ITPP1/443-135B/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-135B/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania budynku przeznaczonego do zamiany na inny budynek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 29 sierpnia 2007 r. i 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wybudowanego budynku przeznaczonego do zamiany na inny budynek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka będąca podatnikiem podatku od towarów i usług zawarła z miejscową Radą Gminy porozumienie w sprawie zamiany nieruchomości w trybie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Gmina w ramach zamiany wyda budynek hali produkcyjnej będącej jej własnością, wybudowanej przed rokiem 1993 gdy nie obowiązywały przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. W zamian Spółka przekaże nowy budynek hali produkcyjnej, który zamierza wybudować. Pozyskany przez Spółkę w wyniku zamiany budynek będzie wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazując budynek w drodze zamiany Spółka będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego VAT.

Zdaniem wnioskodawcy przekazanie hali produkcyjnej w drodze zamiany nie rodzi żadnych skutków podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W oparciu o art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę ww. regulacje prawne w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego należy zauważyć, że dokonanie zamiany nieruchomości między dwoma podmiotami stanowi odpłatną dostawą towarów, o której mowa w powołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 i podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem transakcji jest bowiem budynek, będący towarem w rozumieniu przepisów ustawy. Ponadto opisana transakcja ma charakter odpłatny, przy czym odpłatność może przybierać różne formy i nie jest warunkiem jej istnienia to, aby dokonana była w pieniądzu. Odpłatnością może być także świadczenie zwrotne lub otrzymanie innego towaru (np. budynku).

Istotne znaczenie w przypadku planowanej transakcji zamiany ma także spełnienie warunku wynikającego z ww. art. 7 ust. 1 ustawy. Z przedstawionego opisu wynika, że obie strony przeniosą na siebie wzajemnie własność posiadanych hal produkcyjnych, a zatem będą jednocześnie występować w roli dostawcy i nabywcy towaru.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl