ITPP1/443-151/14/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-151/14/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 11 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 12 maja 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadząca działalność pod firmą: z siedzibą w B..., zwana dalej w skrócie Spółką, podatnikiem, stroną lub wnioskodawcą, jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest wynajmowanie lokali użytkowych podmiotom gospodarczym. Spółka jest właścicielem od 2012 r. zabudowanej nieruchomości w B... przy ul. Przedmiotowa nieruchomość w dniu nabycia była zabudowana poniżej opisanymi budynkami i budowlami. Strona przekłada o poniższej nieruchomości następujące informacje:

1.

działka gruntu będąca własnością Spółki o powierzchni - 265 m2, data wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych - 26 kwietnia 2012 r., nabyta za kwotę 202.471,68 zł, sprzedawca wskazał w fakturze sprzedaży, że dostawa działki gruntu oraz budynków i budowli się na niej znajdujących, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

2.

na dzień nabycia znajdowały się na opisanej powyżej działce gruntu następujące budynki i budowle:

a.

dom mieszkalny drewniany, powierzchnia zabudowy 90 m2 - rok budowy 1905 r., cena nabycia - 2.055,55 zł, data wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych 26 kwietnia 2012 r.,

b.

budynek gospodarczy, powierzchnia zabudowy - 37 m2, rok budowy 1905 r., cena nabycia - 925,00 zł, data wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych 26 kwietnia 2012 r"

c.

budowla - płot drewniany - wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu 26 kwietnia 2012 r., cena nabycia budowli - 102,77 zł.

Od miesiąca następnego od wprowadzenia powyżej opisanych środków trwałych do ewidencji Spółka rozpoczęła amortyzację środków trwałych metodą liniową wg stawek podatkowych z tym, że naliczona amortyzacja nie stanowiła i nie stanowi kosztów uzyskania przychodów do potrzeb ustalenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych. Od dnia 1 maja 2012 r. do 15 kwietnia 2013 r. Spółka wynajmowała 20 m2 budynku mieszkalnego innej spółce na cele związane z działalnością gospodarczą. Wydatki związane z przychodami z wynajmu powierzchni 20 m2 budynku mieszkalnego strona zaliczała do kosztów uzyskania przychów. Spółka zgłosiła do Departamentu Architektury Urzędu Miejskiego w B... rozpoczęcie od dnia 11 października 2012 r. remontu znajdujących się na nieruchomości w B... przy ul....., budynków mieszkalnego i gospodarczego, który to remont miał polegać na:

* wymianie warstw podłogi na gruncie oraz warstw stropu nad parterem budynków,

* rozbiórce nieużytkowanego pieca kaflowego i komina wewnętrznego,

* naprawy pokrycia dachowego,

* remoncie wewnętrznych ścian działowych,

* wymianie stolarki okiennej i drzwiowej,

* wykonanie ocieplenia na poddaszu.

Ponadto Spółka w miesiącu październiku 2012 r. uzyskała pozwolenie na budowę wewnętrznej instalacji gazowej zgodnie ze złożonym projektem budowlanym. Od miesiąca listopada 2012 r. przystąpiono do prac remontowo-budowlanych budynków. Wydatki związane z pracami remontowymi Spółka zakwalifikowała jako modernizacja i adaptacja istniejących budynków mających na celu podwyższenie ich wartości użytkowej. Wszystkie wydatki zarejestrowano na koncie środki trwałe w budowie, jak też Spółka w związku z brakiem zmiany sposobu użytkowania nie odliczyła od podatku należnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie materiałów remontowych. Do dnia 31 stycznia 2014 r. Spółka na prace remontowe w powyżej opisanych budynkach poniosła wydatki w kwocie ogółem 120.509,03 zł. W dniu 4 listopada 2013 r. strona uzyskała z Departamentu Urbanistyki Urzędu Miejskiego w B. zaświadczenie o zgodności zamłymstokuierzonej zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego położonego przy ul.....z ustaleniami obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zmiana polega na zmianie sposobu użytkowania i przebudowy budynku gospodarczego oraz nieużytkowanego poddasza na lokal mieszkalny wraz ze zmianą sposobu użytkowania i przebudową lokalu mieszkalnego na lokal usługowy (usługi nieuciążliwe do powierzchni do 30% powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego). Spółka po ukończeniu prac remontowo-adaptacyjnych zamierza wykorzystywać nieruchomość do celów prowadzenia działalności gospodarczej lub też ją sprzedać.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zdaniem Spółki opisany we wniosku płot drewniany wprowadzony do ewidencji środków trwałych stanowi budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Wydatki związane z remontem budynku mieszkalnego i gospodarczego dotyczyły wydatków poniesionych przez Spółkę na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowią one co najmniej 30% wartości początkowej (w porównaniu do cen nabycia) w odniesieniu do każdego "obiektu" na niniejszej nieruchomości, zaewidencjonowanego przez Spółkę w ewidencji środków trwałych. W związku z powyżej opisanymi wydatkami udokumentowanymi m.in. fakturami, Spółce "nie przysługiwało prawo odliczenia od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, podatku naliczonego wyszczególnionego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki na ulepszenie środków trwałych".

Celem remontu było przygotowanie budynków przy ul......do użytkowania oraz przygotowania ich do wykorzystania przez Spółkę w prowadzeniu działalności gospodarczej. Odrębnym celem remontu była adaptacja części budynku mieszkalnego na cele biurowe. Po zakończeniu remontu Spółka zamierza część budynku mieszkalnego wynajmować osobom fizycznym na cele mieszkalne. Natomiast część zaadaptowanego budynku mieszkalnego, w której Spółka ma prawo do prowadzenia działalności gospodarczej, Strona zamierza wynajmować na cele niemieszkalne np. na cele biurowe lub na cele prowadzenia działalności usługowej czy też handlowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przyszłości dostawa zabudowanej nieruchomości w B... przy ul......opisanej powyżej (tekst jedn.: działki gruntu oraz budynków i budowli na niej się znajdujących) będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług dostawa budynków nie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz dostawa budynków i budowli, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od należnego, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponieważ z przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem budynku, ani też Spółka nie odliczała "od podatku należnego podatek naliczony związany z nabyciem niniejszej nieruchomości ani też ani związany z jej remontem", w przyszłości dostawa zabudowanej nieruchomości w B... przy ul..... tj. działki gruntu oraz budynków i budowli na niej znajdujących, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia natomiast w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż strona ma zamiar zmienić sposób użytkowania budynku mieszkalnego znajdującego na niniejszej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zauważyć jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. wyżej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a cyt. ustawy).

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl art. 41 ust. 12 lit. a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c).

W art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług zdefiniowano pojęcie obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. stawka podatku od towarów i usług obniżona do wysokości 8% ma zastosowanie wyłącznie w przypadku obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje art. 29a, wprowadzony do ustawy art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.).

Zgodnie z ustępem 1 tego artykułu, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy).

Należy zwrócić uwagę, że klasyfikacji budynków dokonuje się na podstawie zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.). Budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług) to:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112);

* budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkiem drewnianym mieszkalnym, budynkiem gospodarczym oraz budowlą (płotem drewnianym). Nieruchomość ta została nabyta w 2012 r. (dla transakcji zastosowano zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług) i Spółce przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

W okresie od 1 maja 2012 r. do 15 kwietnia 2013 r. Spółka wynajmowała 20 m2 budynku mieszkalnego innej spółce na cele związane z działalnością gospodarczą.

Ponadto od listopada 2012 r. przystąpiono do prac remontowo-budowlanych budynku mieszkalnego i gospodarczego, które polegają na wymianie warstw podłogi i stropu nad parterem budynków, rozbiórce nieużytkowanego pieca kaflowego i komina wewnętrznego, naprawy pokrycia dachowego, remoncie wewnętrznych ścian działowych, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wykonaniu ocieplenia na poddaszu, a także budowie wewnętrznej instalacji gazowej zgodnie ze złożonym projektem budowlanym. Wydatki związane z pracami remontowymi Spółka zakwalifikowała jako modernizacja i adaptacja istniejących budynków, mających na celu podwyższenie ich wartości użytkowej (do dnia 31 stycznia 2014 r. wynosiły one ogółem 120.509,03 zł), nie dokonując odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie "materiałów remontowych" w związku z brakiem "zmiany sposobu użytkowania". Ponadto wydatki związane z remontem budynku mieszkalnego i gospodarczego dotyczyły wydatków poniesionych przez Spółkę na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej w odniesieniu do każdego obiektu na niniejszej nieruchomości.

Celem przeprowadzonego remontu było - jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - przygotowanie budynków do wykorzystania ich przez Spółkę "przy prowadzeniu działalności gospodarczej", polegające na adaptacji budynku mieszkalnego na cele biurowe, a także na zmianie sposobu użytkowania i przebudowy budynku gospodarczego oraz nieużytkowanego poddasza na lokal mieszkalny wraz ze zmianą sposobu użytkowania i przebudową lokalu mieszkalnego na lokal usługowy (usługi nieuciążliwe do powierzchni do 30% powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego). Po zakończeniu remontu Spółka zamierzała część budynku mieszkalnego wynajmować osobom fizycznym na cele mieszkalne, natomiast część zaadaptowanego budynku mieszkalnego wynajmować na cele niemieszkalne np. na cele biurowe lub na cele prowadzenia działalności gospodarczej (usługowej czy też handlowej). W przyszłości Spółka zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości po zakończeniu prac remontowo-adaptacyjnych.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy stwierdzić należy, że w stosunku do wydatków remontowych dotyczących budynków, które miały służyć "przy prowadzeniu działalności gospodarczej", Spółce - co do zasady - przysługiwało prawo do odliczenia w części, w jakiej miały być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do najmu na cele niemieszkalne np. na cele biurowe lub na cele prowadzenia działalności usługowej czy też handlowej.

Analizując zatem całokształt sprawy w oparciu o wskazane przepisy, w szczególności definicję pierwszego zasiedlenia, zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazać należy, iż dostawa - dokonana bezpośrednio po ukończeniu prac remontowych - budynku mieszkalnego oraz gospodarczego, w stosunku do których dokonano ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekraczających 30% ich wartości początkowej, stanowić będzie - wbrew twierdzeniu Spółki - czynność dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia. Z wniosku nie wynika bowiem, że były lub będą one przedmiotem wydania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (dzierżawy ani też dostawy), po ich ulepszeniu.

Zatem planowana czynność sprzedaży w części odnoszącej się do budynków (mieszkalnego i gospodarczego) będzie dostawą dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia, w związku z czym nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, skoro w odniesieniu do części budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (bez znaczenia jest fakt, że Spółka nie skorzystała z tego prawa), planowana dostawa tej części odnoszącej się do budynku mieszkalnego oraz gospodarczego nie będzie również korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie została spełniona przesłanka zawarta w pkt b) tego przepisu. Tym samym, o ile przedmiotem dostawy będzie budynek, spełniający warunki dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to sprzedaż tej części nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%. Natomiast w przeciwnym wypadku, tj. gdy przedmiotem sprzedaży nie będzie budynek, który spełnia warunki dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, czynność ta (w tej części) będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podstawową.

Z kolei w odniesieniu do pozostałej części budynków, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do odliczenia znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zatem ta część transakcji podlegać będzie zwolnieniu.

W odniesieniu natomiast do kwestii zwolnienia budowli (płotu drewnianego) wchodzącego w skład opisanej nieruchomości, wskazać należy, że skoro - jak wynika z opisu sprawy - był on jedynie przedmiotem wydania w wykonaniu czynności opodatkowanych (dostawy dokonanej w 2012 r., objętej zwolnieniem od podatku), planowana dostawa w tej części będzie dostawą dokonaną po pierwszym zasiedleniu, a jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą tej budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata, to dla dostawy tej budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektów budowlanych, które się na nim znajdują. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale z nim związanych. Jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym dany obiekt jest posadowiony.

Tym samym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług - dostawa gruntu, na którym posadowione są opisane we wniosku budynki i budowla będzie podlegała wg zasad opodatkowania poszczególnych obiektów (budynków i budowli) - w odpowiednich częściach, jakie są przynależne do obiektów będących przedmiotem dostawy.

W świetle powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo uznano je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl