ITPP1/443-177/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-177/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniach 19 i 30 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa przedszkola samorządowego w celu podniesienia oferty edukacyjnej w gminie na poziomie przedszkolnym"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 i 30 kwietnia 2010 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizowała projekt pn. "Rozbudowa przedszkola samorządowego w celu podniesienia oferty edukacyjnej w gminie na poziomie przedszkolnym" współfinansowany z funduszy strukturalnych UE. Gmina w ubiegłym roku złożyła wniosek o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. W związku z realizowanym obiektem, po zakończeniu ww. zadania Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat. Przedmiotem projektu jest rozbudowa budynku Przedszkola Samorządowego o powierzchni 494,49 m 2 wraz z zagospodarowaniem terenu na plac zabaw na działce nr 24 należącej do Gminy. Przedszkole znajduje się w budynku niepodpiwniczonym, parterowym z poddaszem użytkowym, pokrytym dachem dwuspadzistym. W obiekcie znajdują się trzy sale zajęciowe. Istniejącą bryłę budynku planuje się przebudować w celu uzyskania na jednej kondygnacji (przyziemia) zespołu sal zajęciowych dostosowanych do odpowiednich grup wiekowych dzieci. Część biurowo-administracyjną zaprojektowano na poddaszu. W części tej, projekt zakłada przebudowę istniejących pomieszczeń gospodarczych, celem zaadaptowania na pomieszczenia administracyjno-biurowe (pokój dyrektorki, pokój pedagogiczny, pokój intendentki, węzeł sanitarno-higieniczny). Ponadto przewiduje się wydzielenie sal magazynowo-gospodarczych wraz ze składem zabawek. Planowany zakres robót:

a.

pomieszczenia przedszkolne - poziom parteru:

* przebudowa ciągów komunikacyjnych, w tym dobudowa holu wraz z klatką schodową,

* wydzielenie nowej sali zajęciowej w poziomie przyziemia (adaptacja magazynu, szatni, klatki schodowej),

* częściowa rozbiórka ścian,

* wymiana instalacji elektrycznej oraz częściowo instalacji wodno.-kanalizacyjnej,

* przebudowa konstrukcji dachu,

* przebudowa pomieszczeń higieniczno-sanitarnych,

* częściowa wymiana stropu,

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

b.

adaptacja pomieszczeń magazynowych na pomieszczenia biurowo-administracyjne - poziom poddasza, w tym m.in.:

* rozbiórka ścian,

* montaż okien połaciowych,

* przebudowa ścian,

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

* adaptacja pomieszczeń biurowych oraz sali zajęć na pomieszczenia magazynowe, gospodarcze oraz skład zabawek - poziom poddasza w tym m.in.:

* budowa klatki schodowej wewnętrznej.

* rozbiórka ścian,

* wykonanie węzłów sanitarno higienicznych,

* przebudowa ścian,

* montaż okien połaciowych.

Planuje się także częściową wymianę konstrukcji dachu oraz wymianę pokrycia dachowego. Dodatkowo planuje się modernizację istniejącego placu zabaw w postaci: drabinek, huśtawek, piaskownicy i innych elementów małej architektury.

Wartość pomocy przyznanej przez Zarząd Województwa, tj. kwota 653 348,44 zł, jest to 50% dofinansowania. Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu będzie Urząd Gminy, działający na rzecz Gminy. W uzupełnieniu do wniosku Gmina oświadczyła, że po zakończeniu realizacji zadania w wyremontowanym przedszkolu nie będą realizowane żadne zadania związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "Rozbudowa przedszkola samorządowego w celu podniesienia oferty edukacyjnej w gminie na poziomie przedszkolnym".

Gmina uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn. "Rozbudowa przedszkola samorządowego w celu podniesienia oferty edukacyjnej w gminie na poziomie przedszkolnym". Projekt jest dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Realizacja projektu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Gminie nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy opisanym zakupie, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl