ITPP1/443-14C/08/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-14C/08/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej, sprzedaż usług, za które wypłacono wynagrodzenie w formie premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłaconą premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka podpisała ze swoimi kontrahentami (aptekami) umowy o współpracy handlowej. Na podstawie tych umów apteki zobowiązały się dokonywać zakupów w Spółce środków farmaceutycznych i wyrobów medycznych oraz dokonywać terminowych płatności za te towary. W treści umów ustalono, że jeżeli apteka będzie wykonywała tę umowę, Spółka może przyznać jej dodatkową bonifikatę. Zarówno przyznanie bonifikaty (co do zasady), jak i jej wysokość, zostały pozostawione wyłącznie do uznania Spółki. Bonifikata jest wypłacana na podstawie faktur wystawianych przez apteki, lub na podstawie korekt faktur wystawianych przez Spółkę, z tym jednak zastrzeżeniem, że w przypadku korekt faktur nie w każdym przypadku aptekę łączy umowa ze Spółką. To zróżnicowane postępowanie jest rezultatem różnych stanowisk, które zajmowały urzędy skarbowe właściwe dla siedziby poszczególnych aptek (jedyne z urzędów uważały, że bonifikata jest usługą, którą musi fakturować apteka, a nie zaś, że jest ona upustem, który może być dokonany na podstawie faktury korygującej wystawionej przez Spółkę). Zgodnie z umową przyznanie dodatkowej bonifikaty - niezależnie od formy fakturowania - następuje przy uwzględnieniu "całokształtu współpracy handlowej". Oczywiście ocena współpracy jest dokonywana w oparciu o bardziej precyzyjne kryteria, które to jedynie we własnym zakresie ustala Spółka. Faktycznie więc o przyznaniu bonifikaty decydują głównie następujące okoliczności:

1.

terminowość dokonywanych zapłat za dostarczane towary

,

2.

terminowość dokonywanych zapłat za dostarczane towary w ostatnim czasie (w ostatnim miesiącu)

,

3.

ilość uzasadnionych i nieuzasadnionych reklamacji zakupionego towaru

,

4.

przypadki odmowy przyjęcia zamówionego towaru

,

5.

terminowość odbioru zamówionego towaru

,

6.

wielkość obrotów między stronami, przy szczególnym uwzględnieniu ostatniego okresu współpracy (często ostatniego miesiąca kalendarzowego)

.

Bonifikata ta ma charakter wyłącznie uznaniowy i aptece nie przysługuje roszczenie o przyznanie tej bonifikaty. Momentem, w którym powstaje roszczenie apteki o zapłatę bonifikaty jest otrzymanie od Spółki pisemnej informacji o wysokości przyznanej bonifikaty w odniesieniu do przypadków, gdy beneficjentami bonifikaty są apteki wystawiające faktury. Momentem, w którym powstaje roszczenie o zapłatę bonifikaty apteki, która nie wystawia faktur, jest moment dokonania korekty faktury przez Spółkę. Informacja o bonifikacie i korekta faktur jest ostateczna i nie przysługuje od niej jakiekolwiek odwołanie. Podobna sytuacja faktyczna dotyczy podmiotów zależnych od Spółki, które zaopatrują się w Spółce i w ramach współpracy, na podstawie kryteriów tożsamych jak dla aptek udzielana jest im premia pieniężna. Spółka pozostaje ze swoimi dostawcami w stałych stosunkach handlowych. Na podstawie uregulowanych umownie warunków handlowych Spółka nabywa towary od dostawców-producentów lub importerów. Spółka zobowiązuje się do: zakupów określonych ilości towarów i dokonywania zapłaty w określonych terminach. Za zrealizowanie określonych warunków handlowych dostawcy przyznają Spółce premie pieniężne, które są dokumentowane fakturami za usługi bądź fakturami korygującymi w zależności od stanowisk odpowiednich dla dostawców urzędów skarbowych. Ponadto Spółka realizuje na rzecz dostawców akcje promocyjno-marketingowe polegające na czasowym premiowaniu klientów Spółki za realizację zamówień na określonym asortymencie. Przyznawanie dodatkowych gratyfikacji z tytułu ww. zakupów w ustalonym z dostawcą czasie jest finansowane ze środków Spółki, a rozliczenie z dostawcą wartości pieniężnych z tytułu udzielonych obniżek, odbywa się po zakończeniu akcji na podstawie przygotowywanych raportów sprzedażowych w formie faktur za usługi bądź faktur korygujących w zależności od stanowisk odpowiednich dla dostawców urzędów skarbowych.

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2008 r. treści art. 88 ust. 3a) pkt 2 ustawy podatku od towarów i usług, który uzyskał brzmienie: "nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku" zrodziły się wątpliwości w przedmiotowym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania przez Spółkę faktury wystawionej przez odbiorcę z tytułu wypłaconej premii pieniężnej, Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie faktury wystawionej na okoliczność otrzymania premii pieniężnej nie będzie dawało prawa odbiorcy tej faktury do odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego. Przeszkodą dla tego odliczenia, od 1 stycznia 2008 r. będzie zapis art. 88 ust. 3a) pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym "nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana faktura nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku." Skoro otrzymanie premii pieniężnej nie jest zdarzeniem podlegającym opodatkowaniu (tak wskazuje NSA i wykładania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 8 ust. 1 powołanej ustawy), to faktura dokumentująca taką transakcję (nie podlegającą opodatkowaniu) nie będzie dawała prawa do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 3a) pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

W konsekwencji, w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, gdzie premie pieniężne wypłacane z tytułu uzyskiwania odpowiedniego poziomu obrotów stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, co zostało przesądzone w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2008 r. znak: ITPP1/443-14A/08/BS, a także z uwagi na brak zmiany obowiązujących przepisów w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 powołanej ustawy. W przypadku jednak, gdyby transakcja nie podlegała opodatkowaniu, bądź była zwolniona z podatku, jak słusznie uważa Spółka, prawo takie zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługiwałoby.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej-powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl