ITPP1/443-1416/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1416/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.), uzupełnionym w dniach 9 i 21 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu sprzedaży sprzętu komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 9 i 21 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu sprzedaży sprzętu komputerowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzęt wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy sprzedaję ze stawką 0%, a pozostały ze stawką 23%. Aby zastosować stawkę 0% przed wystawieniem faktury, zgodnie z art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, szkoła dostarcza zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. W przypadku braku potwierdzenia przez organ nadzorujący sprzedaż następuje ze stawką 23%. W celu uzyskania potwierdzenia zamówienia na sprzęt komputerowy zgodnie z art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, szkoła prywatna mająca uprawnienia szkoły publicznej zwróciła się do Urzędu Miasta Wydział Edukacji. W odpowiedzi szkoła uzyskała wyjaśnienie: podpis w imieniu zamawiającego winien złożyć dyrektor, natomiast potwierdzenie w imieniu organu nadzorującego powinna podpisać osoba prowadząca szkołę. Ponadto z uzupełnienia do wniosku wynika, iż jest Pan podatnikiem VAT czynnym. Zamówiony sprzęt komputerowy mieści się w załączniku nr 8 w wykazie towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

"Czy odpowiedź uzyskana z UM (...), iż na druku zamówienia sprzętu komputerowego podpis w imieniu "Zamawiającego" sprzęt, winien złożyć dyrektor Liceum, natomiast "Potwierdzenie" w imieniu organu nadzorującego powinna złożyć osoba prowadząca niepubliczną placówkę oświatową jest prawidłowa i zamówienie właściwe do zastosowania stawki 0%.".

Pana zdaniem podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, jest spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. potwierdzenie organu nadzorującego, że sprzęt komputerowy wymieniony w zamówieniu jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną. W tej sytuacji odmówił Pan szkole sprzedaży sprzętu komputerowego ze sławką 0%, argumentując to niewłaściwym podpisem pod zamówieniem i koniecznością zastosowania 23% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do ust. 13 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

1.

Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.

Drukarki

3.

Skanery

4.

Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.

Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Ponadto, zgodnie z ust. 15 tegoż artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy ustawy należy stwierdzić, iż podstawę do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie m.in. spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. potwierdzenie organu nadzorującego, że sprzęt komputerowy wymieniony w zamówieniu jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a). Powołana regulacja nie warunkuje konieczności potwierdzania, przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zamówienia na dostawę sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy od statusu placówki oświatowej, a w szczególności czy placówka oświatowa jest placówką publiczną czy niepubliczną. Powyższe wynika wprost z postanowień art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze. A zatem jeżeli jest spełniony powyższy warunek, to dostawa sprzętu komputerowego (wymienionego z nazwy w załączniku nr 8 do ustawy) będzie opodatkowana 0% stawką podatku od towarów i usług.

Jak wynika ze przedstawionego we wniosku przedmiotem dostawy na rzecz niepublicznej placówki oświatowej ma być sprzęt komputerowy, który - jak wskazano - mieści się grupie towarów objętych załącznikiem nr 8 do ustawy. W celu uzyskania potwierdzenia zamówienia na sprzęt komputerowy, szkoła prywatna mająca uprawnienia szkoły publicznej zwróciła się do Urzędu Miasta Wydział Edukacji. W odpowiedzi szkoła uzyskała wyjaśnienie, iż podpis w imieniu zamawiającego winien złożyć dyrektor, natomiast potwierdzenie w imieniu organu nadzorującego powinna podpisać osoba prowadząca szkołę.

Z powyższego wynika więc, iż nabywca komputerów (szkoła) nie przedstawił stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący.

Reasumując stwierdzić należy, iż w opisanej sytuacji nie będzie Pan mógł zastosować preferencyjnej, 0% stawki podatku VAT do dostawy sprzętu komputerowego, gdy nabywca nie przedstawi stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący prowadzoną przez niego placówkę oświatową, tj. dokumentu z którego wynikałoby, że przedmiotowy sprzęt komputerowy jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną. Brak powyższego dokumentu powoduje, iż dla dostawy sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy, winna być zastosowana 23% stawka podatku VAT.

Należy wskazać, iż w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestę dotyczącą opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego, natomiast nie odniesiono się do kwestii objętej w części pytaniem Wnioskodawcy, tj. kto powinien złożyć podpis na potwierdzeniu zamówienia w imieniu organu, albowiem kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, tym samym zakres zapytania w tej części nie jest objęty regulacją, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl