ITPP1/443-16/08/09-S/AJ - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek nabytych w drodze darowizny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-16/08/09-S/AJ Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek nabytych w drodze darowizny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 października 2009 r. sygn. akt I SA/Ol 623/09 stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 13 marca 2008 r. oraz 21 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek nabytych w drodze darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 marca 2008 r., oraz 21 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek nabytych w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 1993 r. rodzice, odchodząc na emeryturę, przekazali Panu aktem darowizny gospodarstwo rolne o powierzchni 8,45 ha wraz z budynkami. W 2003 r. uchwałą rady gminy teren gospodarstwa został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną. Do chwili obecnej nie dokonano podziału działek z myślą o przyszłej sprzedaży. Obecnie zamierza Pan wydzielić cztery działki i dokonać ich sprzedaży. Grunt, na którym zamierza Pan wyznaczyć działki celem ich sprzedaży, nie jest uzbrojony. Wskazuje Pan, iż nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Przedmiotowe grunty do dnia dzisiejszego wykorzystywane są rolniczo. Planowana sprzedaż będzie przedmiotem kilku transakcji a ich ilość będzie uzależniona od kosztów planowanej inwestycji, bowiem uzyskane ze sprzedaży pieniądze planuje Pan przeznaczyć na remont domu i budynków gospodarczych oraz modernizację gospodarstwa rolnego. Przedmiotowe działki zamierza Pan sprzedać nabywcom indywidualnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając otrzymane w darowiźnie działki, będzie Pan zobowiązany do odprowadzenia podatku od towarów i usług...

Pana zdaniem, powinien być Pan zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy sprzedaży przedmiotowych działek. Jak Pan wskazuje, nie nabył Pan gospodarstwa z zamiarem jego sprzedaży po przekwalifikowaniu gruntów. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej więc nie jest objęty podatkiem od towarów i usług.

W interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2008 r. znak ITPP1/443-16/08/AJ oceniono stanowisko Wnioskodawcy jako nieprawidłowe. Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji Wnioskodawca, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.

Wyrokiem z dnia 10 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Ol 476/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę stwierdzając, iż zaskarżona interpretacja indywidualna jest prawidłowa.

Kwestionując stanowisko Sądu co do wykładni art. 15 ust. 1, 2 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca złożył skargę kasacyjną. Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lipca 2009 r. sygn. akt I FSK 558/09 zaskarżony wyrok Sądu I instancji został uchylony a sprawa została przekazana do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie. W uzasadnieniu tego wyroku, Naczelny Sąd Administracyjny zaznaczył, że aby ocenić, czy sprzedaż działek związana była z handlową działalnością gospodarczą, przy ponownym rozpoznaniu sprawy, Sąd pierwszej instancji i ewentualnie organy podatkowe powinny wyjaśnić, czy i w jakiej proporcji podatnik zamierzał przeznaczyć uzyskane środki ze sprzedaży działek na modernizację gospodarstwa rolnego. Powyższe ma bowiem znaczenie dla oceny, czy sprzedaż działek związana była z handlową działalnością gospodarczą.

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu prawomocny wyrok z dnia 22 października 2009 r. sygn. akt I SA/Ol 623/09, którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił zaskarżoną przez Wnioskodawcę interpretację indywidualną.

W wyroku tym, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, za Naczelnym Sądem Administracyjnym, zaznaczył, że dla oceny kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług, organ podatkowy powinien poczynić wyjaśnienia w wyznaczonym przez Sąd II instancji zakresie.

Wykonując przedmiotowy wyrok, pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego o informację: czy i w jakiej proporcji Wnioskodawca zamierzał przeznaczyć uzyskane ze sprzedaży działek środki na modernizację gospodarstwa rolnego, w celu kompleksowej analizy przedstawionego problemu.

W odpowiedzi na powyższe wskazano, iż uzyskane ze sprzedaży działek środki Wnioskodawca zamierza przekazać w całości na modernizację gospodarstwa rolnego, przez które rozumie "kapitalny remont domu mieszkalnego".

W wyniku ponownej analizy treści wniosku i uzupełnień do niego zebranych zgodnie ze wskazaniami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie zawartymi w powołanym na wstępie wyroku, w odniesieniu do przepisów prawa, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl