ITPP1/443-1309/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1309/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz obowiązku naliczenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz obowiązku naliczenia podatku należnego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina wybudowała halę "sportowo-rehabilitacyjną", która jest Jej własnością. Okres trwania inwestycji to: 18 wrzesień 2009 r. - 30 czerwiec 2011 r. Hala została oddana do użytkowania w dniu 1 września 2011 r. Inwestycja była częściowo finansowana ze środków własnych Gminy, a częściowo z dotacji z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Unii Europejskiej. Hala sportowo-widowiskowa składa się z następujących części: sali z boiskiem i widownią, siłowni, sali korekcyjnej, szatni oraz toalet. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury za wydatki inwestycyjne zostały wystawione na Gminę. Gmina nie odliczała podatku naliczonego wynikającego z faktur za budowę hali sportowej. Faktury te były wystawiane przez cały okres trwania inwestycji oraz jeszcze po jej zakończeniu. Oprócz powyższych wydatków, Gmina poniosła także wydatki na wyposażenie hali sportowej. Gmina nie odliczała również podatku naliczonego wynikającego z faktury za nabycie wyposażenia. Faktura ta została wystawiona w dniu 10 sierpnia 2011 r. W skład wyposażenia wchodzą: artykuły i sprzęt sportowy (materac gimnastyczny, ławka gimnastyczna, kozioł itp.); zestaw do tenisa stołowego; piłki siatkowe, koszykowe, nożne, ręczne, lekarskie; liny do przeciągania, skakanki, ringo, rowery, bieżnie, wioślarz, trenażer, atlas, drążek rehabilitacyjny, poduszka na drabinkę, wykładzina zabezpieczająca nawierzchnię hali, maszyna do konserwacji nawierzchni hali; meble (regał na piłki, regał magazynowy, inne regały, krzesło szkolne, krzesło obrotowe, fotel tapicerowany, ławka korytarzowa, szafy ubraniowe, szafki schowkowe dwupoziomowe, szafa lekarska, szafa metalowa gospodarcza, biurko lekarskie, kozetka stacjonarna, stoły, stół nauczycielski, składany stół konferencyjny, stolik pod rzutnik, wieszak, gablota korkowa, tablica biała, ekran ścienny itp.), artykuły łazienkowe, zestaw komputerowy. Zakup wyposażenia został sfinansowany ze środków własnych Gminy.

Obiekt był budowany z zamiarem przeznaczenia go na zajęcia lekcyjne oraz do odpłatnego udostępniania mieszkańcom, lokalnym klubom i stowarzyszeniom. Od momentu oddania go do użytkowania jest wykorzystywany do prowadzenia zajęć lekcyjnych (nieodpłatne udostępnianie na rzecz szkoły) oraz do odpłatnego korzystania przez mieszkańców, kluby, stowarzyszenia itp. (najem). Opłaty za najem i faktury z tego tytułu wystawia Gmina. Opłaty te są opodatkowane, a Gmina odprowadza podatek należny z tego tytułu.

Zarządzeniem z dnia 1 września 2011 r. został uchwalony regulamin korzystania z hali widowisko-sportowej, zgodnie z którym hala w godzinach od 8.00 do 15.00 w ciągu tygodnia jest udostępniana przede wszystkim na realizację zajęć dydaktycznych w zakresie wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży uczącej się w placówkach oświatowych Gminy. W pozostałych godzinach obiekt jest udostępniany osobom fizycznym i grupom zorganizowanym. Za korzystanie z hali widowiskowo-sportowej pobierane są opłaty zgodne z obowiązującym cennikiem zatwierdzonym przez Wójta Gminy. Udostępnienie hali organizatorowi zajęć lub imprezy następuje na podstawie porozumienia zawartego z administratorem hali i po wniesieniu opłaty zgodnie z aktualnym cennikiem.

W cenniku opłat ustalono wysokość opłaty za wynajem całej sali głównej (boiska z widownią) lub jej połowy według stawki godzinowej. W przypadku wynajmu hali na organizację imprez innych niż sportowe, stawka godzinowa jest wyższa. Do opłat za wynajem sali głównej na imprezy inne niż sportowe należy doliczyć opłaty za media według wskazań liczników. Stowarzyszenia i kluby sportowe mające swoją siedzibę na terenie Gminy zwalnia się z opłat za wynajem sali głównej - zgodnie z ustalonymi limitami na dany rok (min. 10 osób uczestniczących w zajęciach). Stawki za wynajem sali korekcyjnej także są ustalone w określonej wysokości za godzinę. W przypadku wynajmu siłowni można wykupić wejście jednorazowe (opłata za godzinę) lub karnet (10 godzin). Ceny wskazane w cenniku są cenami brutto.

Od dnia 2 stycznia 2012 r. obowiązuje Zarządzenie Wójta w sprawie ustalania cennika opłat i regulaminu korzystania z hali widowiskowo-sportowej w C. Zasady korzystania z hali co do zasady nie uległy zmianie w porównaniu do poprzedniego regulaminu. Zmieniono godziny otwarcia hali widowiskowo-sportowej tj. od 9.00 do 21.00, a w niedziele od 13.00 do 21.00. Od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8.00 do 15.00 hala jest udostępniana przede wszystkim na realizację zajęć dydaktycznych w zakresie wychowania fizycznego dzieci i młodzieży uczącej się w placówkach oświatowych Gminy. W pozostałych godzinach jest powszechnie dostępna po wniesieniu stosownych opłat. Zasady ustalania opłat w cenniku co do zasady także nie uległy zmianom. Do wnoszenia opłat za korzystanie z hali widowiskowo-sportowej zobowiązano także stowarzyszenia i kluby sportowe oraz Zarząd Gminny OSP mające swoją siedzibę na terenie Gminy - zgodnie z ustalonymi limitami na dany rok (min. 10 osób uczestniczących w zajęciach). Odpłatność wynosi 1 zł za godzinę. Ceny wskazane w cenniku są cenami brutto.

Najemcom udostępniane są w ramach najmu także szatnie i toalety oraz wyposażenie znajdujące się w sali głównej, korekcyjnej oraz w siłowni.

Najemcy są zobowiązani do korzystania z hali widowiskowo-sportowej zgodnie z regulaminem.

Gmina ponosi wydatki na bieżące utrzymanie hali widowiskowo-sportowej, np. wydatki na prąd, konserwację hali czy drobne remonty itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy nieodpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy odpłatne udostępnianie hali widowiskowo-sportowej opisane w stanie faktycznym jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

3.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na budowę i wyposażenie hali widowiskowo-sportowej.

4.

Czy Gmina ma prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących bieżące utrzymanie hali widowiskowo-sportowej.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej na potrzeby zajęć lekcyjnych jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem Gmina realizuje w ten sposób zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.

Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez odpłatne świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyjątkiem są ściśle określone sytuacje wskazane w art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy. Artykuł ten został znowelizowany z dniem 1 kwietnia 2011 r., co oznacza, że w momencie realizacji inwestycji obowiązywał zarówno przepis przed nowelizacją, jak i znowelizowany. Dla ustalenia, czy nieodpłatne udostępnianie hali na cele wskazane przez Wnioskodawcę jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, należy przeanalizować oba brzmienia przepisów. Pozwoli to na wykazanie, że zamiarem podatnika w momencie ponoszenia wydatków inwestycyjnych było przeznaczenie inwestycji zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również do czynności opodatkowanych, który to zamiar został zrealizowany po oddaniu hali do używania. Tym samym, podatek naliczony wynikający z faktur za wydatki inwestycyjne miał (i nadal ma) związek zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak również niepodlegającymi opodatkowaniu.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowił, że "nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług."

Z przepisu tego wynika, że nieodpłatne świadczenie usług zostanie opodatkowane tylko wtedy, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:

1.

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z usługami nieodpłatnymi.

Jeżeli jeden z powyższych warunków nie zostanie spełniony, nie jest możliwe opodatkowanie nieodpłatnie świadczonej usługi.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Nieodpłatne udostępnianie hali na cele określone przez Gminę w regulaminie i cenniku, a będące realizacją jej zadań własnych (w zakresie edukacji i kultury fizycznej) nałożonych ustawą o samorządzie gminnym, jest niewątpliwie czynnością związaną z prowadzeniem przez Gminę przedsiębiorstwa. Oznacza to, że udostępnianie hali nieodpłatnie na potrzeby zajęć lekcyjnych byłoby czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 kwietnia 2011 r. Z uwagi na to, że w ramach udostępnienia hali na potrzeby zajęć lekcyjnych, Gmina udostępnia także nieodpłatnie wyposażenie znajdujące się w niej, to czynność ta także nie podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 kwietnia 2011 r.

W związku z niespełnieniem pierwszej z przesłanek wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 kwietnia 2011 r., bez znaczenia pozostaje fakt, czy Gminie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego od budowy i wyposażenia hali. Niezależnie od możliwości odliczenia podatku naliczonego, nieodpłatne udostępnienie hali i wyposażenia na cele wskazane w regulaminie pozostałoby czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle art. 8 ust. 2 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 kwietnia 2011 r.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przepis art. 8 ust. 2 ustawy VAT ma następujące brzmienie: "za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika."

Także w świetle obecnie obowiązującego przepisu art. 8 ust. 2 ustawy VAT, opodatkowanie nieodpłatnych usług jest uzależnione od ich związku z działalnością gospodarczą podatnika. Jeżeli nieodpłatne usługi zostały wyświadczone do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Tylko w przypadku, gdy są świadczone na cele działalności gospodarczej podatnika, nie będą podlegały opodatkowaniu. Jak zostało wyżej wskazane, nieodpłatne udostępnienie hali jest związane z prowadzonym przez Gminę przedsiębiorstwem. Wynika to z faktu, że udostępniając nieodpłatnie halę sportowo-widowiskową na potrzeby zajęć lekcyjnych, Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. W konsekwencji, w obecnym stanie prawnym nieodpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej opisane w stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że od momentu udostępnienia w dniu 1 września 2011 r. hali widowiskowo-sportowej jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej na cele wskazane w stanie faktycznym, zarówno na tle poprzedniego stanu prawnego, jak również obecnego jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że wydatki inwestycyjne były ponoszone przez podatnika z zamiarem wykorzystania inwestycji jednocześnie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz opodatkowanych, który to zamiar został zrealizowany po oddaniu hali widowiskowo-sportowej do używania. W konsekwencji, podatek naliczony wynikający z faktur za wydatki inwestycyjne był (i nadal jest) związany jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe rozważania dotyczące czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, znajdują potwierdzenie także w interpretacjach indywidualnych, np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 grudnia 2010 r. nr IBPP4/443-1962/10/AZ oraz z dnia 23 lutego 2012 r. nr IBPP4/443-1680/11/EJ; interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 maja 2012 r. nr IPTPP1/443-138/12-7/MW; interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 sierpnia 2012 r. nr ILPP1/443-1594/09/12-S/MD.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez odpłatne świadczenie usług należy rozumieć - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odpłatne świadczenie usług może być opodatkowane tylko wtedy, gdy podmiot świadczący te usługi działa w charakterze podatnika VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy VAT z grona podatników zostały wyłączone organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina nie jest wyłączona z kręgu podatników na podstawie tego przepisu. W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, ustawodawca wprowadził zwolnienie dotyczące niektórych z wykonywanych przez nie czynności. Stosownie do brzmienia treści przepisu § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Norma ta została wprowadzona w życie z dniem 6 kwietnia 2011 r. Wcześniejsze rozporządzenia wykonawcze do ustawy VAT także zawierały przepis w analogicznym brzmieniu jak powołany powyżej.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że nie są objęte zwolnieniem od podatku czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Niewątpliwie odpłatny wynajem hali widowiskowo-sportowej lub jej części jest czynnością cywilnoprawną (a nie administracyjną), a więc tym samym niepodlegającą zwolnieniu na podstawie przywołanych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, oddając halę widowiskowo-sportową lub jej części w odpłatny najem, świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie są to usługi, w stosunku do których ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku.

Podsumowując, odpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej, zarówno na tle poprzednich stanów prawnych, jak również obecnego jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że wydatki inwestycyjne były ponoszone przez podatnika z zamiarem wykorzystania inwestycji jednocześnie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz opodatkowanych, który to zamiar został zrealizowany po oddaniu hali widowiskowo-sportowej do używania. W konsekwencji, podatek naliczony wynikający z faktur za wydatki inwestycyjne był (i nadal jest) związany jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, można dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wydatki inwestycyjne w pełnej wysokości z uwagi na fakt, że podatek ten wiąże się jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, a bezpośrednie przyporządkowanie kwoty podatku naliczonego do czynności opodatkowanych nie jest możliwe. Odliczenie to powinno być zrealizowane zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy VAT, czyli poprzez złożenie obecnie korekt deklaracji za odpowiednie okresy rozliczeniowe, w których Gmina otrzymała faktury za wydatki inwestycyjne.

Wskazano, iż z uwagi na fakt, że pytanie dotyczy odliczenia podatku naliczonego z faktur za wydatki inwestycyjne, które to faktury Gmina otrzymała odpowiednio w okresie trwania inwestycji, tj. od 18 września 2009 r. do 30 czerwca 2011 r. oraz później, poniżej zostaną przywołane przepisy prawne obowiązujące w tych datach.

Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano, iż art. 86 ust. 1 ustawy VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Jednocześnie, towary i usługi nabyte w celu wybudowania i wyposażenia hali sportowej zostały nabyte z zamiarem przeznaczenia hali do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Nabyte towary i usługi nadal są wykorzystywane do wykonywania zarówno czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpłatny najem), jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne udostępnianie na zajęcia lekcyjne).

Z art. 86 ust. 1 ustawy VAT wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być dokonane tylko w zakresie, w jakim wiąże się podatek naliczony z czynnościami opodatkowanymi. Do obowiązków podatnika należy bezpośrednie przyporządkowanie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi. Art. 90 ust. 1 ustawy VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli przyporządkowanie takie nie jest możliwe, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego (art. 90 ust. 2 ustawy VAT). O ile bezpośrednie przyporządkowanie kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych nie jest możliwe, podatnik nie ma możliwości stosowania dowolnie wybranej przez siebie metody określania (szacowania) zakresu związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Związek taki może być określony na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 w związku z art. 90 ust. 3 ustawy VAT (tzw. współczynnik sprzedaży). Proporcję tą oblicza się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011 r. o sygn. akt. I FPS 9/10 podatnicy przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy VAT nie mają obowiązku uwzględniania czynności niepodlegających opodatkowaniu. W ocenie NSA, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego według proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy VAT, lecz odliczenie pełne.

W przedstawionym stanie faktycznym występuje sytuacja, w której podatek naliczony wynikający z faktur za budowę i wyposażenie hali widowiskowo-sportowej związany jest jednocześnie z czynnościami podlegającymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, co zostało wskazane w poprzednich punktach niniejszego wniosku. Na dzień otrzymania faktur zakupu nie było możliwe także dokonanie bezpośredniego przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że zgodnie z uchwałą NSA, Gmina miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wybudowanie i wyposażenie hali widowiskowo-sportowej. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy VAT, prawo do obniżenia podatku należnego powstawało w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia podatku w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 13 ustawy VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia w żadnym z powyższych terminów, może on obniżyć kwotę podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej, za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Przepis ten obowiązuje w niezmienionym brzmieniu również obecnie. Zdaniem Wnioskodawcy, może on dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wydatki inwestycyjne w pełnej wysokości z uwagi na fakt, że podatek ten wiąże się jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, a bezpośrednie przyporządkowanie kwoty podatku naliczonego do czynności opodatkowanych nie jest możliwe. Odliczenie to powinno być zrealizowane zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy WAT, czyli poprzez złożenie obecnie korekt deklaracji za odpowiednie okresy rozliczeniowe, w których Gmina otrzymała faktury za wydatki inwestycyjne.

Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie Gminie przysługuje prawo do obniżenia w pełnej wysokości podatku naliczonego wynikającego z faktur za wydatki na bieżące utrzymanie hali widowiskowo-sportowej, o ile oczywiście nie są to wydatki w stosunku do których ustawa VAT zakazuje odliczania podatku naliczonego. Wskazano, iż argumentacja przedstawiona w stanowisku Wnioskodawcy do pytania 3 ma także odpowiednie zastosowanie do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wydatki związane z bieżącym utrzymaniem hali widowiskowo-sportowej. Powołane w stanowisku Wnioskodawcy do pytania 3 przepisy prawne nie uległy zmianie w zakresie, w jakim mogłyby ograniczyć prawo do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego wynikającego z faktur za bieżące utrzymanie hali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie oceniano stwierdzenia, iż Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania jakiegokolwiek klucza/proporcji podziału wydatków przy pomocy którego/której mogłaby dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego. A zatem, przyjęto za element stanu faktycznego, że Wnioskodawca faktycznie nie jest w stanie przyporządkować określonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności - opodatkowanej oraz będącej poza zakresem opodatkowania, natomiast ocena przyjętego rozwiązania może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Ponadto podkreślić należy, że na podatniku spoczywa ciężar udokumentowania planowanych zmian co do sposobu przeznaczenia Inwestycji, co powoduje, że powinny one znaleźć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl