ITPP1/443-1391/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1391/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem gadżetów w ramach prowadzonych działań marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem gadżetów w ramach prowadzonych działań marketingowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką ze 100% udziałem Miasta G. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której zasadniczym celem jest pozyskiwanie inwestorów na posiadane przez Spółkę grunty, położone w obrębie miasta. Poza tym, Spółka świadczy także usługi doradcze, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do zadań Spółki należy również zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej poprzez tworzenie warunków aktywizacji społecznej, przyciąganie nowych inwestycji i promowanie Miasta G. jako lokalizacji przyjaznej do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka w ramach działań marketingowych nakierowanych na zacieśnienie więzi z nowymi i dotychczasowymi kontrahentami, a przede wszystkim mając na celu zwiększenie rozpoznawalności swej firmy i logo, planuje przekazywać wybranym kontrahentom butelkę wina z nadrukowanym logo i firmą (nazwą) Wnioskodawcy.

W związku z zakupem wskazanych gadżetów Wnioskodawca poniósł następujące koszty:

a.

zakup butelek z winem,

b.

zakup etykiet z nadrukiem logo i firmy Spółki,

c.

transport butelek z nadrukiem do siedziby Spółki.

Ponieważ gadżet nie spełnia kryteriów do uznania go za prezent małej wartości (wartość 1 gadżetu szacuje się na ok. 39 zł netto), ani też nie jest próbką, Spółka planuje przy wydaniu go kontrahentom naliczać podatek VAT, zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano m.in. pytanie:

Czy Spółka będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego przy zapłacie ww. wydatków związanych z nabyciem gadżetów.

Zdaniem Spółki, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, będzie możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, uiszczonego przy zakupie wszystkich ww. kategorii towarów i usług (wino, etykiety, transport).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Występowanie związku z działalnością opodatkowaną rozważać trzeba w niniejszej sprawie - jak wskazuje Wnioskodawca - w dwóch aspektach. Po pierwsze, wskazać można na istnienie związku o charakterze bezpośrednim - związek taki pojawia się w świetle art. 7 ust. 2 ustawy, który nakazuje uznać wydanie gadżetu za odpłatną dostawę towarów. W takim wypadku nieodpłatne przekazanie gadżetu (który nie jest ani próbką, ani prezentem małej wartości) stanowi czynność opodatkowaną stawką podstawową. W tym kontekście, związek między opisanymi we wniosku wydatkami, a sprzedażą opodatkowaną będzie bezpośredni. Niezależnie od powyżej wskazanego związku bezpośredniego, w niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazać może także na występowanie powiązania o charakterze pośrednim. W tym kontekście, w pierwszej kolejności zauważył, iż ustawodawca w przywołanym wyżej przepisie art. 86 ust. 1 ustawy nie precyzuje, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby umożliwiało to podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. W szczególności nie znajduje oparcia w przepisach ustawy założenie, iż brak bezpośredniego związku zakupu towaru czy usługi z wykonywaną przez podatnika działalnością opodatkowaną uniemożliwia odliczenie podatku. Doktryna prawa podatkowego jednogłośnie wskazuje, iż związek taki może być związkiem pośrednim (por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, LEX, 2010, wyd. IV; T. Michalik, VAT. Komentarz, C.H. BECK, 2010, wyd. VII; J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, VAT. Komentarz, C.H. BECK, 2010, wyd. II). Podkreśla się, iż "w odniesieniu do wszystkich kosztów, które obciążają (w sposób bezpośredni lub pośredni) transakcje podlegające opodatkowaniu, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku. Koszty ogólne obciążające działalność gospodarczą uwzględniane są bowiem przy kalkulacji ceny opodatkowanych VAT usług czy towarów. Zatem mimo braku możliwości przyporządkowania zakupów takich towarów do konkretnej transakcji opodatkowanej, bez wątpienia podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku (o ile działalność gospodarcza, z którą związane są te towary, daje prawo do odliczenia podatku)". Z powyższego Wnioskodawca wnioskuje, iż cena netto czynności opodatkowanych, wykonywanych przez podatnika, ukształtowana jest nie tylko przez wydatki, które w sposób oczywisty na tą cenę wpływają (jak koszt zakupu odsprzedanego towaru), ale w równym stopniu kształtują je także wszelkie koszty ogólne ponoszone przez podatnika związane zarówno z wykonaniem czynności opodatkowanej, jak i pozostających generalnie (ogólnie) w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Za trafny należy w tym względzie uznać pogląd WSA we Wrocławiu wyrażony w wyroku z dnia 15 czerwca 2009 r. (I SA/Wr 1368/08, LEX nr 511430), że "prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia)".

Podsumowując, w świetle przepisów ustawy, a także stanowiska doktryny oraz orzecznictwa, każdy zakup związany z działalnością podlegającą opodatkowaniu uprawnia do odliczenia VAT naliczonego w związku z tymże zakupem. W szczególności dla możliwości dokonania obniżenia podatku należnego nie musi istnieć konkretna transakcja opodatkowana, do której odnosi się zakup w związku którym naliczono podatek VAT. Przekładając powyższe konkluzje na przedstawiony w niniejszym wniosku opis sprawy Wnioskodawca stwierdza, iż wydatki związane z nieodpłatnym przekazaniem gadżetów kontrahentom, jako bezsprzecznie związane z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, uprawniają Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony w związku z tymi właśnie zakupami. Jak wskazano we wniosku, przekazanie gadżetów związane jest z działalnością reklamową Spółki, która dzięki tymże gadżetom planuje zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy oraz logo. Gadżety będą rozdysponowane wśród potencjalnych, jak i obecnych kontrahentów. Zamierzonym przez Spółkę skutkiem takiego działania ma być zwiększenie obrotów przedsiębiorstwa przez zwiększenie ilości wykonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych.

Reasumując, z uwagi na występowanie związku (zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego) z działalnością opodatkowaną, opisane wydatki uprawniają do odliczenia VAT naliczonego przy ich nabyciu. Wnioskodawca dodał, iż powyższe stanowisko poparły w swoich pismach organy podatkowe, zarówno w odniesieniu w ogólności do nieodpłatnego wydawania różnego rodzaju gadżetów i upominków dla kontrahentów (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego, o sygn. RO/443-65/06 z dnia 10 stycznia 2007 r.), jak i w stosunku do stanu faktycznego tożsamego z przedstawionym w niniejszej sprawie, tj. gadżetów o charakterze alkoholowym (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 listopada 2009 r., o sygn. IBPP1/443-798/09/AZB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść cytowanego powyżej przepisu art. 86 ust. 1 wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka planuje przekazywać wybranym kontrahentom butelkę wina z nadrukowanym logo i firmą (nazwą Spółki). W związku z zakupem tych gadżetów Spółka poniosła koszty (butelki wina, etykiety z nadrukiem, transport). Opisane gadżety nie spełniają kryteriów do uznania za prezent o małej wartości, nie są też próbkami. Przekazanie gadżetów związane jest z działalnością reklamową Spółki, która dzięki temu planuje zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy i logo. Gadżety będą rozdysponowane wśród potencjalnych, jak i obecnych kontrahentów. Zamierzonym przez Spółkę skutkiem takiego działania ma być zwiększenie obrotów przedsiębiorstwa poprzez zwiększenie ilości wykonywanych czynności opodatkowanych. Wydatki dotyczące nieodpłatnego przekazania gadżetów kontrahentom związane są z działalnością opodatkowaną VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe w odniesieniu do powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy zakupie opisanych gadżetów, o ile nie wystąpią okoliczności przewidziane w art. 88 tej ustawy. Dokonane zakupy towarów i usług (upominki przekazywane nieodpłatnie kontrahentom, nadruki, transport), jak wynika z wniosku, będą miały wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. Takie działania reklamowe, mające na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku, wpłyną na wysokość osiąganych obrotów. W sposób pośredni zatem wydatki te przyczynią się do generowania obrotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl