ITPP1/443-234/10/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-234/10/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Wspólnotą Mieszkaniową, którą tworzą mieszkańcy bloku. Rozliczaniem i zarządem od powstania Wspólnoty zajmowała się Gmina. Gmina świadczyła usługi na rzecz Wspólnoty, polegające na zarządzaniu nieruchomością, rozliczaniu zużycia mediów do poszczególnych lokali, pobieraniu pieniędzy na utrzymanie i eksploatację nieruchomości od członków Wspólnoty, prowadzeniu rachunkowości, sprawozdawczości oraz pobieraniu wynagrodzenia za Zarząd. Gmina wystawiała wewnętrzny dokument z rozliczeniem poszczególnych lokali należących do członków wspólnoty, traktując to jako obrót (sprzedaż). Członkowie Wspólnoty wykorzystują lokale znajdujące się na terenie Wspólnoty na swoje cele mieszkaniowe.

W 2001 r. Gmina zgłosiła zmianę VAT-R, z której wynika, iż Wspólnota przekroczyła limit obrotu uprawniającego do zwolnienia określonego w art. 14 ust. 3 ustawy i rozpoczęła wykonywanie czynności wymienionych w art. 2 ustawy VAT. W związku z tym faktem Wspólnota stała się podatnikiem VAT.

Gmina w 2007 r. przekazała zarząd nieruchomością Wspólnocie Mieszkaniowej. Wspólnota spośród swoich członków wyodrębniła trzyosobowy Zarząd. Zarząd działa społecznie i zajmuje się zarządzaniem nieruchomością wspólną, zakupem i rozliczaniem zużytych mediów do poszczególnych lokali, pobieraniem pieniędzy na utrzymanie nieruchomości Wspólnoty oraz zajmuje się zarządzaniem mieszkaniem należącym do Gminy. Wspólnota kontynuuje sposób rozliczania stosowany przez Gminę, tzn. wystawia wewnętrzny dowód sprzedaży VAT z podziałem na poszczególnych mieszkańców należących do wspólnoty, uwzględniając również mieszkanie należące do Gminy i wykazuje to w miesięcznej deklaracji VAT-7, jako podatek należny.

Wskazano, iż Wspólnota nie świadczy usług na rzecz osób trzecich, z jednym wyjątkiem - dokonuje rozliczenia z zarządzania lokalem należącym do Gminy, znajdującym się na terenie Wspólnoty, roczna kwota obrotu z tego tytułu wynosi 3.480 zł i jest to obciążenie najemcy za zużyte media. Umowa najmu tego lokalu podpisana jest między Gminą a najemcą lokalu. Bezpośrednie rozliczenie dokonywane jest przez Wspólnotę z najemcą tego lokalu.

W 2008 r. z funduszu remontowego i kredytu bankowego Wspólnota dokonała remontu, polegającego na wymianie pokrycia dachowego i odnowieniu elewacji budynku mieszkalnego. Wspólnota za materiały i usługę remontową otrzymała faktury VAT, podatek naliczony wykazała w deklaracji dla podatku od towarów i usług, z tego tytułu powstała "nadpłata w podatku VAT".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy czynności wykonywane przez Wspólnotę Mieszkaniową w opisanym stanie faktycznym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane przez Wspólnotę Mieszkaniową nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Przez sprzedaż natomiast, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z treścią art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

Stosownie do art. 13 powołanej ustawy właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne itd.).

Zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

A zatem Wspólnota w zakresie czynności zarządzania i utrzymania nieruchomości wspólnej oraz pobierania zaliczek od członków wspólnoty z tytułu utrzymania poszczególnych wyodrębnionych lokali (tj. czynności mających charakter partycypacji w kosztach jednostki organizacyjnej wspólnoty mieszkaniowej) nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast czynności wykonywane przez Wspólnotę, wykraczające poza zakres obowiązkowego zarządu określonego w ustawie o własności lokali, na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych, są dostawą towarów lub świadczeniem usług, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Bowiem z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wspólnota jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej mogącą posiadać podmiotowość podatkową, natomiast obciążanie kosztami mediów osób niebędących członkami Wspólnoty są czynnościami wykraczającymi poza zakres obowiązkowego zarządu określonego w ustawie o własności lokali i należą do kategorii czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem podejmując te czynności wspólnota działa w tym zakresie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i czynności te podlegają opodatkowaniu wg stawek właściwych dla danego towaru lub usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnotę tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Wspólnota ma zawarte umowy z dostawcami na dostawę tzw. mediów. Wspólnota dokonuje stosowanych obciążeń na rzecz swoich członków oraz dokonuje rozliczenia z zarządzania lokalem należącym do Gminy, znajdującym się na terenie Wspólnoty i jest to obciążenie najemcy za zużyte media. Umowa najmu tego lokalu podpisana jest między Gminą a najemcą lokalu. Bezpośrednie rozliczenie dokonywane jest przez Wspólnotę z najemcą tego lokalu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane przepisy wskazać należy, iż Wspólnota w zakresie dostarczania mediów na rzecz swoich członków nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika, tym samym nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów ani też odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym brak jest uzasadnienia dla opodatkowania tych czynności. W odniesieniu natomiast do obciążania przez Wspólnotę osoby trzeciej - najemcy lokalu należącego do Gminy, będącego czynnością wykraczającą poza zakres obowiązkowego zarządu, określonego w ustawie o własności lokali, stanowi czynność opodatkowaną w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wg stawek właściwych dla danego towaru lub usługi i w tej części stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Wskazać należy, iż czynności te uznano za podlegające opodatkowaniu, przy założeniu, iż Wspólnota, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, jest czynnym podatnikiem w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast nie rozstrzygnięto kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, a także kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z opisanym we wniosku remontem dachu i elewacji budynku, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl