ITPP1/443-1545/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1545/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie aportu nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie aportu nieruchomości zabudowanej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Województwo było podmiotem tworzącym dla S. - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Działalność Szpitala prowadzona była na nieruchomości zabudowanej, położonej w G., której właścicielem było Województwo, a która w dniu 29 marca 2006 r. przekazana została Szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie. Województwo jako podmiot tworzący Szpitala przekształciło go w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Województwa na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W trakcie przekształcenia Województwo wniosło aportem przedmiotową nieruchomość do spółki. W skład opisanej nieruchomości wchodzi działka oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr... o pow.... m2. Działka zabudowana jest:

* pawilonem szpitalnym (o pow. użytkowej... m2),

* budynkiem administracyjnym (o pow. użytkowej... m2),

* budynkiem oddziału I (o pow. użytkowej... m2),

* budynkiem oddziału II (o pow. Użytkowej...m2),

* budynkiem poradni (o pow. użytkowej 123,00 m2),

* budynkiem oddziału III (o pow. użytkowej... m2),

* budynkiem pralni i magazynu (o pow. użytkowej... m2),

* budynkiem warsztatu (o pow. użytkowej... m2),

* portiernią (o pow. użytkowej... m2),

* budynkiem archiwum (o pow. użytkowej... m2),

* agregatownią (o pow. użytkowej... m2),

* werandą (o pow. użytkowej... m2),

* wiatą (o pow. użytkowej... m2).

Od momentu przejścia nieruchomości na własność Województwa, następujące pomieszczenia w budynkach były wykorzystywane przez Szpital do czynności opodatkowanych, tj. były wydzierżawiane lub wynajmowane (stawki: "zw.", 7% i 8%, 22% i 23%.) tj.:

1.

Pawilon szpitalny:

* ... m2 pomieszczenia - umowa od 29 czerwca 1993 r. do 5 grudnia 2005 r.,

* ... m2 pomieszczenia - umowa od 6 grudnia 2005 r. do 31 grudnia 2013 r.,

* ...m2 pomieszczenia - umowa od 4 września 2008 r. do 5 czerwca 2011 r.

2.

Budynek administracyjny:

* ... m2 pomieszczenia - umowa od 1 października 1992 r. do 28 czerwca 2002 r.,

* ... m2 pomieszczenia - umowa od 29 czerwca 2011 r. do 30 czerwca 2017 r.

3.

Budynek archiwum:

* ... m2 pomieszczenia - umowa od 1 października 1992 r. do 28 czerwca 2002 r.

Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło w 2000 r. z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 20 marca 2000 r.

W latach 2006-2010 Szpital poniósł wydatki z własnych środków oraz ze środków przekazanych przez Województwo w formie dotacji na ulepszenie niektórych budynków. Łączna wysokość tych wydatków kształtowała się następująco:

1.

Pawilon Szpitalny (wartość początkowa... zł): rok 2006 - kwota... zł; rok 2007 - kwota...zł; rok 2008 - kwota... zł; rok 2009 - kwota... zł (razem kwota... zł).

2.

Pawilon administracji (wartość początkowa... zł): rok 2006 - kwota... zł; rok 2010 - kwota... zł (razem kwota... zł).

3.

Budynek oddziału I (wartość początkowa... zł): rok 2006 - kwota... zł.

4.

Budynek Poradni Konsultacyjnej (wartość początkowa... zł): rok 2006 - kwota... zł

5.

Budynek pralni (wartość początkowa... zł): rok 2006: kwota... zł.

W stosunku do poniesionych nakładów Szpitalowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Na pozostałe budynki Szpital nie poniósł żadnych wydatków, a ich wartości początkowe kształtowały się następująco:

1.

budynek oddziału II -... zł;

2.

budynek oddziału III -... zł;

3.

budynek portierni -... zł;

4.

budynek agregatorowni -... zł;

5.

budynek archiwum -... zł;

6.

budynek warsztatów -... zł;

7.

weranda-... zł;

8.

wiata -... zł.

Ponadto Województwo realizuje projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. "T" w ramach, którego Województwo w okresie 2011 r. - 2012 r. poniosło wydatki pochodzące ze środków unijnych na ulepszenie:

1.

pawilonu szpitalnego -... zł;

2.

budynku oddziału I -... zł;

3.

budynku oddziału II -... zł;

4.

budynku administracji -... zł;

5.

budynku poradni i budynku pralni... zł;

6.

"dokumentacji -... zł".

Projekt jest w trakcie realizacji i nie został jeszcze zakończony, w związku z tym nie nastąpiło jeszcze zwiększenie w ewidencji wartości budynków z tytułu rozliczenia nakładów na modernizację.

Wydatki są wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, ale w stosunku do poniesionych wydatków Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Na pozostałe budynki Województwo nie poniosło żadnych wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości zabudowanej, do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów będzie zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości (budynków i budowli oraz gruntów, z którymi są one trwale związane) do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów jest zwolniona od podatku VAT:

* na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które nie były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości nie były wydzierżawiane, ponieważ:

1.

Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;

2.

Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków lub poniosło wydatki na ulepszenia, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej, lecz nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;

3.

wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;

4.

dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy

* na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, gdzie do dostawy dojdzie przed upływem dwóch lat od momentu ich zasiedlenia ponieważ:

1.

Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;

2.

Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków i pozostałych części nieruchomości (plac parkingowy) lub poniosło wydatki na ulepszenia, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej lecz nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;

3.

wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku,

* na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, z uwagi na fakt, że nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a do dostawy dojdzie po upływie dwóch lat od momentu ich zasiedlenia.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którą za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 23% (w okresie 1.01.2011 -31.12.2013), z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy.

Z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W zaistniałej sytuacji w stosunku do niektórych budynków Województwo poniosło wydatki na ich ulepszenia, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W związku z powyższym wydatki te należy rozpatrywać pod kątem pierwszego zasiedlenia.

Poniesienie przez Województwo wydatków na ulepszenia budynków, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej nie wyklucza zastosowania art. 43 ust. 1 10a lit. b, gdyż Województwo w związku z poniesionymi wydatkami nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Z powyższego wynika, iż w opisanej sytuacji wyczerpane zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług i przedmiotowa czynność będzie zwolniona z podatku VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl