ITPP1/443-1437/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1437/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniach 19 i 21 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 19 i 21 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe, uzupełnione w dniach 19 i 21 lutego 2013 r.

Jest Pan rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo ekologiczne o pow. uprawowej 249,57 ha. W dniu 23 maja 2012 r. wygrał Pan przetarg w Agencji Nieruchomości Rolnych i za kwotę 1.850.00,00 zł zakupił grunty rolne, stanowiące działki 28/2 i 28/3, o łącznej powierzchni 19,7 ha, które w ewidencji gruntów są sklasyfikowane jako pastwiska trwałe, łąki trwałe, lasy i nieużytki. Przedmiotowe grunty wchodzą w skład Pana gospodarstwa rolnego. Jest Pan płatnikiem podatku rolnego, w myśl ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 1). Od dnia przetargu grunty były wykorzystywane na cele rolnicze. Z uwagi na fakt, że przepisy ARiMR nie pozwalają Panu na zwiększenie powierzchni ekologicznego gospodarstwa i otrzymanie za te grunty pełnych płatności bezpośrednich i rolnośrodowiskowych, wydzierżawił Pan przedmiotowe działki Spółce prowadzącej działalność rolniczą, w której współwłaścicielami jest Pan i jego żona. Spółka złożyła wniosek do ARiMR o przyznanie dotacji do produkcji rolnej i uzyskała w tym czasie decyzję przyznającą przedmiotowe dopłaty bezpośrednie do produkcji rolnej. Agencja wyznaczyła Panu czas kilku miesięcy na zapłacenie całej kwoty 1.850.000,00 zł, w skład której wchodzi wpłacone przed przetargiem wadium w wysokości 80.000,00 zł W tym czasie próbował Pan uzyskać kredyt na pozostałą do zapłaty kwotę, lecz bezskutecznie. W związku z niemożnością uzyskania kredytu, postanowił Pan poszukać kupca na przedmiotową nieruchomość, by nie stracić wadium. Zwrócił się Pan w tym celu do rolnika, który prowadzi gospodarstwo rolne w sąsiedztwie przedmiotowych gruntów. W dniu 19 września 2012 r. zawarł Pan umowę przedwstępną sprzedaży zakupionego gruntu. Nabywca zakupi grunty za cenę 1.854.930 zł w celu prowadzenia na nich działalności rolniczej. Informacja o tym zostanie zawarta w akcie notarialnym sprzedaży gruntu.

Po otrzymaniu od rolnika (kupującego) przedpłaty za nieruchomość, przelał Pan należność na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych tytułem zapłaty za nabycie przedmiotowych działek rolnych. W dniu 22 października 2012 r. podpisał Pan z Agencją Nieruchomości Rolnych w O... akt notarialny, dotyczący zakupu wyżej wymienionych działek za kwotę 1.850.000,00 zł W akcie notarialnym zobowiązał się Pan, że grunt będzie użytkowany na cele rolnicze przez okres pięciu lat. Przedmiotowy grunt nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika, że:

* grunty te należą do obszaru predysponowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej,

* dla terenu, na którym położone są powyższe działki nie wszczęto postępowania w celu wprowadzenia zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,

* powyższe grunty nie były objęte nieobowiązującym już miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, co oznaczało przeznaczenie ich na cele rolne.

Obecnie jest Pan wraz z kupującym rolnikiem tuż przed zawarciem warunkowej umowy sprzedaży, która trafi do Agencji Nieruchomości Rolnych w celu ewentualnego skorzystania przez ANr z prawa pierwokupu. Sfinalizowanie sprzedaży gruntów planowane jest do kwietnia 2013 r. Jednocześnie poinformował Pan, że odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości nie odbywa się w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, lecz działalności rolniczej. Sprzedaż nie ma celu zarobkowego, a jedynie uchronienie się od przepadku wadium, które zostało wpłacone przed przetargiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowaną transakcją zbycia gruntów rolnych zakupionych przez Pana wystąpi obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W Pana ocenie opisana sprzedaż gruntów będzie korzystała ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Przedmiotem sprzedaży ma być grunt rolny, użytkowany na cele rolnicze przez dzierżawcę gruntu. Nabywcą gruntu będzie rolnik indywidualny, który planuje kontynuować na tym obszarze działalność rolniczą. W związku z tym uważa Pan, że transakcja ta będzie zwolniona od podatku. Zwolnienie od podatku od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy), ponieważ planowana dostawa obejmuje tereny rolnicze, które nie są terenami budowlanymi ani przeznaczonymi pod zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera bowiem definicji pojęć zawartych we wskazanym przepisie.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo ekologiczne. Zamierza zbyć grunty rolne o pow. 19,7 ha, które wcześniej nabył od Agencji Nieruchomości Rolnych do użytkowania na cele rolnicze. Przedmiotowy grunt nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika, że:

* grunty te należą do obszaru predysponowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej,

* dla terenu, na którym położone są powyższe działki nie wszczęto postępowania w celu wprowadzenia zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,

* powyższe grunty nie były objęte nieobowiązującym już miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, co oznaczało przeznaczenie ich na cele rolne.

W ewidencji gruntów nieruchomości te są sklasyfikowane jako pastwiska trwałe, łąki trwałe, lasy i nieużytki.

Nabywcą przedmiotowych gruntów będzie rolnik indywidualny, prowadzący gospodarstwo rolne w sąsiedztwie przedmiotowych gruntów. Nabywca zakupi grunty w celu prowadzenia na nich działalności rolniczej.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość gruntowa niezabudowana, która jak wynika z ewidencji gruntów nie jest przeznaczona pod zabudowę, to transakcja ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl