ITPP1/443-1346/12/JJ - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1346/12/JJ Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktycznego.

Wnioskodawca posiada status prawny stowarzyszenia, stanowiącego dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych, mającego na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, realizację lokalnej strategii rozwoju (LSR) opracowanej przez lokalną grupę działania (LGD) oraz prowadzenie innych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działalności Wnioskodawcy. Działalność Wnioskodawcy stanowi partnerstwo składające się z przedstawicieli sektora społecznego, gospodarczego i publicznego. Działa jako Lokalna Grupa Działania, w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest wspólne działanie przedstawicieli trzech sektorów na rzecz szeroko pojętego rozwoju obszaru. Statutowymi celami Wnioskodawcy są:

1.

działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;

2.

aktywizowanie ludności wiejskiej;

3.

realizacja lokalnej strategii rozwoju opracowanej przez lokalną grupę działania (LGD);

4.

prowadzenie innych działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działalności Wnioskodawcy.

Działalność Wnioskodawcy opiera się na umowie ramowej o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju zawartej z samorządem Województwa, z której wynika obowiązek realizowania działań ujętych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - działania 4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacje oraz działanie 4.2.1 Wdrażanie projektów współpracy. W ramach ww. działań Lokalna Grupa Działania ponosi koszty związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi oraz szkoleniowymi, tzn. organizacją szkoleń (konferencji), wydrukiem folderów (broszur), organizacją wyjazdów studyjnych/szkoleniowych/seminaryjnych, doradztwem, ogłoszeniami prasowymi, przygotowaniem gadżetów. Wszystkie działania kierowane są nieodpłatnie do mieszkańców obszaru. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja ww. działań nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, z działania 4.3.1 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacje oraz z działania 4.2.1 Wdrażanie projektów współpracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. działań. Wskazując na treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stwierdza, iż w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacja opisanego projektu. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl