ITPP1/443-236/08/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-236/08/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest głównym podwykonawcą "T" i wykonuje usługi budowlano-montażowe. Co miesiąc wyznaczane są zadania, które mogą być podstawą dla wyliczenia premii. Zakres tych zadań może być różny w poszczególnych okresach np. terminowość realizacji zleceń uszkodzeniowych, poprawność realizacji zleceń, skuteczność realizacji zadań (do wyliczenia stosowane są opracowane i zaakceptowane przez obie strony wskaźniki). Po zakończeniu miesiąca sporządzana jest specyfikacja premiowa, na podstawie której wystawiana jest przez Spółkę na rzecz "T" faktura VAT. Spółka podaje także przykład treści faktur która stanowiła, że są one wystawiane w związku z "wynagrodzeniami zgodnie z aneksem nr.... Umowy ramowej nr... za miesiąc......". Taka procedura jest przewidziana w treści umowy zawartej pomiędzy Spółką a "T".

W wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. Najwyższy Sąd Administracyjny stwierdził, że "osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem wypłacona temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług)".

Oznaczałoby to, że faktura wystawiona za premię pieniężną nie dokumentuje żadnej czynności opodatkowanej.

Byłoby to więc faktura wystawiona w trybie art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług, do której zastosowanie u nabywcy znajdowałby art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, który stanowi, że faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Tak więc podatek wykazany w fakturze dokumentującej otrzymaną premię pieniężną powinien zostać odprowadzony, natomiast nabywca nie jest uprawniony do odliczenia podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakimi dowodami księgowymi Spółka powinna dokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej przyznanej przez kontrahenta za terminową realizację zleceń (czy powinna to być faktura VAT, czy nota obciążeniowa).

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty wynagrodzenia, premie za spełnienie określonych umownie warunków, powinny być dokumentowane notami obciążeniowymi przez niego oraz notami uznaniowymi przez kontrahenta.

świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Świadczeniem usług jest zatem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartej umowy Spółka otrzymuje dodatkowe gratyfikacje (premie pieniężne) za wykonanie określonych w umowie usług budowlano-montażowych. Zawarta umowa określa zakres zadań (usług), które mogą być podstawą dla wyliczenia premii i może być różny w poszczególnych okresach np. terminowość realizacji zleceń uszkodzeniowych, poprawność realizacji zleceń, skuteczność realizacji zadań. A zatem otrzymywana przez Spółkę gratyfikacja pieniężna jest pochodną wykonywanych usług budowlano-montażowych i jest przyznawana za wykonanie w poszczególnych okresach zadań wskazanych w umowie. W takim przypadku należy uznać, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, będąca świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a więc winny być udokumentowane fakturą VAT.

Zgodnie bowiem z treścią art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki. Kontrahenci, aby uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl