ITPP1/443-175D/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-175D/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2007 r. (data wpływu 24 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym w dniach 23 października i 12 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w informacji podsumowującej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z podaniem numeru identyfikacyjnego przedstawiciela podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w informacji podsumowującej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z podaniem numeru identyfikacyjnego przedstawiciela podatkowego.

W przedmiotowym wniosku oraz pismach uzupełniających z dnia 22 października oraz 12 listopada 2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka nabyła na warunkach DDP od japońskiej firmy "I", towary handlowe (części do ekranów ciekłokrystalicznych), na które otrzymała faktury wyrażone w PLN.

Nabycie towarów na warunkach DDP oznacza, że sprzedawca ponosi koszty związane z towarem do momentu, gdy zostanie on pozostawiony do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu przeznaczenia w terminie uzgodnionym, tj. ponosi koszty frachtu/transportu i inne koszty związane z tym, w tym również koszty formalności celnych, a także cło, podatki lub inne opłaty. Zatem cena DDP ustalona na fakturze zwiera wszystkie koszty związane z przemieszczeniem towaru do oznaczonego miejsca przeznaczenia, które poniósł sprzedający.

W związku z ceną sprzedaży DDP "IP" Sp. z o.o. jest właścicielem towarów od momentu dostawy do miejsca przeznaczenia aż do czasu dalszej odsprzedaży. Ma to miejsce w tym samym dniu.

Towary do obrotu europejskiego zostały wprowadzone na terytorium Niemiec (F.) przez przedstawiciela podatkowego, którego numer podatkowy UE znalazł się w treści załącznika do faktury zakupowej. Spółka podpisała pełnomocnictwo dla wskazanego przedstawiciela do reprezentacji celnej i podatkowej. Po opłaceniu cła towar został przywieziony z terytorium Niemiec do Polski do magazynu odbiorcy. W oparciu o procedurę nr 4200 podatek VAT nie został pobrany przez Niemcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów Spółka powinna wykazać w informacji podsumowującej VAT-UE, a jeśli tak - to czy z numerem identyfikacyjnym reprezentanta podatkowego.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawca wskazał, że kwartalna wartość przedmiotowej transakcji została wykazana w informacji podsumowującej VAT-UE z numerem przedstawiciela podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

W ust. 3 omawianego art. 100 ustawy wskazano, iż informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9

;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

;

3.

kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów

.

W świetle postanowień art. 100 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka jako podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązana jest do wykazania wszystkich dokonanych w danym kwartale transakcji w informacji podsumowującej VAT UE, podając właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa, a w przypadku jego braku numer podatkowy świadczący o zidentyfikowaniu kontrahenta dla podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim.

Natomiast mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, która została w art. 11 ust. 1 ustawy zrównana z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, Spółka jako dostawcę towarów wykazuje swego przedstawiciela fiskalnego na terytorium Niemiec. Jeżeli regulacje prawne w kraju, w którym jest dokonywana dostawa towarów, czyli w kraju rozpoczęcia transportu, w tym przypadku w Niemczech, nie wymagają od podatnika rejestracji do podatku od wartości dodanej oraz zezwalają na użyczenie unijnego numeru VAT przez działającego na tym terenie w imieniu podatnika przedstawiciela, jak również nakazują przedstawicielowi wykazanie tej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terenie Niemiec, to postępowanie podatnika jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl