ITPP1/443-165a/14/MS - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży usług gastronomicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-165a/14/MS Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży usług gastronomicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do sprzedaży usług związanych z wyżywieniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 maja 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do sprzedaży usług związanych z wyżywieniem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych i jest podatnikiem czynnym VAT (składa Pan kwartalne deklaracje VAT). Głównym zakresem świadczonych usług gastronomicznych jest sprzedaż tzw. posiłków domowych i innych posiłków na zamówienie oraz napoi, w tym alkoholowych. Niniejsze usługi gastronomiczne sprzedaje Pan w wynajętym lokalu gastronomicznym.

W przyszłości zamierza Pan świadczyć dla podmiotów gospodarczych i osób fizycznych również usługi, których przedmiotem sprzedaży będą:

1. Usługi cateringowe, w ramach których będzie Pan dostarczał, pod adres wskazany przez zamawiającego, przygotowane w zakładzie gastronomicznym posiłki, zapewniał obsługę kelnerską, ustawiał i dekorował stoły, dostarczał naczynia, zastawę stołową i sztućce oraz po zakończeniu imprezy odbierał od zamawiającego zastawę i naczynia wykorzystywane podczas przygotowywanej imprezy.Wskazał Pan, że obecnie nie jest w stanie podać dokładnej informacji o sklasyfikowaniu świadczonych usług cateringowych i zwrócił się o sklasyfikowanie niniejszych usług gastronomicznych zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przez Urząd Statystyczny. Jednocześnie - Pana zdaniem - przedmiotowe usługi prawdopodobnie należy sklasyfikować "pod symbolem PKWiU - 56.21.19".

2. Posiłki na wynos. W ramach tych usług gastronomicznych będzie Pan dostarczał przygotowane w swoim zakładzie gastronomicznym posiłki pod wskazany przez zamawiającego adres, ale nie będzie Pan zapewniał dla zamawiającego obsługi kelnerskiej, nie będą ustawiane i dekorowane stoły, czy dostarczane naczynia, zastawa stołowa i sztućce. Wskazał Pan, że obecnie nie jest w stanie podać dokładnej informacji o sklasyfikowaniu świadczonych usług cateringowych i zwrócił się o sklasyfikowanie niniejszych usług gastronomicznych zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przez Urząd Statystyczny. Jednocześnie - Pana zdaniem - przedmiotowe usługi prawdopodobnie należy sklasyfikować pod "symbolem PKWiU - 56.29.19".

Sprzedaż planowanych usług będzie dokumentowana paragonem fiskalnym lub fakturą, w której zamierza Pan oznaczyć niniejsze usługi jako usługi cateringowe i opodatkowywać je stawką podatku VAT w wysokości 8%. Sprzedaż napoi oraz napoi alkoholowych będzie opodatkowana stawką podstawową w wysokości 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przyszłości przy sprzedaży opisanych usług cateringowych (posiłków, oznaczonych na fakturach jako "usługi cateringowe") ma Pan prawo zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku - podatnik dokonując sprzedaży usług gastronomicznych (posiłków), określanych przez organ jako sprzedaż towarów i usług cateringowych o symbolu PKWiU 56, wymienionych poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie podatku od towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, będzie miał prawo ewidencjując sprzedaż (czy to na kasie fiskalnej, czy też fakturą) tychże usług cateringowych, czy też posiłków na wynos ("nazywanych przez organ - sprzedaż towarów"), do określania, że są to usługi gastronomiczne opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Ponadto dodał Pan, że pomimo stosowanej w przyszłości nazwy "usługi cateringowe" do sprzedaży posiłków na wynos, podatnik będzie faktycznie dokonywał sprzedaży usług gastronomicznych (posiłków) na terenie swojego lokalu gastronomicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.)"usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy". Zgodnie z art. 6 ust. 2, za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Powyższe uregulowania, które na mocy art. 65 tego rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 lipca 2011 r., określają cechy charakterystyczne oraz sposób identyfikacji usług cateringowych i restauracyjnych.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Jednocześnie w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 42 wskazano "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod poz. 28 wskazano: "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do ww. rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że w wynajętym lokalu gastronomicznym prowadzi Pan działalność gospodarczą (usługi gastronomiczne) i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W przyszłości zamierza Pan świadczyć również usługi gastronomiczno-cateringowe tj. sprzedawać (w dwojaki sposób) podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym, przygotowane w swoim zakładzie gastronomicznym posiłki. Zatem będzie Pan dokonywał sprzedaży przygotowanych w swoim lokalu posiłków - usług cateringowych - w ramach których będą dostarczane pod adres wskazany przez zamawiającego posiłki. Ponadto będzie zapewniona obsługa kelnerska, zostaną ustawione i udekorowane stoły, dostarczone naczynia, zastawa stołowa i sztućce, a po zakończeniu imprezy - od zamawiającego - będzie odbierana zastawa i naczynia wykorzystywane podczas przygotowywania imprezy. Pana zdaniem - przedmiotowe usługi prawdopodobnie należy sklasyfikować pod "symbolem PKWiU - 56.21.19".

Zamierza Pan również sprzedawać posiłki na wynos. W ramach tych usług gastronomicznych - posiłki przygotowane w zakładzie gastronomicznym będą dostarczane pod wskazany przez zamawiającego adres, jednak nie będzie Pan zapewniał dla zamawiającego obsługi kelnerskiej, ustawiania i dekorowania stołów, nie będą również dostarczane naczynia, zastawa stołowa czy sztućce. Pana zdaniem, przedmiotowe usługi prawdopodobnie należy sklasyfikować pod "symbolem PKWiU - 56.29.19".

Mając na uwadze powyższy opis, zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych. W pierwszej kolejności wskazać należy, że od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT stosuje się PKWiU wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 ("Usługi związane z wyżywieniem") sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 56.2 "Usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne". Natomiast w grupowaniu PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane "Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)". Z kolei w grupowaniu PKWiU 56.21.19 zostały sklasyfikowane "Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)". Z kolei w grupowaniu PKWiU 56.29 mieszczą się "Pozostałe usługi gastronomiczne". Przy czym w grupowaniu PKWiU 56.29.1 mieszczą się "Usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę a w grupowaniu 56.29.19 - "Pozostałe usługi gastronomiczne, świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę".

Z powyższego wynika, iż usługi cateringowe są usługami odrębnymi w stosunku do gastronomicznych, co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle przywołanego wcześniej art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić zatem należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów lub usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów lub usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że o ile faktycznie usługi, które zamierza Pan świadczyć - w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.29.19 (tekst jedn.: "Pozostałe usługi gastronomiczne, świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę") i PKWiU 56.21.19 (tekst jedn.: "Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)"), to podlegają one opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (właściwą dla świadczonej usługi związanej z wyżywieniem) - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów (z uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w poz. 7 w przypadku których, stosuje się stawkę podstawową w wysokości 23%).

W tym miejscu wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług według PKWiU.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wskazaniu przez Wnioskodawcę we wniosku, że wymienione czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.21.19 i 56.29.19. Tak więc, podjęte rozstrzygnięcie oparto o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku grupowanie jest prawidłowe.

Tak więc, to Wnioskodawcę obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego od stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl