ITPP1/443-1423/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1423/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 -2013. Celem projektu jest stworzenie nowoczesnego ośrodka kulturalnego, wyposażonego w profesjonalną salę widowiskowo-kinową. W dniu 29 stycznia 2010 r. została podpisana umowa, dotycząca realizacji projektu objętego Programem Rozwoju Turystyki Kanału (...) i Pojezierza (...) na lata 2004-2006 z perspektywą lat 2007-2013 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Beneficjentem projektu jest Gmina, która złożyła wniosek o dofinansowanie. Gmina będzie właścicielem całości majątku powstałego w wyniku realizacji przedsięwzięcia i odpowiada za zachowanie jego trwałości. Po zakończeniu inwestycji wyremontowana sala kinowa zostanie oddana w nieodpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia Ośrodkowi Kultury.

Ośrodek Kultury jest Samorządową Instytucją Kultury, działającą w oparciu o swój statut. Pełni on rolę Ośrodka Kultury i realizuje zadania z zakresu wychowania, edukacji kulturalnej, upowszechniania kultury wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych. Zadania te realizowane są poprzez organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i oświatowej, zespołowego uczestnictwa w kulturze oraz form aktywności kulturalnej. Zadania te realizowane są nieodpłatnie ze środków Gminy.

W ramach opisywanego projektu Ośrodek Kultury będzie prowadził dotychczasową działalność statutową wzbogaconą o możliwości, jakie daje nowoczesna infrastruktura powstała w wyniku realizowanego przedsięwzięcia. Poza działalnością nieopodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Ośrodek będzie prowadzić działalność opodatkowaną, która będzie dotyczyła:

* tworzenia "produktów kulturalnych", których głównym zadaniem będzie promocja miasta - realizacja przedsięwzięć o charakterze festiwali,

* organizacji cyklicznych imprez w celu zapewnienia mieszkańcom dostępu do znaczących zjawisk artystycznych bez konieczności wyjazdu z miasta; zacieśnienia współpracy z innymi ośrodkami kulturalnymi, synchronizacji terminów i wspólnego pozyskiwania twórców ważnych przedsięwzięć artystycznych, organizacji imprez środowiskowych związanych z uroczystościami miejskimi i narodowymi oraz z innymi świętami,

* działalności kina,

* działalności pomocniczej - wynajem pomieszczeń, sal, urządzeń itp.

Uzyskane przychody przez instytucję kultury będą przeznaczane na prowadzenie działalności statutowej Ośrodka Kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, realizując przedsięwzięcie, które służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może odzyskać koszt poniesionego podatku od towarów i usług, którego wysokość została ujęta w kategorii wydatków kwalifikowalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż w analizowanym przypadku inwestorem jest Gmina, a działalność opodatkowaną z wykorzystaniem dofinansowania ze środków unijnych majątku prowadzi inny podatnik tj. Ośrodek Kultury, ani Gmina ani wymieniona jednostka kultury nie mają i nie będą mieć w przyszłości możliwości do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do inwestycji powstałej w wyniku realizacji projektu. W przedstawionym stanie faktycznym inwestycja w ramach projektu zostanie zrealizowana w wykonaniu zadań własnych Gminy, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych inwestycji kulturalnych oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Zgodnie w przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów opodatkowanych w zakresie działalności kulturalnej.

Na podstawie art. 2 oraz art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 13, poz. 123), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalność jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym. Formą organizacyjną działalności kulturalnej są m.in. domy kultury. Ponieważ prowadzenie działalności kulturalnej należy do obowiązkowych zadań własnych gminy, zwolnionych od podatku, co do zasady Gminie nie przysługuje prawo odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu usług służących remontowi sali kinowej. W związku z powyższym Gmina w zakresie inwestycji realizowanej w opisanym stanie faktycznym nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, co w konsekwencji VAT jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje inwestycję ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Po zakończeniu inwestycji wyremontowana sala kinowa zostanie oddana w nieodpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia Ośrodkowi Kultury.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że m.in. świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynność ta jest wykonywana odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o zapis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W art. 6 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania wyremontowanej sali widowiskowo-kinowej, powstałej w ramach projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nieodpłatne przekazanie ww. inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny stwierdzić należy, iż w zaistniałej sytuacji nie została spełniona przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. inwestycji, nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji nie oceniano kwestii, dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przysługującego jednostce kultury, o której mowa we wniosku, bowiem Wnioskodawca nie jest podmiotem zainteresowanym, o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl