ITPP1/443-1654/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1654/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług grawerowania i sprzedaży detalicznej towarów prowadzoną przez Internet (PKD 47.91.Z). Dokonuje Pani sprzedaży towarów zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i firm, po wcześniejszym wykonaniu graweru. Dokonuje Pani sprzedaży następującego asortymentu:

* pióra wieczne (PKWiU 32.99.13.0) i kulkowe (PKWiU 32.99.12.00) o następujących właściwościach: stalówka wykonana ze stali nierdzewnej (wykończenia chromowane lub uzupełnione platerowanym złotem), korpus pióra wykonany z satynowej lub błyszczącej laki lub satynowej stali, nasadka pióra wykonana z satynowej lub błyszczącej laki lub satynowej stali, wykończenia pióra platerowane 14 lub 23 karatowym złotem lub palladem;

* długopisy i ołówki automatyczne (PKWiU 32.99.12.00) o następujących właściwościach: korpus, skuwka i przycisk z gładkiej stali, wykończenia platerowane 23-karatowym złotem lub plastikowy korpus ze stalową skuwką, chromowane wykończenia;

* szklane wazony i kufle;

* zapalniczki, breloczki oraz akcesoria czyli naboje do piór, wkłady do długopisów.

Cały asortyment nabywa Pani u innych producentów. Sprzedaż grawerowanych towarów w systemie wysyłkowym wygląda w sposób następujący. Po dokonaniu zamówienia przez klienta (przez Internet) i wyborze odpowiedniego towaru oraz stosownego graweru, wykonuje Pani usługę. Opłata za usługę dokonywana jest bezpośrednio na konto bankowe lub za pośrednictwem poczty. Po wykonaniu usługi wystawia Pani fakturę VAT dla odbiorcy i dokonuje wysyłki za pomocą poczty. Każdorazowo po dokonaniu sprzedaży wystawiana jest faktura gdzie widnieją wszystkie informacje na temat odbiorcy, usługi i towaru. Sprzedaży tej nie rejestruje Pani przy zastosowaniu kasy fiskalnej, korzystając ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania według poz. 36 i 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Na koniec miesiąca sporządzany jest rejestr sprzedaży VAT, gdzie ujęte są wszystkie wystawione faktury VAT. Zapłata za towar zawsze dokonywana jest za pośrednictwem banku lub poczty. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji opłata dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż w systemie wysyłkowym dla osób fizycznych następującego asortymentu: pióra wieczne i kulkowe, ołówki automatyczne i długopisy, gdzie wykończenia są platerowane złotem lub palladem, lub wykończenia są chromowane podlega rejestracji na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż na rzecz osób fizycznych następującego asortymentu: pióra wieczne, kulkowe, ołówki automatyczne i długopisy, gdzie niektóre wykończenia są platerowane złotem, palladem lub wykończenia są chromowane, podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Według art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Natomiast według rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w " § 2 pkt 1 " zwalnia się sprzedaż czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Punkty 36 i 37 tegoż załącznika mówią o tym, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Wnioskodawca zauważa, że w punkcie 36 powołanego rozporządzenia wymienione są wyjątki, gdzie nie można stosować zwolnienia. Takim wyjątkiem jest dostawa towarów wymienionych w § 4. § 4 ust. 1 pkt 6 mówi o tym, że dostawa wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, jest wyłączona zew stosowania zwolnień w zakresie kas rejestrujących. Wnioskodawca zauważa, że asortyment, który sprzedaje jest wykończony platerowanym złotem lub palladem. Złoto i pallad zaliczają się do metali szlachetnych. Jednak asortyment ten jest tylko platerowany. Natomiast platerowanie polega na nakładaniu na wyroby metalowe cienkich powłok z innych metali. Sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby nie są wyrobami ze złota lub palladu, ich wykończenia są platerowane. Kupując pióra i długopisy Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego dokumentu, w którym mogłaby być informacja np. o próbie złota. W załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (poz. 1337) wykazano listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W załączniku tym nie zostały wymienione pióra wieczne (PKWiU 32.99.13.0) i kulkowe (PKWiU 32.99.12.00)oraz długopisy i ołówki automatyczne (PKWiU 32.99.12.00), dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż sprzedaż wyżej wymienionego asortymentu podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Zwolnienie to wynika z poz. 36 i 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2),4)

Natomiast w poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei z objaśnień zawartych w punkcie 4) wynika, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Korzystanie z powyższych zwolnień wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tych regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę lub towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług lub sprzedaży towarów za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

* sprzedaż nie dotyczy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia,

* podatnik prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Brak spełnienia jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6;

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Należy wskazać, iż stosownie do zapisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a) zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników dokonujących dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali.

Na podstawie art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Należy wskazać, iż lista ta nie obejmuje piór wiecznych (PKWiU 32.99.13.0) i kulkowych (PKWiU 32.99.12.00) oraz długopisów i ołówków automatycznych (PKWiU 32.99.12.00), wyposażonych w wykończenia platerowane złotem lub palladem lub chromowane.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jako czynny podatnik podatku od towarów i usług dokonuje Pani sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem Internetu m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż obejmuje pióra wieczne i kulkowe, ołówki automatyczne i długopisy, wyposażone w wykończenia platerowane złotem lub palladem lub chromowane. Na towarach tych wykonuje Pani grawer zgodnie z zamówieniem klienta. Nie prowadzi Pani ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Po wykonaniu usługi wystawia Pani fakturę VAT dla odbiorcy i dokonuje wysyłki za pomocą poczty. Każdorazowo po dokonaniu sprzedaży wystawiana jest faktura gdzie widnieją wszystkie informacje na temat odbiorcy, usługi i towaru. Na koniec miesiąca sporządzany jest rejestr sprzedaży VAT, gdzie ujęte są wszystkie wystawione faktury VAT. Zapłata za towar zawsze dokonywana jest za pośrednictwem banku lub poczty bezpośrednio na konto bankowe. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji opłata dotyczy.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i 3 powołanego rozporządzenia, podlega dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, usług i towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Pióra wieczne (PKWiU 32.99.13.0) i kulkowe (PKWiU 32.99.12.00) oraz długopisy i ołówki automatyczne (PKWiU 32.99.12.00), wyposażone w wykończenia platerowane złotem lub palladem lub chromowane nie zostały wymienione na liście towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącej załącznik do powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r.

Tym samym dokonywana w powyższym zakresie sprzedaż nie powoduje wyłączenia ze zwolnienia, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż dokonywana przez Panią sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym, jak również świadczone usługi, za które zapłata dokonywana jest wyłącznie na rachunek bankowy za pośrednictwem poczty lub banku, są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 i 37 załącznika do powołanego rozporządzenia, przy założeniu, że spełnione są wszystkie warunki określone w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl