ITPP1/443-1702/11/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1702/11/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia maszyn rolniczych-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia maszyn rolniczych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan gospodarstwo rolne i zamierza zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza Pan dokonać zakupu środków trwałych - maszyn rolniczych, które będą wykorzystywane w prowadzonej działalności rolniczej. Inwestycja zostanie dofinansowana w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z wnioskiem złożonym do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o dofinansowanie inwestycji, maszyny rolnicze zostaną zakupione celem wspólnego ich używania przez dwóch rolników. Zakupione maszyny będą stanowić współwłasność rolników składających wspólnie wniosek o dofinansowanie i będą używane w posiadanych przez nich gospodarstwach rolnych. Uwzględniając zasoby i potrzeby posiadanych gospodarstw, maszyny będą stanowić przedmiot współwłasności w części ułamkowej, tzn. w części odpowiadającej zakresowi prac wykonywanych przez każdego z rolników z użyciem wspólnie zakupionych maszyn. Zgodnie z zawartą umową wspólnego używania maszyn będzie Pan je wykorzystywał w 50% w swoim gospodarstwie. Na fakturze VAT dokumentującej zakup maszyn rolniczych będą wymienione dane (imię, nazwisko, adres, NIP) wszystkich osób wspólnie wnioskujących i będących jednocześnie współwłaścicielami zakupionych środków trwałych. Rolnik składający wraz z Panem wniosek o dofinansowanie inwestycji będzie również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ma Pan prawo odliczyć podatek naliczony od środków trwałych - maszyn rolniczych zakupionych na wspólne używanie w części odpowiadającej udziałowi we współwłasności tj. w 50%, na podstawie oryginału faktury VAT, duplikatu faktury lub kserokopii oryginału faktury potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez wystawcę faktury lub notariusza.

Pana zdaniem, powołującego się na art. 86 i art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jeżeli jako podatnik VAT czynny dokona Pan zakupu maszyn rolniczych, które będą wykorzystywane w prowadzonym przez Pana gospodarstwie rolnym do wykonywania czynności opodatkowanych, to przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Odliczenie podatku naliczonego będzie jednak w tej sytuacji częściowe. Podatek naliczony z faktury zawierającej dane dotyczące dwóch podmiotów, dokumentującej zakup wspólnych maszyn, odliczy Pan w określonej proporcji, tj. w kwocie odpowiadającej udziałowi we współwłasności, czyli w wysokości 50% podatku VAT wynikającego z faktury zgodnie z udziałem we współwłasności zakupionych maszyn rolniczych. Podstawę do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowi faktura VAT zawierająca wszystkie wymagane przepisami elementy, w tym dane identyfikujące wszystkich nabywców towarów i usług. Do księgowania może być przyjęty oryginał faktury VAT lub kserokopia oryginału faktury potwierdzona za zgodność z oryginałem przez wystawcę faktury lub notariusza wraz ze wskazaniem miejsca, w którym znajduje się oryginał faktury VAT. Faktury powinny zawierać opis na jakiej podstawie ustalono procentowy udział podatku VAT naliczonego podlegającego odliczeniu dla każdego z rolników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Przywołane regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego, to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem (z wyjątkiem czynności niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, o których mowa w art. 86 ust. 8 i 9 ustawy o podatku od towarów o i usług).

A zatem, jak wynika z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 19 ust. 1 rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Zatem, może być wystawiona jedna faktura dla kilku podmiotów, przy czym każdy z nabywców jest uprawniony do otrzymania egzemplarza faktury, przy czym oryginał otrzyma tylko jeden z nabywców.

Z opisu sprawy wynika, iż zamierza Pan zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza Pan dokonać zakupu środków trwałych - maszyn rolniczych, które będą wykorzystywane w prowadzonej działalności rolniczej. Inwestycja zostanie dofinansowana w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zakupione maszyny będą stanowić współwłasność dwóch rolników, składających wspólnie wniosek o dofinansowanie i będą używane w posiadanych przez nich gospodarstwach rolnych. Na fakturze VAT dokumentującej zakup maszyn rolniczych będą wymienione dane (imię, nazwisko, adres, NIP) osób wspólnie wnioskujących i będących jednocześnie współwłaścicielami zakupionych środków trwałych. Rolnik składający wraz z Panem wniosek o dofinansowanie inwestycji będzie również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nabywane towary będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w związku z nabyciem przedmiotowych maszyn rolniczych, będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup środków trwałych w części odpowiadającej prawu do korzystania z ww. środków trwałych (w tym przypadku jak wskazano w 50%), gdyż towary te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o ile nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawą do odliczenia podatku naliczonego jest oryginał faktury VAT, z tym że o ile oryginał faktury będzie w posiadaniu drugiego z nabywców w dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług u jednego z nabywców, winna znajdować się kserokopia oryginału faktury na podstawie której dokonano odliczenia podatku naliczonego, wraz ze wskazaniem miejsca, w którym przechowywany jest oryginał faktury VAT.

Ponadto stwierdzić należy, iż w niniejszej interpretacji nie odnoszono się do kwestii dotyczącej sposobu księgowania otrzymanych faktur, ze względu na fakt, iż powyższe czynności nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Tut. organ nie ma uprawnień, aby w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej rozstrzygnąć powyższe zagadnienie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl