ITPP1/443-174/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-174/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności i prawidłowości ich udokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności i prawidłowości ich udokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem znaku towarowego oraz franchisingodawcą i organizatorem Polskiej Sieci "L" tj. organizacji zrzeszającej niezależnych przedsiębiorców działających na podstawie Systemu Franchisingowego opracowanego przez "LH". Podmiotami tworzącymi "L" są: "LH" (franchisingodawca), operatorzy (spółki prawa handlowego organizujące sieć franszyzową w wyznaczonych regionach) oraz franchisingobiorcy (niezależne podmioty gospodarcze na terenie danego operatora). Spółka realizuje swoje cele i prowadzi działalność statutową na podstawie umów o współpracy zawartych pomiędzy Spółką oraz operatorami.

Zgodnie z umowami zawartymi z producentami i dostawcami Spółka otrzymuje wynagrodzenie za usługi: marketingowe, logistyczne i dystrybucyjne, utrzymanie określonej liczby indeksów, przygotowanie powierzchni ekspozycyjnych, utrzymania asortymentu towarów, pośrednictwa i wsparcia w celu zwiększenia obrotów itp. Wynagrodzenie z tego tytułu jest ustalone zazwyczaj jako procent od obrotów netto wyrobami i towarami danego producenta lub dostawcy zrealizowanymi przez sklepy wchodzące w skład "L", przy czym wynagrodzenie to jest dokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Spółkę po zakończeniu okresu rozliczeniowego tj z uwzględnieniem obowiązującego strony umowy miesięcznego lub kwartalnego okresu rozliczeniowego. Wynagrodzenie jest powiększone o 22% podatek od towarów i usług.

Ponadto Spółka jest stroną umów o współpracy zawartych z operatorami, którzy organizują sieć "L" w wyznaczonych regionach kraju. Zgodnie z postanowieniami umów operatorzy otrzymują od Spółki wynagrodzenie za usługi marketingowe obliczone w oparciu o obroty z producentami i dostawcami, o których mowa wyżej - zrealizowane przez sklepy działające na terenie funkcjonowania danego operatora. Wynagrodzenie dokumentowane jest fakturą VAT wystawioną przez operatora po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wynagrodzenie jest powiększone o 22% podatek od towarów i usług.

Spółka dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od operatorów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Pytanie sprowadzające się do kwestii uznania wynagrodzenia otrzymywanego przez Spółkę za wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i prawidłowości dokumentowania tego faktu.

* Czy w świetle obowiązujących przepisów, a w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., Spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez operatorów za świadczenia wynikające z umowy współpracy.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno otrzymywane przez Spółkę wynagrodzenie od producentów i dostawców, jak i wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę operatorom stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Świadczenie Spółki wynikające z zawartych umów współpracy z producentami i dostawcami stanowi przedmiot opodatkowania zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a otrzymywane wynagrodzenie powinno być udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Spółkę, przy czym zgodnie z obowiązującymi przepisami usługa ta podlega opodatkowaniu wg stawki podstawowej 22%.

W uzasadnieniu Spółka wskazała, że ze świadczeniem usług za wynagrodzeniem możemy mieć do czynienia jedynie wtedy, gdy istnieje związek prawny zobowiązujący jedną ze stron do świadczenia usług, a drugą do wypłaty wynagrodzenia za te usługi. Uznanie danej czynności za świadczenie usługi implikuje konieczność jej udokumentowania fakturą VAT.

Spółka, jako organizator "L", jak również operatorzy, jako koordynatorzy dalszej redystrybucji towarów producenta/dostawcy do sklepów należących do "L" na podstawie zawartych umów otrzymują wynagrodzenie w zamian za świadczenie usług. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej - organizowanie sieci handlowej w systemie franczyzy trudno jest w sposób jednoznaczny zdefiniować i sklasyfikować rodzaj usług świadczonych przez spółkę i operatorów. W zawartych umowach usługi te zostały określone jako: usługi marketingowe, logistyczne, ekspozycyjne, pośrednictwa i wsparcia sprzedaży, w tym utrzymania m.in. liczby indeksów, reklamowe, promocyjne itp. Ponadto, w oparciu o zawarte umowy, Spółka posiada informacje dotyczące redystrybucji określonych produktów na rzecz ostatecznych odbiorców i konsumentów. Spółka koordynuje również działania mające na celu efektywne zwiększenie atrakcyjności danego produktu.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę operatorom stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. W związku z tym faktury wystawione przez operatora, dokumentują obciążenia za czynność opodatkowaną - świadczenie usługi, wobec czego - w przytoczonym stanie faktycznym - nie znajduje zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. W efekcie, na podstawie art. 86 ww. ustawy, Spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez operatorów na podstawie zawartych umów o współpracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (czynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Zauważyć należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Jednocześnie należy wskazać, iż według zapisu ust. 3 wskazanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej - według zapisu ust. 13 tego artykułu - podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Podatnicy, o których mowa w art. 15 - zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy - są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, w związku z umowami zawartymi z producentami i dostawcami otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług: marketingowych, logistycznych, dystrybucyjnych, utrzymanie określonej liczby indeksów, przygotowanie powierzchni ekspozycyjnych, utrzymania asortymentu towarów, pośrednictwa i wsparcia w celu zwiększenia obrotów, itp.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że tak określone czynności stanowią świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Spółka zobowiązana jest do ich udokumentowania fakturami VAT.

Ponadto, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, w tym również w cytowanym wyżej w ust. 1 pkt 2 tego artykułu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem m.in. bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, w przedmiotowej sprawie wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup usług marketingowych od operatorów, które mają na celu zwiększenie procesu dystrybucji i sprzedaży produktów producentów i dostawców są związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Zatem, mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur wystawionych przez operatorów świadczących przedmiotowe usługi marketingowe, o ile nie zachodzą ograniczenia zawarte w art. 88 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl