ITPP1/443-174/14/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-174/14/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od miesiąca lutego 1997 r. Jednostka rozlicza się systematycznie z podatku od towarów usług, składając deklaracje VAT-7 (uzyskuje dochody budżetowe podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT z tytułu wyżywienia i zakwaterowania w internacie grup zorganizowanych oraz wynajmu pomieszczeń w tym: sal dydaktycznych, sali sportowej oraz pomieszczeń gospodarczych). Teren (grunty) i budynki szkolne są własnością Powiatu....... Zarządza nimi dyrektor Zespołu Szkół...w formie nieodpłatnego trwałego zarządu. W związku z ubieganiem się o środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rybackiego w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" na realizację projektu pn. ".......". W dniu 5 lutego 2014 r. został złożony wniosek o dofinansowanie projektu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.......... Pierwsze koszty związane z realizacją projektu (opracowanie wniosku wraz z dokumentacją) były ponoszone już w 2013 r. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na kwiecień 2014 r., a zakończenie na grudzień 2014 r. Projekt finansowany będzie w 84,28% ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego, pozostała cześć tj. 15,72% będzie wkładem własnym jednostki samorządu terytorialnego. Ponieważ Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Powiatu, to wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem jednostki są finansowane z budżetu powiatu.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W ramach realizacji projektu będą dwa działania:

* położenie nawierzchni z kostki brukowej i wykonanie małej architektury, montaż urządzeń fitness, wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych oraz monitoringu i oświetlenia,

* wykonanie nasadzeń wieloletnich.

W wyniku realizacji projektu powstanie nowa infrastruktura w postaci: ciągów komunikacyjnych, parkingu, podjazdu dla osób niepełnosprawnych oraz urządzeń fitness. Planowana operacja przyczyni się do poprawy infrastruktury szkoły dla osób niepełnosprawnych oraz do poprawy bazy rekreacyjno-sportowej i turystycznej działania..... Nowe ciągi komunikacji pieszej i jezdnej wpłyną na poprawę jakości życia i bezpieczeństwa społeczności młodzieży szkolnej. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów ze zrewitalizowanego terenu to znaczy, że nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz parkingu, obiekt projektu będzie ogólnodostępny dla uczniów, turystów oraz społeczności lokalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku realizacją przedmiotowego projektu i uzyskując przychody opodatkowane podatkiem VAT istnieje jakakolwiek możliwość odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Chodzi zarówno o obniżenie podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki, jak i zwrot podatku wynikającego z przepisów prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości odliczenia i zwrotu podatku w związku z realizowanym zadaniem, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie, nie będzie uzyskiwać przychodów ze zrewitalizowanego terenu wokół szkoły, w związku z czym zakupione towary i usługi nie powodują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Wnioskodawca uważa, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Do dnia 31 grudnia 2013 r. obowiązywało następujące brzmienie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług."

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia była uregulowana, w obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, realizuje projekt pn"R...". Jak wskazano, wydatki na realizację ww. projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że skoro - jak wskazano - nabywane towary i usługi w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanych rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl