ITPP1/443-250b/10/DM - Obowiązek dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-250b/10/DM Obowiązek dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 30 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 30 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako stowarzyszenie, stanowi grupę rolników - producentów trzody chlewnej, która działa w oparciu o ustawę z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), prowadzi działalność gospodarczą oraz jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług. W latach 2007-2009 Wnioskodawca zakupił działkę o powierzchni 5.058 m2, na której został wybudowany budynek punktu skupu zwierząt rzeźnych, łączna wartość inwestycji wyniosła 294.395,00 zł. Jest to jedyny środek trwały, który posiada Wnioskodawca. Pomieszczenia biurowe dla administracji są wynajmowane od innego podmiotu. Zrealizowana inwestycja - punkt skupu zwierząt rzeźnych przeznaczona jest na działalność statutową, tj. sprzedaż hurtową żywych zwierząt wyprodukowanych w gospodarstwach rolnych członków grupy. Członkowie planują dokonać zmiany formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej ze stowarzyszenia na spółdzielnię. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w świetle obowiązujących przepisów prawa nie jest możliwe przekształcenie stowarzyszenia w spółdzielnię lub prowadzenie działalności w innej formie prawnej. W tej sytuacji jedyną możliwością zmiany formy prawnej prowadzonej działalności jest zaprzestanie działania grupy jako stowarzyszenia i utworzenie nowego, odrębnego podmiotu gospodarczego, działającego w formie spółdzielni, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) oraz zorganizowanie się w grupę producentów rolnych według zasad określonych w ustawie o grupach producentów rolnych. Po likwidacji Wnioskodawca planuje przekazać - zbyć cały posiadany majątek z korzyściami oraz zobowiązaniami finansowymi i innymi, na rzecz nowo powstałej grupy producentów rolnych, tj. spółdzielni. Bez posiadania własnej bazy skupowej niemożliwa byłaby działalność ani Wnioskodawcy, ani nowego podmiotu gospodarczego - spółdzielni. Z kolei w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że jest wpisany do rejestru stowarzyszeń oraz rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca planuje zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej, ale bez likwidacji stowarzyszenia, które będzie działać dalej jako organizacja społeczno-zawodowa rolników - producentów trzody chlewnej. Wnioskodawca planuje przekazać wszystkie składniki materialne i niematerialne służące do prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej, w tym grunt i nieruchomość na rzecz nowego podmiotu gospodarczego - spółdzielni, który to podmiot będzie prowadził działalność gospodarczą. Przekazanie składników materialnych i niematerialnych nastąpi nieodpłatnie w formie darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy dokonać zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług odliczonego w trakcie inwestycji, jeżeli przeniesienie własności na rzecz innego podmiotu gospodarczego, tj. spółdzielni, której członkami będą dotychczasowi członkowi Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu nabytych do dnia 5 marca 2010 r. składników majątkowych (działki pod budowę oraz realizacji inwestycji), Wnioskodawca korzystał z odliczenia podatku od towarów i usług. Zatem nieodpłatne przeniesienie tej własności na rzecz nowego podmiotu, wiąże się z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Korekty podatku należy dokonać w deklaracji podatkowej za ostatni okres prowadzenia działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Szczegółowe zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 cyt. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym. Korekta ta dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 cyt. ustawy, obowiązki swojego poprzednika.

Z przywołanych regulacji wynika, że na podatniku dokonującym zbycia przedsiębiorstwa lub też jego zorganizowanej części nie ciąży obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, bowiem zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług to nabywca przejmuje obowiązek dokonywania stosownych korekt, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa, w zakresie podatku naliczonego, który został częściowo odliczony przez zbywcę w oparciu o wyliczoną przez niego proporcję sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, lub też gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości (art. 91 ust. 7 ww. ustawy). Jeżeli natomiast zbywca nie był zobowiązany do korygowania podatku naliczonego, z uwagi na fakt, iż wykonywał jedynie czynności opodatkowane i w trakcie dalszego wykorzystywania środków trwałych w działalności nie zmieni się ich przeznaczenie, to nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązany do korygowania podatku naliczonego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działający w formie stowarzyszenia, w związku z zamiarem zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej (bez likwidacji stowarzyszenia), planuje przekazać w formie darowizny na rzecz nowo powstałej grupy producentów rolnych - spółdzielni cały posiadany majątek "z korzyściami oraz zobowiązaniami finansowymi i innymi". Przekazaniu będą podlegały wszystkie składniki materialne i niematerialne służące do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem przekazania będzie całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego służące do prowadzenia działalności gospodarczej.

Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności zauważyć należy, że w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-250a/10/DM wskazano, iż w sytuacji, gdy składniki materialne i niematerialne wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, mające być przedmiotem przekazania na rzecz nowo powstałego podmiotu, posiadają przymiot przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny, czynność ich zbycia będzie wyłączona spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca, jako zbywca, nie będzie zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem składników wchodzących w skład przekazywanego przedsiębiorstwa. Z tych też względów stanowisko Wnioskodawcy o obowiązku skorygowania naliczonego podatku od towarów i usług odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa, uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl