ITPP1/443-1574/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1574/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rezygnacją ze zwolnienia od podatku oraz w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży maszyn rolniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rezygnacją ze zwolnienia od podatku oraz w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży maszyn rolniczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonał Pan nabycia następujących środków trwałych:

1.

ciągnik URSUS 1934 o wartości netto 204.098,37 zł, podatek VAT 44.901,64 zł, co dokumentuje faktura VAT z dnia 19 marca 2007 r.,

2.

przyczepa samozbierająca DEUTZ-FAHR 637 FE o wartości netto 17.213,12 zł, podatek VAT 3.786,89 zł, co dokumentuje faktura VAT z dnia 29 maja 2007 r.,

3.

agregat podorywkowy "KOS" 4,5 SH o wartości netto 38.114,75 zł, podatek VAT 8.385,25 zł, co dokumentuje faktura VAT z dnia 13 sierpnia 2008 r.

W styczniu 2011 r. złożył Pan do urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, rezygnując od dnia 1 lutego 2011 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług wybierając rozliczenie miesięczne.

Na skutek dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny w zakresie podatku od towarów i usług, z dniem 1 lutego 2011 r. nastąpiła zmiana przeznaczenia nabytych wcześniej środków trwałych ze służących wykonywaniu czynności zwolnionych na wykorzystywane obecnie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, co spowodowało zmianę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania, doprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 lutego 2012 r.:

1.

Czy będzie Pan mógł dokonać korekty według art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług i na jej podstawie odliczyć po 1/5 wartości podatku VAT zawartego w fakturach zakupu poszczególnych środków trwałych za kolejne lata, w deklaracjach podatkowych składanych za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku, za który będzie Pan dokonywał korekty.

2.

Czy sprzedając w przyszłości wymienione maszyny rolnicze będzie Pan zobowiązany do naliczenia podatku VAT.

3.

W jakiej wysokości należy odprowadzić podatek należny w przypadku sprzedaży wymienionych środków trwałych - obliczony od ceny sprzedaży netto (wartości rynkowej w momencie sprzedaży), wystawiając fakturę VAT, czy do wysokości kwoty podatku VAT odliczonego poprzez dokonanie korekt.

Pana zdaniem w okresie, w którym nabył wymienione we wniosku środki trwałe, korzystał Pan ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu. Od dnia 1 lutego 2011 r., tj. od dnia rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego zmieniło się przeznaczenie zakupionych wcześniej maszyn rolniczych, poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z tym przysługuje Panu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 90 i 91 ustawy, odpowiednio:

1.

ciągnik URSUS 1934 - 1/5 podatku VAT za 2011 r.,

2.

przyczepa samozbierająca DEUTZ-FAHR 637 FE - 1/5 podatku VAT za 2011 r.,

3.

agregat podorywkowy "KOS" 4,5 SH - po 1/5 podatku VAT za 2011 r. i 2012 r.

Prawo do odliczenia podatku VAT będzie realizowane w kolejnych latach okresu korekty określonej w ustawie o podatku od towarów i usług, tj. w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy w 2012 r. i 2013 r.

Jeżeli dokona Pan częściowego odliczenia podatku naliczonego, sprzedaż przedmiotowych maszyn rolniczych będzie opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, ale pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokumentującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 lutego 2012 r. przedstawił Pan własne stanowisko w odniesieniu do kwestii dotyczącej ustalenia podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego, w przypadku sprzedaży przedmiotowych maszyn rolniczych, stwierdzając, że podstawą opodatkowania będzie obrót, czyli kwota uzyskana ze sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Wysokość podatku należnego, w takim przypadku zostanie ustalona przy zastosowaniu obowiązującej w momencie sprzedaży podstawowej stawki podatku (obecnie - 23% VAT). Sprzedaż ta będzie udokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Z kolei art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl art. 91 ust. 7a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Ze złożonego wniosku wynika, że prowadząc gospodarstwo rolne, zrezygnował Pan ze statusu rolnika ryczałtowego, dokonując w styczniu 2011 r. rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W 2007 r. oraz w 2008 r. zakupił Pan maszyny rolnicze, tj. ciągnik URSUS, wartości netto 204.098,37 zł, podatek VAT 44.901,64 zł (faktura VAT z dnia 19 marca 2007 r.), przyczepa samozbierająca DEUTZ-FAHR 637 FE, wartość netto 17.213,12 zł, podatek VAT 3.786,89 zł (faktura VAT z dnia 29 maja 2007 r.), agregat podorywkowy "KOS" 4,5 SH, wartość netto 38.114,75 zł, podatek VAT 8.385,25 zł (faktura VAT z dnia 13 sierpnia 2008 r.).

Z powyższego wynika, iż w momencie zakupu ww. maszyn rolniczych, tj. w latach 2007-2008 posiadał Pan status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zatem nie miał Pan możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących ww. zakupy na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w momencie nabycia podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie poniesionych wydatków dla celów prowadzenia działalności zwolnionej od podatku.

Jednak z uwagi na fakt, iż w styczniu 2011 r. zarejestrował się Pan jako podatnik VAT czynny i tym samym rozpoczął Pan w ramach prowadzonej działalności rolniczej wykonywanie czynności opodatkowanych, zatem w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi nabycia maszyn rolniczych znajdą zastosowanie przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności ust. 2 oraz 7a.

Na skutek rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego (w styczniu 2011 r.) zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 91 ust. 1-7 ustawy istnieje możliwość skorygowania odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu maszyn, gdyż wydatki te będą służyć czynnościom opodatkowanym, tj. działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. od lutego 2011 r.

Zatem będzie Pan miał możliwość dokonania korekty podatku naliczonego dotyczącego nabytych w 2007 r. i 2008 r. maszyn rolniczych, poprzez dokonanie korekty odpowiednio w tej części, która posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych - przy uwzględnianiu dyspozycji art. 91 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, jak słusznie Pan zauważył, od zakupu maszyn rolniczych dokonanych w 2007 r. przysługiwać będzie prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej w styczniu 2012 r., natomiast w przypadku sprzętu zakupionego w 2008 r. przysługiwać będzie Panu prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego w kolejnych latach okresu korekty, tj. w deklaracji podatkowej składanej w styczniu 2012 r. i 2013 r.

Odnosząc się z kolei do kwestii opodatkowania ewentualnej sprzedaży maszyn rolniczych wskazać należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokumentującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w tym przepisie, rozumie się ruchomości, których okres użytkowania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zatem dla zastosowania powyższego zwolnienia w przypadku dostawy towarów używanych niezbędne jest spełnienie (łącznie) następujących warunków:

* przedmiotem dostawy są ruchomości,

* dokonujący ich dostawy używał sprzedawane towary,

* okres ich używania wyniósł co najmniej pół roku od chwili nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel,

* podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ani w całości, ani w części.

W przedmiotowej sprawie powyższe warunki nie zostaną łącznie spełnione, gdyż będzie miał Pan prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego poprzez wskazaną wyżej korektę z art. 91 ustawy, zatem planowana sprzedaż przedmiotowych maszyn rolniczych, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Odnośnie natomiast określenia podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego w przypadku sprzedaży przedmiotowych maszyn rolniczych, stwierdzić należy co następuje:

W świetle art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem podstawą opodatkowania, w przypadku sprzedaży przedmiotowych maszyn rolniczych będzie obrót, czyli kwota uzyskana ze sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Zaś wysokość podatku należnego, w takim przypadku zostanie ustalona przy zastosowaniu obowiązującej w momencie sprzedaży podstawowej stawki podatku.

Przy założeniu, że zbycia maszyn rolniczych dokona Pan do końca 2013 r., zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23% VAT, zgodnie z powołanym wyżej art. 41 ust. 1, w związku z 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl