ITPP1/443-204/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-204/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizowała w latach 2014-2015 projekt. Projekt ten dofinansowany będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu będą prace termomodernizacyjne i remontowe w budynku kina obejmujące:

1.

roboty zewnętrzne:

* naprawa konstrukcji stropodachów wraz z ich dociepleniem i wymianą pokryć dachowych,

* wymiana instalacji odgromowych,

* wymiana obróbek blacharskich,

* wymiana rynien i rur spustowych,

* docieplenie ścian,

* wymiana stolarki okiennej,

* wymiana stolarki drzwiowej,

* oświetlenie zewnętrzne,

* przyłącza gazu, wodociągowe, kanalizacyjne i energetyczne w zależności od potrzeb,

* monitoring wizyjny kompleksu i terenu przyległego,

* komunikacja zewnętrzna podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody, dojścia, dojazdy,

* malowanie elewacji,

2.

Roboty wewnętrzne:

* modernizacja i remont sali widowiskowej ze sceną, sali okrągłej i pomieszczeń towarzyszących:

* wymiana tynków,

* wymiana podestu i siedzisk widowni,

* wymiana sceny,

* wymiana ekranu kinowego zwijanego do góry,

* urządzenia sceniczne (reflektory, kotary),

* modernizacja pomieszczeń: szatnie, garderoby, orkiestron, kabina projekcyjna, w.c. oraz gospodarczych,

* wymiana instalacji elektrycznej wraz z oświetleniem wewnętrznym,

* wymiana instalacji nagłośnienia sali widowiskowej,

* wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej,

* wymiana instalacji CO,

* instalacja gazowa wraz z budową kotłowni gazowej,

* wymiana instalacji wentylacji wraz z wykonaniem instalacji klimatyzacji sali widowiskowej ze sceną, zaplecza dla artystów i sali okrągłej,

* instalacja hydrantowa wraz z systemem alarmowym p. poż,

* instalacja audio-telewizyjna wraz z urządzeniami i osprzętem,

* wyposażenie sceny i projektorowni (wyposażenie będzie znajdowało się w ewidencji środków trwałych),

* instalacja internetowa i telefoniczna,

* monitoring wizyjny sali widowiskowej i sali okrągłej,

* instalacja systemu alarmowego - antywłamaniowego.

Koszt całkowity projektu wyniesie:....... PLN z czego kwota dofinansowania z EFRR w ramach RPO W:.................. PLN. Gmina jako właściciel budynku przekazała w bezpłatne użytkowanie tę nieruchomość do Domu Kultury (dalej: DK) z przeznaczeniem wyłącznie na cele statutowe. Właścicielem pozostanie nadal Gmina i do niej należeć będzie przestrzeganie wszystkich obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie. Gmina zobowiązuje się do zachowania trwałości. Przedmiotem działań DK (samorządowej instytucji kultury) będzie podejmowanie działań, mających na celu zainteresowanie zajęciami społeczno-kulturalnymi różnych grup wiekowych i społecznych, organizowanie imprez mobilizujących lokalną społeczność do aktywnego udziału w życiu społecznym, kulturalnym. W budynku będzie również prowadzona działalność komercyjna. Wnioskodawca przekazując w formie umowy użyczenia wyremontowany obiekt przekazał wszystkie obowiązki, w tym m.in.: zawieranie umów na dostawę mediów, wpływy z najmu, prowadzenie rozliczeń za energię, gaz, wodę, kanalizację, itp., a także realizację założeń przyjętych na etapie wniosku o dofinansowanie umów o pracę z osobami zatrudnionymi na nowo utworzonych stanowiskach pracy, monitorowanie wskaźników projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem inwestycji.

Zdaniem Gminy, na etapie realizacji inwestycji nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków z nią związanych - brak związku ze sprzedażą opodatkowaną w całości i w części (art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) - podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym. Obecnie w związku z przekazaniem przedmiotowej inwestycji w formie umowy użyczenia do bezpłatnego użytkowania samorządowej instytucji kultury VAT nie zmieni swego charakteru, pozostanie nadal kosztem kwalifikowanym. Nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy z następującym względów:

* forma przekazania - umowa użyczenia do bezpłatnego użytkowania nie rodzi skutków podatkowych, nie służy czynnościom opodatkowanym Gminy; użyczenie do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,

* podatnikiem podatku VAT od niewielkich, symbolicznych wpłat dokonywanych przez organizacje pozarządowe na konto DK z tytułu najmu, mediów będzie nie Gmina lecz DK, zatem Gmina nie będzie podatnikiem podatku VAT w tym zakresie. Od strony Gminy w dalszym ciągu nie będzie związku ze sprzedażą opodatkowaną wydatkowanych środków,

* prowadzona działalność w opisanym wyżej zakresie ma charakter niekomercyjny, statutowy nie jest nastawiona na osiąganie zysku, lecz na częściowy zwrot kosztów związanych z eksploatacją pomieszczeń przez tą organizację,

* planowane udostępnianie pomieszczeń, sprzedaż biletów na organizowane imprez kulturalnych, seanse kinowe i sprzedaż materiałów promocyjnych przez DK, wchodzi w zakres działalności statutowej na podstawie paragrafu 9 ustęp 2 punkt 4 statutu DK, stanowiącego Załącznik do Uchwały Miejskiej z dnia.............. r.

W opinii Gminy nie ma ona prawa do odzyskania podatku VAT z uwagi na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną w całości i w części (art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina będzie realizowała w latach 2014-2015 projekt pn.: "O.". Projekt ten dofinansowany będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W ramach realizowanej inwestycji wykonane zostaną prace termomodernizacyjne i remontowe w budynku kina. Z treści wniosku wynika, iż realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem Gmina jako właściciel budynku kina przekazała go w bezpłatne użytkowanie do Domu Kultury z przeznaczeniem wyłącznie na cele statutowe.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl