ITPP1/443-1637/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1637/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem użyteczności publicznej, zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca realizuje zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Składa corocznie zeznanie CIT-8 do Urzędu Skarbowego, nie jest płatnikiem podatku VAT. W 2011 r. Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową samorządu województwa w wysokości 20.619,16 zł zgodnie z umową przyznania pomocy z dnia 14 października 2011 r. na operacje w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Otrzymane dofinansowanie stanowi pomoc w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2008 r. nr 98 poz. 634, nr 214 poz. 1349 i nr 237 poz. 1655 z 2009 r., nr 20 poz. 105 oraz 2010 r. nr 76 poz. 490 i nr 148 poz. 993"). Otrzymane środki finansowe za pośrednictwem samorządu województwa pochodzą z Banku (na podstawie art. 10 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchomianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1387 z późn. zm.)). Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazuje, iż jest beneficjentem projektu. Zakres projektu obejmuje prace remontowe: prace elewacyjne, prace zewnętrzne pokryciowe, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej. W złożonym wniosku o dofinansowanie przyjęto, iż VAT stanowi koszt kwalifikowany, podlegający refundacji. Podczas weryfikacji wniosków o płatność sprawdzeniu będzie podlegać czy beneficjent ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT. Aby Wnioskodawca realizując ww. projekt mógł zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikownych niezbędne jest uzasadnienie zawierające podstawę prawną, wskazującą na brak możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując ww. projekt może odzyskać podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprecyzowanym ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku, z uwagi na to, że nie jest płatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej nie może odzyskać podatku od towarów i usług z tytułu realizacji ww. projektu, ponieważ realizacja tego projektu nie ma związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie, o które Wnioskodawca się ubiega nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl