ITPP1/443-166a/14/MS - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży usług gastronomicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-166a/14/MS Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży usług gastronomicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do sprzedaży usług związanych z wyżywieniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do sprzedaży usług związanych z wyżywieniem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych na zasadach określonych licencją firmy S. z siedzibą w H. Głównym zakresem świadczonych usług gastronomicznych jest sprzedaż tzw. posiłków fastfood, zwanych dalej w skrócie posiłkami oraz napoi. Niniejsze usługi gastronomiczne sprzedaje Pan w galerii handlowej. W zakresie podatku od towarów i usług jest Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji VAT. W przyszłości zamierza Pan dokonywać sprzedaży usług gastronomicznych także podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym, w szczególności firmom szkoleniowym, w sposób następujący:

* posiłki będą pakowane w opakowania jednorazowe wraz z plastykowymi sztućcami, w określonej zwyczajowo formie: np. po 5 sztuk opakowań pakowanych do torby foliowej. Przedmiotowe posiłki będą odbierane przez zamawiających lub upoważnione przez nich osoby np. taksówkarzy, w lokalu gastronomicznym gdzie prowadzona jest przez podatnika działalność gospodarcza. Sprzedaż niniejszych usług będzie dokumentowana przez stronę paragonem fiskalnym oraz fakturą, w której to fakturze strona ma zamiar oznaczyć niniejsze usługi jako usługi cateringowe (symbol PKWiU 56.21.19.0.) oraz wskazać, iż sprzedaż niniejszych usług cateringowych jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Sprzedaż napoi będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że będzie Pan świadczył usługi gastronomiczno-cateringowe tj. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedmiotem sprzedaży będzie również sprzedaż posiłków na wynos (nazywanych przez Pana jako usługi cateringowe). W ramach tych usług gastronomicznych będzie Pan wydawał dla zamawiającego przygotowane w swoim zakładzie gastronomicznym posiłki fastfood, jednak nie będzie Pan zapewniał dla zamawiającego obsługi kelnerskiej, nie ustawi i nie udekoruje stołów.

Wskazał Pan, że obecnie nie jest w stanie podać dokładnej informacji o sklasyfikowaniu świadczonych usług cateringowych i zwrócił się Pan o sklasyfikowanie niniejszych usług gastronomicznych zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług przez Urząd Statystyczny. Jednocześnie - Pana zdaniem - prawdopodobnie przedmiotowe usługi należy sklasyfikować "pod symbolem PKWiU - 56.29.19".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prowadząc działalność gastronomiczną i sprzedając w przyszłości posiłki (które w fakturach będą oznaczone jako usługi cateringowe) ma Pan prawo zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% przy sprzedaży opisanych usług cateringowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku - od dnia 1 stycznia 2014 r., podatnik dokonując sprzedaży usług gastronomicznych (posiłków) na wynos "o nazwie usługi cateringowe" ("określanych przez organ jako sprzedaż towarów") - o "symbolu PKWiU 56", wymienionych w poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie podatku od towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, będzie miał prawo ewidencjując sprzedaż tychże usług (czy to na kasie fiskalnej, czy też fakturą) do określania, że są one opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Ponadto dodał Pan, że pomimo stosowanej w przyszłości nazwy "usługi cateringowe", podatnik będzie faktycznie dokonywał sprzedaży usług gastronomicznych na terenie swojego lokalu gastronomicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.)"usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy". Zgodnie z art. 6 ust. 2, za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Powyższe uregulowania, które na mocy art. 65 tego rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 lipca 2011 r., określają cechy charakterystyczne oraz sposób identyfikacji usług cateringowych i restauracyjnych.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 42 wskazano "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Jednocześnie w załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod poz. 28 wskazano: "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do ww. rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że w wynajętym lokalu gastronomicznym prowadzi Pan działalność gospodarczą (usługi gastronomiczne) i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W przyszłości zamierza Pan świadczyć również usługi gastronomiczno-cateringowe tj. sprzedawać podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym, przygotowane w swoim zakładzie gastronomicznym posiłki fastfood na wynos (określane przez Pana jako "usługi cateringowe"), bez zapewnienia obsługi kelnerskiej, czy ustawiania i dekorowania stołów. Posiłki będą pakowane w opakowania jednorazowe wraz z plastykowymi sztućcami, w określonej zwyczajowo formie (np. po 5 sztuk opakowań pakowanych do torby foliowej). Przedmiotowe posiłki będą odbierane przez zamawiających lub upoważnione przez nich osoby np. taksówkarzy, w lokalu gastronomicznym gdzie prowadzona jest przez podatnika działalność gospodarcza. Planowana sprzedaż będzie dokumentowana przez Pana paragonem fiskalnym lub fakturą i opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%. Natomiast sprzedaż napoi będzie opodatkowana stawką podstawową w wysokości 23%. W związku z wątpliwościami dotyczącymi klasyfikacji opisanych usług wystąpił Pan z wnioskiem o ich klasyfikację. Jednocześnie wskazał Pan, że jego zdaniem przedmiotowe usługi należy sklasyfikować pod symbolem PKWiU 56.29.19.

Mając na uwadze powyższy opis, zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych. W pierwszej kolejności wskazać należy, że od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT stosuje się PKWiU wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 ("Usługi związane z wyżywieniem") sklasyfikował w grupowaniu - PKWiU 56.2 "Usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne". Natomiast w grupowaniu PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane "Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)". W grupowaniu PKWiU 56.29 mieszczą się "Pozostałe usługi gastronomiczne". Przy czym w grupowaniu PKWiU 56.29.1 mieszczą się "Usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę a w grupowaniu 56.29.19 - "Pozostałe usługi gastronomiczne, świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę".

Z powyższego wynika, iż usługi cateringowe są usługami odrębnymi w stosunku do gastronomicznych, co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle przywołanego wcześniej art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić zatem należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów lub usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów lub usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że o ile faktycznie usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.29.19 (tekst jedn.: "Pozostałe usługi gastronomiczne, świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę"), to podlegają one opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług (właściwą dla świadczonej usługi związanej z wyżywieniem) w wysokości 8% - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów (z uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w poz. 7 w przypadku których, stosuje się stawkę podstawową w wysokości 23%).

W tym miejscu wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług według PKWiU.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wskazaniu przez Wnioskodawcę we wniosku, że wymienione czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.29.19 tj. pozostałe usługi gastronomiczne, świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę. Tak więc, podjęte rozstrzygnięcie oparto o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku grupowanie jest prawidłowe.

Tak więc, to Wnioskodawcę obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego od stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl