ITPP1/443-188/07/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-188/07/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2007 r. (data wpływu 15 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek przeznaczonych jako teren rekreacji indywidualnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek przeznaczonych jako teren rekreacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan rolnikiem i posiada 85 ha gruntów rolnych. W latach 2005-2007 w Pana gminie powstał nowy plan przestrzennego zagospodarowania gruntów rolnych i na Pana wniosek jedna z działek rolnych o powierzchni 2,25 ha została przekwalifikowana i ujęta w planie przestrzennego zagospodarowania jako działki rekreacyjne bez możliwości tzw. stałej zabudowy. Po podzieleniu pola na 20 arowe działki rekreacyjne postanowił Pan je sprzedać. Grunty rolne, które zostały przekwalifikowane na działki rekreacyjne odziedziczył Pan po swoich rodzicach i wtedy nie był do wartości doliczony podatek VAT. Jest Pan podatnikiem podatku VAT od 1 lipca 2007 r. Wszystkie zdarzenia związane z przekształceniem działek zaistniały przed tą datą. Przedmiotowe grunty, o których mowa zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone na teren rekreacji indywidualnej. Na gruntach, które zamierza Pan sprzedać istnieje możliwość lokalizowania niewielkich obiektów budowlanych, wykonanych z drewna, o powierzchni do 35 m2 i wysokości 5 metrów (nie wolno budować budowli trwale związanej z gruntem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży działek rekreacyjnych należy doliczyć podatek od towarów i usług czy też sprzedaż ta jest z podatku zwolniona.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż działek rekreacyjnych bez prawa tzw. stałej zabudowy, które zostały nabyte przed dniem kiedy podmiot gospodarczy został podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być zwolniona z obowiązku naliczania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nią, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W konsekwencji należy uznać, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która obejmuje także czynności polegające na sprzedaży gruntów.

W aspekcie opodatkowania powyższych czynności istotne znaczenie ma fakt, że przedmiotowe działki stanowią grunty rolne służące do prowadzenia gospodarstwa rolnego (jest Pan rolnikiem posiadającym 85 ha gruntów rolnych, z których wyodrębniono jedną działkę i podzielono).

Od podatku od towarów i usług - w odniesieniu do gruntów - zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę o czym stanowi przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy. W uchwale Rady Gminy w K... z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wskazano jako przeznaczenie terenu: teren rekreacji indywidualnej; jako kompozycję i typ zabudowy: zakaz zabudowy trwale związanej z gruntem; jako parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu: możliwość lokalizowania niewielkich obiektów budowlanych, wykonanych z drewna, o powierzchni do 35 m2 i wysokości 5 metrów. A zatem zawierane przez Pana transakcje sprzedaży dotyczące działek przeznaczonych na teren rekreacji indywidualnej, na których dopuszczono zabudowę domkami letniskowymi (zawarto tylko zastrzeżenie dotyczące połączenia obiektu budowlanego z gruntem) na podstawie danych zawartych we wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie - nie mogą być traktowane jako zwolnione od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe dla rozstrzygnięcia kwestii, czy sprzedaż przez Pana (jako osobę prowadzącą działalność rolniczą) działek, które powstały w wyniku przekształcenia gruntów rolnych podlega opodatkowaniu istotne znaczenie ma fakt, czy czynności tej można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "zamiar", jak również nie precyzuje pojęcia "sposób częstotliwy", w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jeden). Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Zatem istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnością jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując dane czynności.

Elementem wskazującym na prowadzenie działalności gospodarczej są czynności przygotowawcze, jakich dokonuje podatnik w związku z przygotowaniem do jej rozpoczęcia. Z chwilą złożenia wniosku o dokonanie przekwalifikowania i podziału działek przejawił Pan zamiar prowadzenia działalności polegającej na sprzedaży działek uzyskanych w wyniku podziału, w sposób częstotliwy.

W Pana przypadku dostawa przedmiotowych działek będzie miała charakter powtarzalny, warunek częstotliwości zostaje tu wypełniony, w związku z czym nie można mówić o czynności jednorazowej. W efekcie dostawę przez Pana przedmiotowych działek należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, należy uznać, iż w świetle obowiązujących uregulowań prawnych sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a wnioskodawcę jako dokonującego dostawy gruntów należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, zobowiązanego do odprowadzenia podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl