ITPP1/443-1409/12/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1409/12/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.) uzupełnionym w dniu 4 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 4 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego udostępniania pomieszczeń.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, osobą prawną. Zgodnie ze statutem realizuje zadania w zakresie upowszechniania kultury oraz organizuje i prowadzi współpracę kulturalną pomiędzy ośrodkami kultury i oświaty z gminy, powiatu, województwa, kraju i zagranicy dla pomnażania wartości i atrakcyjności proponowanych form kulturalnych na terenie T. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy:

1.

organizowanie zespołowego uczestnictwa w kulturze,

2.

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

3.

umożliwienie realizacji form aktywności indywidualnej,

4.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą,

5.

tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,

6.

rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,

7.

organizowanie masowych imprez kulturalnych,

8.

ścisła współpraca z innymi instytucjami kultury i placówkami oświatowymi oraz organizacjami pozarządowymi działającymi w sferze kultury,

9.

gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,

10.

tworzenie warunków do rozwoju profesjonalnej plastyki, muzyki, teatru.

Wnioskodawca administruje budynkiem, w którym prowadzi działalność (własność Gminy Miejskiej - umowa użyczenia). W związku z tym, że posiada różnego rodzaju pomieszczenia znajdujące się w tym budynku (sala widowiskowa, sale muzyczne, taneczne, teatralne oraz pomieszczenia uniwersalne - np. z przeznaczeniem na wynajem), różne organizacje pozarządowe oraz instytucje miejskie (np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), zwróciły się do Wnioskodawcy o bezpłatne udostępnienie ww. pomieszczeń na organizację swoich imprez.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku:

Czy instytucja kultury w przypadku bezpłatnego udostępnienia pomieszczeń na imprezy organizowanie przez inne instytucje i organizacje pozarządowe (nawet, jeśli są to imprezy społecznie użyteczne), w związku z zapisami statutowymi przedstawionymi powyżej (poz. 68. niniejszego wniosku) będzie zobowiązana wycenić taką czynność i odprowadzić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności nieodpłatnego udostępnienia pomieszczeń będą rodziły obowiązek zapłaty podatku VAT, gdyż nie dotyczą stricte działalności tej instytucji oraz przysługuje prawo do odliczania (proporcja)"podatku należnego o kwotę podatku naliczonego" od nabycia towarów i usług dotyczących utrzymania budynku (media, środki czystości, itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te wykonywane są odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

I tak zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący samorządową instytucją kultury, administruje budynkiem, w którym prowadzi działalność (na podstawie umowy użyczenia) i który stanowi własność gminy miejskiej. W związku z tym, że w budynku znajdują się różnego rodzaju pomieszczenia (sala widowiskowa, sale muzyczne, taneczne, teatralne oraz pomieszczenia uniwersalne - np. z przeznaczeniem na wynajem), różne organizacje pozarządowe oraz instytucje miejskie (np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), zwróciły się do Wnioskodawcy o bezpłatne udostępnienie tych pomieszczeń na organizację swoich imprez. Ponadto z wniosku nie wynika, iż Wnioskodawca refakturuje na ww. podmioty trzecie (którym udostępniane są pomieszczenia) koszty dotyczące udostępnianych pomieszczeń w postaci należności za media czy utrzymanie czystości.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż nieodpłatne udostępnianie przez Wnioskodawcę przedmiotowych pomieszczeń stanowi czynności podlegające opodatkowaniu, gdyż świadczenie to - jak wskazano we wniosku - nie dotyczy działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Udostępnione pomieszczenia będą służyły działalności innych podmiotów, a nie Wnioskodawcy. Zatem nieodpłatne ich udostępnianie stanowi nieodpłatne świadczenie usług zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, na gruncie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, które podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl