ITPP1/443-1481/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1481/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności Spółka produkuje i sprzedaje śniadaniowe płatki zbożowe oraz śniadaniowe płatki zbożowe w formie batonika. Odbiorcami produktów Spółki są różne placówki handlowe, w tym hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sklepy i punkty gastronomiczne. W związku z prowadzeniem działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, Spółka podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. Jednym z typowych działań stosowanych w całej branży jest współdziałanie z placówkami handlującymi produktami Spółki w zakresie odpowiedniego wyeksponowania i zareklamowania sprzedawanych towarów oraz marek handlowych. W ramach takich działań Spółka przekazuje samodzielnie lub za pomocą podmiotów zewnętrznych (agencje reklamowe lub dystrybutorzy) do punktów sprzedaży drukowane materiały reklamowe, które są umieszczane na terenie powierzchni handlowych. Przekazania tych materiałów mogą być dokonane także w innych uzasadnionych gospodarczo przypadkach, np. w przypadku sponsorowania imprez masowych, spotkań z kontrahentami, przedstawicielami handlowymi, itp.

Przykładowe drukowane materiały reklamowe umieszczone w placówkach handlowych przez Spółkę:

* sales folder - materiał wykonany z papieru, może posiadać różne kształty, służy prezentacji nowego produktu. Zawiera informacje na temat rynku i produktu, zdjęcie, dane logistyczne. Dla niektórych klientów sales folder zawiera również plastikową kieszonkę, w której znajduje się przykładowa sztuka produktu. Czasami też sales folder może zawierać element, który służy jego przymocowaniu (np. magnes);

* sales prezenter - materiał wykonany z papieru, zawiera katalog obejmujący zdjęcia wszystkich dostępnych wyrobów wraz z podstawowymi danymi (nazwa, gramatura, kod kreskowy, ilość sztuk w kartonie);

* wobbler - materiał wykonany z papieru, posiada plastikowy lub aluminiowy element (kiwak) zakończony taśmą klejącą (ew. samą taśmę klejącą), za pomocą którego przymocowany jest do półki z produktem. Materiał zawiera zdjęcie produktu, hasło;

* listwa przypółkowa - materiał wykonany z papieru, umieszczany przy półce z produktem, zawiera informację o produkcie lub kategorii lub/i hasło reklamowe. Materiał może zawierać wykrojnik, zwykle wystaje poza półkę;

* wkładka do listwy przypółkowej - materiał wykonany z papieru, umieszczany przy półce z produktem, zawiera informację o produkcie lub kategorii lub/i hasło reklamowe. Materiał może zawierać wykrojnik, wsuwany jest za przezroczystą listwę przypółkowej. Zwykle nie wystaje poza półkę;

* listwa na rolce - materiał wykonany z papieru z taśmą klejącą na plecach, zawierający hasło reklamowe marki lub produktu lub/i logotyp, ewentualnie dodatkowe informacje na temat kategorii lub produktu. Materiał umieszczany przy półce z produktem jak wkładka do listwy przypółkowej. Materiał dostępny w rolkach zawierających określoną ilość modułów/metrów bieżących. Materiał może służyć jako naklejka;

* cenówka, cennik - materiał wykonany z papieru lub kartonu, umieszczany przy półce z produktem najczęściej za pomocą taśmy klejącej, zawiera logotyp marki/produktu, ewentualnie dodatkowe informacje. Posiada miejsce na wpisanie ceny produktu;

* plakat - materiał wykonany z papieru, służy komunikacji nowego produktu/promocji/akcji w sklepach. Materiał przyklejany za pomocą taśmy klejącej dwustronnej w sklepie, najczęściej w strefie przykasowej;

* ulotka - materiał wykonany z papieru, zawiera informacje o promocji/nowym produkcie itp., materiał umieszczany przy półce lub na dodatkowych ekspozycjach za pomocą pasków zaciskowych wykonanych z tworzywa;

* topper na stand - materiał wykonany z kartonu (tektury), służy komunikacji marki lub promocji, umieszczany na stojakach (zwieńczenie stojaków), zawiera zdjęcie produktu, ewentualnie hasło reklamowe;

* komunikacja bramki wejściowej/sensomatów - materiał wykonany głównie z kartonu umieszczany w bramkach wejściowych/sensomatach (bramkach zabezpieczających przed kradzieżą znajdujących się przy wejściu i wyjściu ze sklepu);

* komunikacja witryn sklepowych - materiał wykonany z folii przezroczystej, półprzezroczystej lub nieprzepuszczającej światła, umieszczany na szybach sklepowych. Zawiera wizualizację marki;

* owijka paletowa - materiał wykonany z papieru lub tektury, służy znakowaniu ekspozycji paletowej (zwiększeniu widoczności palety z produktem, komunikacji promocji lub marki). Materiał na rolce zawierającej określoną ilość modułów lub metrów;

* narożnik - materiał wykonany z kartonu (tektury), służy dodatkowemu znakowaniu ekspozycji paletowych. Materiał umieszczany na rogach palet.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku nie podlega opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych wymienionych we wniosku nie podlega opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadniając zajęte w sprawie stanowisko, Wnioskodawca powołuje się na treść art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 3 ww. ustawy.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje, co należy rozumieć przez pojęcie "drukowane materiały reklamowe i informacyjne". Według definicji pochodzącej z Leksykonu PWN, przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp., przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku.

Jak podkreśla Wnioskodawca, wszystkie drukowane materiały reklamowe przekazywane przez Spółkę zawierają poza logo Spółki dodatkowe informacje (hasło reklamowe, informację o promocji, dodatkowe informacje o produkcie/promocji produktu, zdjęcie produktu). Przekazanie wymienionych w stanie faktycznym materiałów ma na celu promocję oraz reklamę produktów Spółki. Dzięki umieszczeniu w punktach handlowych drukowanych materiałów informacyjnych produkty Spółki są bardziej rozpoznawalne a nabywcy uzyskują większą wiedzę o nabywanym produkcie, co ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w licznych interpretacjach indywidualnych (np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 marca 2010 r. sygn. ILPP2/443-1768/09-4/BA; sygn. ILPP1/443-423/09-2/AT, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 stycznia 2008 r. sygn. IP-PP1-443-407/07-2/AK) przesłankami pozwalającymi na uznanie, że dany towar jest drukowanym materiałem reklamowym lub informacyjnym, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT są:

* wydrukowanie przy użyciu technik drukarskich na nośniku;

* umieszczenie logo firmy lub produktu;

* umieszczenie dodatkowych informacji o firmie lub jej produktach (hasło reklamowe, informacje o producencie, informacje o produkcie/promocji produktu, zdjęcie produktu).

W przekonaniu Wnioskodawcy, drukowane materiały reklamowe przekazywane przez Spółkę spełniają powyższe przesłanki. Są one drukowane na papierze (kartonie), na każdym z nich znajduje się logo firmy lub produktu oraz dodatkowe informacje o produkcie.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi, jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 7 ust. 2 omawianej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. i nadanym przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) - również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie, z treści art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powyższego wynika zatem, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest również to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zauważyć ponadto należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "materiały reklamowe". Według definicji pochodzącej z innych źródeł (leksykon PWN) przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Bezsprzecznie za drukowane materiały uznać należy wszelkie druki na papierze, tj. materiały wykonane metodami poligraficznymi. Sales folder, sales prezenter, kiwak, listwa przypółkowa, wkładka do listwy przypółkowej, listwa na rolce, cenówki, cennik, plakat, ulotka, topper paletowy, topper na stand, komunikacja bramki wejściowej/sensomatów, komunikacja witryn sklepowych, owijka paletowa, narożnik, które zawierałyby przede wszystkim informacje na temat działalności Spółki i jej produktów mogą odpowiadać pojęciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Przy czym, przez zawarcie informacji o działalności Spółki, bądź reklamę Spółki zawartą na ww. materiałach - w okolicznościach niniejszej sprawy - uznać należałoby jakąkolwiek formę (w tym również wizualną) przedstawienia informacji, bądź reklamy, służącą przybliżeniu informacji o produkcie Spółki, bądź zachęceniu (poprzez promocję) do nabycia jej produktów.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Spółka prezentuje stanowisko, zgodnie z którym wszystkie drukowane materiały reklamowe zawierają poza logo Spółki dodatkowe informacje (hasło reklamowe, informację o promocji, dodatkowe informacje o produkcie/promocji produktu, zdjęcie produktu). Tym samym, wobec braku na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również definicji pojęcia "reklamy", należy odwołać się do innych dziedzin, w których pojęcie to występuje. I tak, stosując definicję słownikową, za reklamę należy uznać "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś" (Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2002, pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka). Podobnie orzecznictwo sądowe uznaje, że "celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia; polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych i zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi); od strony przedmiotowej można rozróżnić: reklamę towaru, usługi a także marki" (wyrok NSA z dnia 14 listopada 2002 r. - sygn. akt I SA/Wr 4097/01). Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy zauważyć, że Spółka umieszcza na przedmiotowych materiałach logo produktu, bądź firmy. Tym samym jako słuszny należy przyjąć pogląd Wnioskodawcy, iż opisane we wniosku sales folder, sales prezenter, kiwak, listwa przypółkowa, wkładka do listwy przypółkowej, listwa na rolce, cenówki, cennik, plakat, ulotka, topper paletowy, topper na stand, komunikacja bramki wejściowej/sensomatów, komunikacja witryn sklepowych, owijka paletowa, narożnik, mając na celu promocję produktów, stanowią reklamę. Jednocześnie, uwzględniając ww. formę wyrażenia reklamy o produktach Spółki, wskazać należy, że przekazywane materiały reklamowe i informacyjne uznać można za drukowane materiały reklamowe i informacyjne, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie ww. materiałów w niniejszej sprawie nie stanowi dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl