ITPP1/443-203/13/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-203/13/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wraz z Powiatem, Parafią oraz Zgromadzeniem realizowała wspólnie w latach 2009-2012 projekt. Projekt ten dofinansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu były prace remontowo-konserwatorskie na terenie miasta w celu zachowanie dziedzictwa kulturowego miasta. Zakres rzeczowy projektu obejmował:

1.

Gmina Miasto:

* prace remontowo-konserwatorskie murów obronnych:

- odcinek nr I,

- odcinek nr II,

- o odcinek nr III,

- o odcinek nr V;

* przywrócenie historycznego charakteru chodników wzdłuż pierzei rynkowych;

2.

Powiat:

* renowacja gmachu Zespołu Szkól Ogólnokształcących w zakresie remontu dachu i poddasza, wymiany stolarki okiennej, remontu sufitów na II piętrze, remontu instalacji CO., elektrycznej i odgromowej, konserwacji i wykonania witraży, renowacji elewacji budynku oraz rozbiórki składu opału;

3.

Parafia:

* remont konstrukcji dachowej kościoła farnego, wymiana pokrycia dachowego oraz prace restauratorsko-konserwatorskie we wnętrzu kościoła z uwzględnieniem gotyckiej polichromii oraz wyeksponowaniem relikwii;

4.

Zgromadzenie:

* remont drewnianej konstrukcji więźby dachowej wraz z wymianą pokrycia dachowego oraz częściową wymianą drewnianej stolarki okiennej w partii dachu budynku głównego,

* remont drewnianej konstrukcji dachowej więźby dachowej wraz z wymianą pokrycia dachowego oraz malowaniem ścian wewnętrznych i sufitów kościoła klasztornego,

* renowacja obiektu małej architektury,

* remont ceglanych elewacji budynków klasztornych (skrzydło północne,) z częściową wymianą drewnianej stolarki okiennej na balkonie i ryzalicie elewacji południowej skrzydła północnego klasztoru,

* wymiana schodów zewnętrznych,

* odwodnienie dziedzińca klasztornego,

* zakup i instalacja systemu zabezpieczeń przed pożarem kościoła klasztornego

Koszt całkowity projektu wyniósł:..... PLN z tego kwota dofinansowania z EFRR w ramach RPO:........... PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem inwestycji.

Zdaniem Gminy realizacja ww. inwestycji nie spowoduje uprawnienia Gminy, jak również Powiatu, Parafii oraz Zgromadzenia do odzyskania podatku VAT. Realizacja projektu przez Gminę wynika z wykonywania zadań własnych, które w świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym obejmują m.in. ochronę zabytków i opiekę nad zabytkami. W związku z powyższym realizując przedmiotową inwestycję nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług - art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT Gmina uważa, iż z tytułu realizacji opisanej inwestycji nie ma prawa do zwrotu podatku VAT, ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie. Podobnie ma się sytuacja Powiatu. Remont szkoły jest faktycznie realizacją zadań własnych powiatu. Równocześnie wskazać należy, że budynek szkoły, w którym dokonywane będą remonty znajduje się w trwałym zarządzie szkoły, która jest jednostką organizacyjną powiatu. Odwołując się do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina wywodzi, że art. 23 nie ma zastosowania, ponieważ Powiat - na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, gdyż w tym zakresie nie prowadzi sprzedaży towarów i usług opodatkowanych. Dodatkowe środki wykorzystuje szkoła, która wynajmuje sale lekcyjne podmiotom zewnętrznym, jednakże szkoła nie jest czynnym podatnikiem VTA. Wspomniany art. 23 nie ma zastosowania, ponieważ Powiat nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, traktuje go, w myśl przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jako koszty kwalifikowane przy ubieganiu się o środki finansowe z funduszy strukturalnych. Równocześnie wskazać należy, że w szkole realizowane są normalne zajęcia z uczniami, co oznacza, że inwestycja ta ma charakter inwestycji realizowanej w ramach wykonywania statutowych obowiązków powiatu. Podobnie zarówno parafia jak i Zgromadzenie Sióstr nie mają możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż nie są czynnymi podatnikami tego podatku, a realizowane prze nie zadania nie będą przynosiły tym podmiotom korzyści.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizowała wspólnie z Powiatem, Parafią oraz Zgromadzeniem w latach 2009-2012 projekt. Projekt ten dofinansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu były prace remontowo konserwatorskie na terenie miasta, w celu zachowania dziedzictwa kulturowego miasta. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Końcowo zaznacza się, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Gmina, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Powiatu, Parafii oraz Zgromadzenia. Podmioty te, aby uzyskać interpretację indywidualną powinny wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl