ITPP1/443-168/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-168/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług tłumaczeń i pośrednictwa gospodarczego między kontrahentami krajowymi i zagranicznymi. W 2008 r. wykonał Pan usługi na rzecz firmy z Norwegii. Usługi te wykonane były w Polsce. Usługi te zostały udokumentowane fakturami VAT z dnia 20 sierpnia 2008 r. i z dnia 9 września 2008 r. na łączną kwotę netto 15.401,28 zł i VAT w wysokości 22% 3.388,28 zł. Do dnia datowania wniosku nie otrzymał Pan, mimo wysyłania licznych monitów, należności za te usługi. W 2010 r. otrzymał Pan informację z Sądu, iż firma ta jest w upadłości i przeprowadzane jest postępowanie likwidacyjne. W informacji tej wymieniono wierzycieli firmy z priorytetem I i II klasy, którzy zostaną zaspokojeni z majątku firmy. W informacji tej nie została wymieniona Pana firma, jako wierzyciela, w związku z czym nie otrzyma Pan należnych kwot. Posiada Pan również informację, iż postępowanie upadłościowe tego dłużnika zostało zakończone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zaistniałą sytuacją może Pan dokonać korekty deklaracji VAT-7 za sierpień i wrzesień 2008 r., aby odzyskać podatek należny.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro wykazał i zapłacił podatek należny kwocie 3.388,28 zł i jednocześnie nie odzyskał tej wierzytelności, może dokonać korekty, tym bardziej, że podatek ten, jako naliczony nie został odliczony w kraju, a więc budżet nic nie stracił. Wskazał Pan, że po przeanalizowaniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie znalazł przepisu, który regulowałby opisana sytuację, natomiast art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ogólne zasady składania korekt deklaracji zostały uregulowane w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 81 § 1 ww. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2).

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 81b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu: a) kontroli podatkowej, b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Natomiast art. 81b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponadto w myśl art. 108 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. wykonał Pan usługi na rzecz firmy z Norwegii, które udokumentowane zostały fakturami VAT z dnia 20 sierpnia 2008 r. i z dnia 9 września 2008 r. na łączną kwotę netto 15.401,28 zł i VAT w wysokości 22% 3.388,28 zł. Do dnia datowania wniosku nie otrzymał Pan należności za te usługi. W 2010 r. otrzymał Pan informację, iż firma ta jest w upadłości i przeprowadzane jest postępowanie likwidacyjne. Obecnie posiada Pan informację, iż postępowanie upadłościowe tego dłużnika zostało zakończone.

Analizując przedstawiony stan faktyczny na tle powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, iż w omawianej sprawie - nie oceniając prawidłowości opodatkowania świadczonych przez Pana usług na rzecz kontrahenta z Norwegii, pod względem miejsca ich świadczenia, gdyż to nie było przedmiotem zapytania - w odniesieniu do usług udokumentowanych ww. fakturami powstał obowiązek rozliczenia podatku zawartego w tych fakturach (albo na zasadach ogólnych, albo też na zasadzie określonej w art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług). W przedstawionym stanie faktycznym nie wystąpiła natomiast żadna przyczyna mogąca być podstawą do dokonania korekt deklaracji VAT-7 za sierpień i wrzesień 2008 r. Brak uiszczenia przez kontrahenta należności wynikających z wystawionych faktur nie stanowi bowiem takiej przyczyny.

Generalną zasadą bowiem jest, iż obowiązek zapłaty podatku należnego wiąże się (poza ściśle określonymi przypadkami) z wydaniem towaru lub świadczeniem usług, ewentualnie wystawieniem faktury, niezależnie od tego, czy otrzymano zapłatę od nabywcy danego towaru lub usługi, czy też nie. W niniejszej spawie niewątpliwie usługi zostały wykonane, jak również wystawiono fakturę.

Wskazać zatem należy, iż ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani też w wydanych na podstawie delegacji zawartych w tej ustawie rozporządzeniach ustawodawca nie przewidział możliwości dokonania korekty podatku należnego w przedstawionym przez Pana przypadku, zatem nie ma Pan prawa, w związku z zaistniałą sytuacją, do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za miesiące sierpień i wrzesień 2008 r., w celu odzyskania podatku należnego.

Dodać należy również, iż jak słusznie Pan wskazał, nie będzie miał prawa do dokonania korekty podatku należnego, o której mowa w art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w opisanym stanie faktycznym nie zostały (zostaną) spełnione warunki zawarte w art. 89a ust. 2 ww. ustawy.

Reasumując Wnioskodawca w przedstawionych okolicznościach nie ma prawa do dokonania korekt deklaracji VAT-7 za sierpień i wrzesień 2008 r., w których pomniejszy podatek należny, wynikający z wystawionych faktur na rzecz kontrahenta z Norwegii, w związku z brakiem uiszczenia należności przez tego kontrahenta.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl