ITPP1/443-235/07/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-235/07/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży ratowniczej łodzi hybrydowej stanowiącej wyposażenie statku ratowniczego "M" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży ratowniczej łodzi hybrydowej stanowiącej wyposażenie statku ratowniczego "M".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, jako producent łodzi hybrydowych, będzie dostawcą tego typu łodzi "przenoszonych" na statku ratowniczym dla "K" w G. Zgodnie bowiem z art. 43 ustawy o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2000 r. Nr 109, poz. 1156) "M" jest zobowiązana do działań ratownictwa morskiego. W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. wskazano, że z posiadanej dokumentacji dotyczącej dostawy "ratowniczej łodzi hybrydowej" na okręt ratowniczy dla "K" w G. jednoznacznie wynika, że przedmiotowa łódź jest łodzią ratowniczą przeznaczoną do prowadzenia przeszukiwania akwenów morskich oraz udzielania pomocy rozbitkom. Budowa łodzi odbywa się pod nadzorem "P" i testowana zgodnie z międzynarodowymi wymogami MED./SOLAS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do transakcji sprzedaży przedmiotowej łodzi hybrydowej można zastosować 0% stawkę podatku na podstawie art. 83 pkt 10 lit. b) ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy przy sprzedaży łodzi ratowniczej służącej do zadań ratunkowych, stanowiącej wyposażenie statku ratowniczego "M" zastosowanie ma 0% stawka podatku na podstawie art. 83 pkt 10 lit. b) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych.

Kryterium "bezpośredniego zaopatrzenia statków" pozwala na zastosowanie stawki 0% wyłącznie do tych towarów, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, takie jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku morskim, czy też wyposażenie dla celów nawigacji morskiej oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem.

W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił - jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu - od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż na zlecenie "K" w G. Spółka dokona dostawy ratowniczych łodzi hybrydowych, które będą "przenoszone" czyli zainstalowane na statkach ratowniczych "M". Wskazano ponadto, że "M" jest zobowiązana do działań ratownictwa morskiego zgodnie z art. 43 ustawy o bezpieczeństwie morskim, a przedmiotowe łodzie zgodnie z oświadczeniem Spółki stanowią wyposażenie statku ratowniczego "M" używanego do ratownictwa lub udzielania pomocy na morzu. Na podstawie posiadanej przez Spółkę dokumentacji jednoznacznie wynika, że sprzęt ten przeznaczony jest do prowadzenia przeszukiwania akwenów morskich oraz udzielania pomocy rozbitkom.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz przedstawiony przez wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego należy uznać, w odniesieniu do wskazanych dostaw przedmiotowych łodzi służących bezpośrednio do realizacji zadań statków ratowniczych, prawo do zastosowania stawki 0% na podstawie w art. 83 ust. 1 pkt 10b ustawy o VAT, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl