ITPP1/443-1532/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1532/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług remontowych i konserwacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług remontowych i konserwacyjnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie:

* 43.99.Z - pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* 81.21.Z - niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

* 81.22.Z - specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

* 81.29.Z - pozostałe sprzątanie (pozostały zakres zezwoleń nie jest związany z treścią zapytania).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi czyszczenia elewacji na budynkach zaliczanych zgodnie z PKOB do grupowania 111. Czyszczenie elewacji wykonywane jest przy użyciu myjki wysokociśnieniowej (temp. wody 80-90 stopni Celsjusza) z wykorzystaniem środków czyszczących, takich jak alfanol HR (stosowanego do usuwania szerokiej gamy zabrudzeń w tym farb) lub Sikagard 715W (zalecanego do usuwania mchu). Sposób użycia urządzeń, jak i preparatów zgodny jest z zaleceniami producenta. Czyszczenie elewacji zlecane jest przez właściciela budynku. Na skutek wykonanych usług usuwane są zabrudzenia zarówno naturalne, powstałe w trakcie normalnej eksploatacji, jak i powstałe w akcie wandalizmu (pomazane ściany, graffiti). Przywracany jest również pierwotny kolor elewacji. W trakcie usuwania zabrudzeń odsłaniane są również drobne uszkodzenia elewacji, co pozwala właścicielowi na podjęcie ewentualnej decyzji, co do dalszej konserwacji lub remontu elewacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi czyszczenia elewacji na budynkach zaliczanych według PKOB do grupowania 111, mogą być opodatkowane 8% preferencyjną stawką VAT.

Pana zdaniem, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż towarów i usług przez czynnego podatnika VAT podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Podstawową stawką jest stawka 23% VAT. W dalszej części art. 41 ustawy przewidziano obniżone stawki stosowane do sprzedaży niektórych towarów i świadczenia niektórych usług. Zgodnie z ust. 12 stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Również w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w § 7 ust. 1 pkt 2 obniżono podstawową stawkę VAT. Z brzmienia powołanego wyżej przepisu wynika bowiem, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Ponieważ prace wykonywane przez Pana dotyczą budynków sklasyfikowanych w PKOB w grupowaniu 111, należą one do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z Pana opinią wykonywane usługi czyszczenia elewacji należą do robót konserwacyjnych wymienionych pkt 2 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu. Kontrola okresowa, zgodnie z ustawą - Prawo budowlane jest obowiązkiem właściciela lub nadzorcy budynku i w przypadku elewacji budynków podlegających oddziaływaniu czynników atmosferycznych powinna być przeprowadzona co 12 miesięcy. Przeglądy mogą być prowadzone przez odpowiednie służby techniczne, użytkownika lub przez rzeczoznawców budowlanych odpowiedniej specjalności. Kontrola polega na sprawdzeniu sprawności technicznej elementów elewacji oraz innych części budynku, wpływających na sposób oddziaływania czynników zewnętrznych na płyty elewacyjne. Po stwierdzeniu ubytków, uszkodzeń naturalnego zużycia, elementy elewacji powinny być poddane konserwacji w celu przywrócenia im sprawności technicznej i walorów estetycznych. Czyszczenie jest pierwszym etapem całego procesu konserwacji elewacji. Jakiekolwiek prace konserwacyjne mające na celu np. naprawę uszkodzeń, uzupełnienia ubytków, odnowienie powierzchni powinny rozpoczynać się od profesjonalnego usunięcia farb, mchu, kurzu, substancji smolistych i innych zabrudzeń. Skoro elewacja pełni w budynku szereg funkcji, zarówno technicznych, jak ochrona znajdujących się głębiej warstw (konstrukcyjne, czy izolacyjne) przed szkodliwym oddziaływaniem wpływów atmosferycznych, jak i estetycznych, a jej właściwości: faktura, kolor, odporność na działanie czynników atmosferycznych są istotnymi parametrami, zakładanymi już na etapie projektowania i uwzględnianymi przy wydawaniu pozwolenia na budowę i zgodnie z prawem budowlanym wymaga konserwacji, to elementem tej konserwacji jest profesjonalne jej czyszczenie.

Biorąc powyższe pod uwagę, uważa Pan, że usługa czyszczenia elewacji budynków mieszkalnych zaliczanych do PKOB 111, jako element procesu konserwacji podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast stosownie do § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 i 3, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

2)

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3)

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy przywołać przepisy Prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836), konserwacja oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Natomiast przez konserwację według "Słownika języka polskiego" wyd. PWN rozumie się "utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem i zepsuciem".

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan usługi czyszczenia elewacji na budynkach zaliczanych zgodnie z PKOB do grupowania 111, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Na skutek wykonanych usług usuwane są zabrudzenia, zarówno naturalne powstałe w trakcie normalnej eksploatacji, jak i powstałe w akcie wandalizmu. Przywracany jest również pierwotny kolor elewacji. W trakcie usuwania zabrudzeń odsłaniane są również drobne uszkodzenia elewacji, co pozwala właścicielowi na podjęcie ewentualnej decyzji, co do dalszej konserwacji lub remontu elewacji. Przedmiotowe usługi zalicza Pan do usług konserwacji.

Analizując przedstawione zdarzenie przyszłe w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że o ile w istocie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegające na czyszczeniu elewacji dotyczą remontu bądź konserwacji oraz wykonywane są w obiektach zaliczanych zgodnie z PKOB do grupowania 111, należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to czynności te należy opodatkować według 8% stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (w przypadku remontu), bądź § 7 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów (w przypadku konserwacji).

Natomiast nie mogą korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku od towarów i usług czynności związane ze sprzątaniem czy czyszczeniem budynków, o ile nie wiążą się one z remontem czy konserwacją obiektów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl