymana dotacja nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedziorganu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl