ITPP1/443-1339/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1339/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 17 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 24 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonania i montażu podjazdu wraz z balustradą dla wózków przy klatce schodowej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 marca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wykonania i montażu podjazdu wraz z balustradą dla wózków przy klatce schodowej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jest osobą fizyczną samodzielnie prowadzącą działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zobowiązanym do składania w zakresie podatku od towarów i usług miesięcznych deklaracji podatkowych. W roku podatkowym 2013 przedmiotem działalności gospodarczej było między innymi wykonywanie na zamówienie konstrukcji metalowych. W miesiącu listopadzie 2013 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa, zleciła dla strony usługę w zakresie wykonania oraz montażu podjazdu dla wózków wraz z balustradą przy klatce schodowej nr IV w budynku mieszkalnym wielorodzinnym nr 9 przy ul. P w S, zwaną dalej usługą. Spółdzielnia składając zamówienie oświadczyła, iż powyżej opisany budynek mieszkalny należy zaliczyć do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 21 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przedmiotową usługę wykonał w dniu 3 grudnia 2013 r., ustalił jej wartość netto na kwotę 2.800 zł, udokumentował fakturą oraz wskazał w fakturze, iż niniejsza usługa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką podatkową w wysokości 8%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zgodnie z oświadczeniem nabywcy, wykonany przez Wnioskodawcę podjazd dla wózków z balustradą nie charakteryzuje się trwałym powiązaniem z budynkiem mieszkalnym. Nabywca usługi oświadczył, że wybudowany przez Wnioskodawcę podjazd posiada własny - ale nie złączony z budynkiem - fundament na słupki balustrady i fundament pod podjazdem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wykonując w dniu 3 grudnia 2013 r. na rzecz Spółdzielni usługę w zakresie wykonania oraz montażu podjazdu dla wózków wraz z balustradą przy klatce schodowej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, ma prawo wskazać w fakturze oraz w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług, że usługa ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wykonywane w budynkach mieszkalnych, w tym ich rozbudowa lub też modernizacja, do dnia 31 grudnia 2013 r., są opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 8%. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, że wykonując na rzecz Spółdzielni usługę w zakresie wykonania oraz montażu podjazdu dla wózków wraz z balustradą przy klatce schodowej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, podatnik miał prawo wskazać w fakturze oraz w ewidencjach prowadzonych przez stronę dla celów podatku od towarów i usług, że usługa ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 8%. Zdaniem Wnioskodawcy, bez znaczenia w przedmiotowej sprawie należy uznać, że wykonanie niniejszej usługi stanowi faktycznie modernizację budynku mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy stanu faktycznego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2013 r.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć remontu czy modernizacji obiektów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.), remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiące bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast modernizacja to - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA - www.sjp.pwn.pl)"unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

Ponadto należy wskazać, że z zapisu art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w grudniu 2013 r. wykonał świadczenie, polegające na wykonaniu oraz montażu podjazdu dla wózków wraz z balustradą przy klatce schodowej nr IV w budynku mieszkalnym wielorodzinnym zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym o którym mowa w art. 21 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazano, wykonany przez Wnioskodawcę podjazd dla wózków z balustradą nie charakteryzuje się trwałym powiązaniem z budynkiem mieszkalnym. Ponadto posiada własny - ale nie złączony z budynkiem - fundament na słupki balustrady i fundament pod podjazdem.

Odnosząc się do powyższego, mając na względzie powołane przepisy należy wskazać, że obniżona do wysokości 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Tym samym, obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.

Powyższe stanowisko jest zgodne z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 7/12, z której wynika, że obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy (...) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności, które polegają na wykonaniu oraz montażu przy klatce schodowej podjazdu dla wózków wraz z balustradą, który - jak wynika z wniosku - nie charakteryzuje się trwałym powiązaniem z budynkiem mieszkalnym, posiada własny - ale nie złączony z budynkiem - fundament na słupki balustrady i fundament pod podjazdem, wykonanych poza bryłą budynku - Wnioskodawca winien opodatkować - na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy - opodatkowaniu wg stawki podstawowej w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl