ITPP1/443-1420/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1420/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy opłacie za organizację imprezy w sali zabaw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy opłacie za organizację imprezy w sali zabaw.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 9 lipca 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej jako C... s.c., polegającą na prowadzeniu sali zabaw dla dzieci. Działalność ta sklasyfikowana jest zgodnie z PKD w grupowaniu 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sala zabaw wyposażona jest w różne atrakcje, takie jak: konstrukcja sprawnościowo-ruchowa, tor przeszkód, basen z piłeczkami, domek, regał z książkami itp. Aby dziecko mogło korzystać z tych urządzeń i zabawek, rodzic musi zapłacić za bilet wstępu (opłata zgodnie z cennikiem uzależniona jest od czasu przebywania dziecka na sali zabaw). W sali zabaw można również urządzić imprezy okolicznościowe, takie jak urodziny dziecka, imprezy z okazji dnia dziecka, halloween, mikołajki itp. W tym wypadku klient dokonuje opłaty zgodnie z cennikiem imprez za wejście określonej liczby dzieci. Cena za urządzenie imprezy obejmuje również podawanie dzieciom napojów, tortu oraz drobnych przekąsek (ciastka, chipsy, paluszki itp.). Każde dziecko zaproszone na imprezę może się nimi częstować. Warunkiem niezbędnym do wyprawienia urodzin jest opłata za bilet wejściowy każdego dziecka, który obejmuje korzystanie z placu zabaw oraz wybrany przez rodzica poczęstunek dla dziecka. Jego koszt uzależniony jest od ilości dzieci oraz od zamówionych przekąsek. Tak więc w cenę biletu jest wkalkulowany koszt wyżywienia dzieci. Na terenie centrum zabaw działa również kawiarnia, w której można nabyć słodycze, napoje, kawę, herbatę itp. Jeśli dzieci wraz z rodzicami dokonują zakupów w kawiarni, sprzedaż ta rozliczana jest oddzielnie, gdyż nie była uwzględniona w bilecie wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować opłatę wniesioną przez rodzica celem wyprawienia urodzin i innych imprez okolicznościowych.

Zdaniem Spółki opłata uiszczona przez rodzica celem organizacji urodzin itp. jest opłatą za bilet wstępu, w skład którego wkalkulowana jest również wartość poczęstunku dla dzieci. Zatem winna być opodatkowana 8% stawką VAT, ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy wynosi 7%, a zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz tytule załącznika nr 3 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f wynosi 8%. Natomiast w poz. 183 wymienione zostały "usługi związane z rekreacją i rozrywką - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne" oraz w poz. 186 "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu". Zdaniem Wnioskodawcy usługi te bez względu na symbol na symbol PKWiU opodatkowane winny być stawką VAT w wysokości 8% VAT. Podkreślenia wymaga fakt, iż pojęcie "wstępu", o którym mowa w przytoczonym załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jest pojęciem szerszym niż określenie "bilet wstępu". Dokonanie opłaty za wstęp jest warunkiem koniecznym, aby skorzystać z konkretnych atrakcji oferowanych w parku rozrywki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 183 mieszczą się - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne".

W poz. 186 ww. załącznika widnieją natomiast - bez względu na symbol PKWiU - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z powyższych przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka prowadzi salę zabaw dla dzieci, wyposażoną w różne atrakcje i urządzenia, z których korzystać można po wykupieniu biletu wstępu (opłata zgodnie z cennikiem, uzależniona jest od czasu przebywania dziecka na sali zabaw). W sali zabaw można również urządzać imprezy okolicznościowe, np. urodziny dziecka. W tym wypadku klient dokonuje opłaty zgodnie z cennikiem imprez za wejście określonej liczby dzieci. Cena za urządzenie imprezy obejmuje ponadto koszt wyżywienia dzieci (napoje, potrawy, przekąski).

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do zastosowania właściwej stawki podatku na wstęp na salę zabaw, w związku z organizacją imprezy urodzinowej lub innych imprez okolicznościowych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro wyżywienie jest wkalkulowane w cenę opłaty za wstęp na salę zabaw w związku z organizacją urodzin lub innej imprezy okolicznościowej, to możliwe będzie zastosowanie preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl