ITPP1/443-221/14/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-221/14/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 12 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku naliczonego od zakupów środków trwałych w związku ze zmianą ich przeznaczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 12 maja 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku naliczonego od zakupów środków trwałych w związku ze zmianą ich przeznaczenia.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zakupił Pan następujące środki trwałe:

1. kombajn ziemniaczany GRIMME Typ SE 140 o wartości netto 258.400 zł, podatek VAT 56.848 zł, co dokumentuje faktura VAT nr 11 /MM/2010 z dnia 4 lutego 2010 r., data oddania maszyny do użytkowania maj 2010 r.;

2. GRIMME GH 4 Obsypnik do ziemniaków o wartości netto 20.000 zł, podatek VAT 4.400 zł, co dokumentuje faktura VAT nr 94/MM/2010 z dnia 7 czerwca 2010 r., data oddania maszyny do użytkowania to dzień zakupu;

3.

samochód ciężarowy używany MERCEDES ATEGO 1218 rok produkcji 2003 - pierwsza rejestracja 7 października 2003 r., o wartości netto 47.000,00 zł, podatek VAT 10.810,00 zł, co dokumentuje faktura VAT nr 54/2012 z dnia 5 grudnia 2012 r., data oddania maszyny do użytkowania to dzień zakupu;

4.

ciągnik ZETOR 8441 PROXIMA wartość netto 86.000 zł, podatek VAT 18920 zł, co dokumentuje Faktura VAT nr 00/00267/2009 z dnia 5 lutego 2009 r., data oddania maszyny do użytkowania to dzień zakupu;

5.

pług odśnieżny PRONAR NAREW wartość netto 8536,58 zł, podatek VAT 1963,41 zł, co dokumentuje faktura VAT nr 00/01821/2012 z dnia 20 czerwca 2012 r., data oddania maszyny do użytkowania to dzień zakupu;

6.

przyczepa rolnicza dwuosiowa ZASŁAW D737 - szt. 2, wartość netto 85.600 zł, podatek VAT 19688 zł, co dokumentuje faktura VAT nr Fb0001781/11 z dnia 8 czerwca 2011 r. wystawiona na współmałżonka podatnika (brak rozdzielności majątkowej), data oddania maszyny do użytkowania to dzień zakupu;

7.

budowa przechowalni - rok budowy i oddania do użytkowania 2011 r. - wartość netto 416.556,58 zł, podatek VAT 103.289,92 zł (dane na podstawie faktur zakupu), część faktur wystawiona na podatnika i współmałżonka, część faktur wystawiona na współmałżonka (brak rozdzielności majątkowej)

Na zakup przyczep (pozycja 6) oraz na budowę przechowalni (pozycja 7) skorzystano z kredytu na warunkach preferencyjnych (wartość kredytu liczona od kwoty brutto inwestycji). Wskazano, że gospodarstwo prowadzone jest wspólnie przez Pana i współmałżonkę, która nie jest czynnym "płatnikiem" podatku VAT.

W czerwcu 2013 r. złożył Pan do Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarowi usług, rezygnując od 1 lipca 2013 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i wybierając rozliczenie miesięczne.

Z chwilą rejestracji jako podatnik VAT czynny zmieniło się przeznaczenie nabytych wcześniej środków trwałych ze służących wykonywaniu czynności zwolnionych na wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, co spowodowało zmianę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty według art. 91 ustawy o VAT i na jej podstawie odliczyć podatek VAT zawarty w cenach zakupionych maszyn rolniczych poz. 1- 6.

Czy Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty według art. 91 ustawy o VAT i na jej podstawie odliczyć podatek VAT zawarty w cenach zakupionych materiałów do budowy przechowalni - poz. 7.

Pana zdaniem, w okresie, w którym zostały nabyte wymienione środki trwałe i wybudowano przechowalnię korzystał Pan ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu środków trwałych. Z chwilą rejestracji jako podatnik VAT czynny zmieniło się przeznaczenie zakupionych wcześniej maszyn i wykorzystanie pobudowanej przechowalni poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z tym przysługuje prawo do odliczenia jednorazowo w całości podatku VAT od zakupu maszyn o wartości poniżej 15.000 zł, tj.: pług odśnieżny PRONAR NAREW, natomiast od zakupu maszyn o wartości powyżej 15.000 zł, tj.:

* przyczepy rolnicze dwuosiowe szt. 2 - przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT - po 1/5 podatku VAT naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, czyli za 2013, 2014, 2015 r. w deklaracjach składanych za pierwszy okres rozliczeniowy w 2014, 2015 r.

* samochód ciężarowy używany - przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT - po 1/5 podatku VAT naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, czyli za 2013, 2014, 2015 r. w deklaracjach składanych za pierwszy okres rozliczeniowy w 2014, 2015, 2016 i 2017 r.,

* ciągnik Zetor - przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT - po 1/5 podatku VAT naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, czyli za 2013 r. w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy w 2014,

* kombajn ziemniaczany - przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT - po 1/5 podatku VAT naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, czyli za 2013, 2014 r. w deklaracjach składanych za pierwszy okres rozliczeniowy w 2014, 2015 r.,

* obsypnik do ziemniaków - przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT - po 1/5 podatku VAT naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, czyli za 2013, 2014 r. w deklaracjach składanych za pierwszy okres rozliczeniowy w 2014, 2015 r.

* w związku z budową przechowali, która została oddana do użytku w 2011 r. przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT - po 1/10 podatku VAT naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, czyli za 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 r. w deklaracjach składanych za pierwszy okres rozliczeniowy w 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 r.

Z uwagi na to, iż jest Pan w związku małżeńskim (brak intercyzy małżeńskiej), inwestycje, których dowody zakupu są wystawione na współmałżonka, mogą zostać uwzględnione w rozliczeniu tejże korekty VAT podatku naliczonego od środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - stosownie do art. 2 pkt 15 powołanej ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 - rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, z późn. zm.) - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. ww. przepis miał brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4."

W świetle powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego jest podatnik, który otrzymał fakturę dokumentującą nabycie przez niego towarów lub usług, o ile nie występują negatywne przesłanki wskazane w art. 88 tej ustawy i pod warunkiem, że towary te lub usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w latach 2009-2012 zostały przez Wnioskodawcę dokonane i oddane do użytkowania zakupy środków trwałych, a także w 2011 r. wybudowano i oddano do użytkowania przechowalnię. Zakupy te wykorzystywane były do działalności rolniczej Wnioskodawcy, która korzystała ze zwolnienia przewidzianego dla rolnika ryczałtowego. W lipcu 2013 r. Wnioskodawca zarejestrował się jako czynny podatnik podatku VAT.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności w niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której zakupione i wybudowane środki trwałe zmienią przeznaczenie ich wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, skutkującym zmianą prawa do odliczenia podatku.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4).

Natomiast, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

W świetle art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).

Zgodnie z art. 91 ust. 7b ww. ustawy w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c ww. ustawy jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. w sytuacji, gdy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a następnie zmieniło się to prawo, podatnik może dokonać korekty podatku.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w konfrontacji z przedstawionym opisem sprawy stwierdzić należy, iż w opisanych okolicznościach mamy do czynienia z sytuacją wskazaną w art. 91 ust. 7 ustawy, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i nie dokonał takiego odliczenia, a następnie to prawo się zmieniło. W związku z tym na podstawie art. 91 ust. 3 ustawy zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 2 ustawy. Tym samym - co do zasady - Wnioskodawca w okresie korekty zakupu środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, posiada prawo dokonania rocznej korekty i odliczenia jednej piątej kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z tym zakupem środków trwałych w pierwszym okresie rozliczeniowym, następującym po roku, w którym nastąpi ta zmiana, natomiast w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

Reasumując stwierdzić należy, że od zakupu w 2009 r. ciągnika Zetor przysługuje Panu prawo do odliczenia (wyłącznie) 1/5 części podatku naliczonego z faktury dokumentujących jego nabycie, w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty, tj. za 2013 r. w deklaracji za styczeń 2014 r.

W przypadku zakupu w 2010 r. kombajnu ziemniaczanego i obsypnika do ziemniaków istnieje możliwość odliczenia 2/5 kwoty podatku naliczonego. Będzie Pan uprawniony do odliczenia 1/5 części podatku naliczonego z faktury dokumentujących nabycie każdego ze środków trwałych, w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty, tj. za 2013 r. w deklaracji za styczeń 2014 r. W następnym roku będzie Pan mógł dokonać odliczenia w wysokości 1/5 kwoty podatku naliczonego, w którym środki trwałe wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.

Z kolei w przypadku zakupu w 2012 r. samochodu ciężarowego istnieje możliwość odliczenia 4/5 kwoty podatku naliczonego. Będzie Pan uprawniony do odliczenia 1/5 części podatku naliczonego z faktury dokumentujących jego nabycie, w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty, tj. za 2013 r. - w deklaracji za styczeń 2014 r. W każdym następnym roku (do zakończenia okresu korekty) będzie Pan mógł dokonać odliczenia w wysokości 1/5 kwoty podatku naliczonego, w którym środki trwałe wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.

W przypadku wybudowanej i oddanej do użytkowania w 2011 r. przechowalni, istnieje możliwość odliczenia 8/10 kwoty podatku naliczonego zawartego w zakupionych materiałach do budowy, jedynie w odniesieniu do faktur wystawionych na Pana i współmałżonka. Będzie Pan zatem uprawniony do odliczenia 1/10 części podatku naliczonego z takich faktur dokumentujących nabycie materiałów do budowy przechowalni, w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty, tj. za 2013 r. - w deklaracji za styczeń 2014 r. W każdym następnym roku (do zakończenia 10-letniego okresu korekty) będzie Pan mógł dokonać odliczenia w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego, w którym środki trwałe wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych.

Natomiast nie będzie Panu przysługiwało prawo do skorygowania nieodliczonego podatku naliczonego przy zakupie pługu odśnieżnego, wydanego do użytkowania w dniu zakupu, tj. 20 czerwca 2012 r., ponieważ jego wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, a treść art. 91 ust. 7c ustawy, nie przewiduje możliwości dokonania korekty dla tego typu towarów, gdy zmiana ich przeznaczenia nastąpi po upływie 12 miesięcy od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towar do użytkowania.

Nie będzie Panu również przysługiwało prawo do skorygowania nieodliczonego podatku naliczonego przy zakupie przyczep rolniczych, a także części wydatków związanych z budową przechowalni, ponieważ jak wskazano we wniosku faktury dokumentujące powyższe transakcje wystawione były wyłącznie na współmałżonka.

W tym miejscu wskazać należy, że w ramach wspólnego gospodarstwa rolnego w przypadku nabycia czy też sprzedaży towarów i usług jako podatnik VAT nie może występować inna osoba niż zarejestrowana dla potrzeb tego podatku, zatem faktury zakupów i sprzedaży nie mogą być wystawione z podaniem jedynie danych Pana małżonki. Nie ma jednak przeszkód aby obok danych Pana (zarejestrowanego podatnika VAT) i jego numeru NIP, jako nabywca lub wystawca faktury wpisane zostały również dane Pana małżonki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl