ITPP1/443-129b/09/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-129b/09/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla czynności pomocniczych świadczonych na rzecz Uniwersytetu-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla czynności pomocniczych świadczonych na rzecz Uniwersytetu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć porozumienie z Uniwersytetem na realizację studiów podyplomowych. Opłatę za studia słuchacze będą wnosić na konto Uniwersytetu. Wykłady będą odbywać się w pomieszczeniach należących do Wnioskodawcy. Oprócz udostępnienia pomieszczeń Wnioskodawca ma zapewnić: przeprowadzenie kampanii reklamowej, przyjmowanie dokumentów kandydatów na studia podyplomowe, kontrolę dokonanych wpłat przez słuchaczy poprzez prowadzenie rejestru oraz przechowywanie odbitek dowodów wpłat, prowadzenie obsługi organizacyjno-administarcyjnej zjazdów, egzaminów i obrony prac dyplomowych, rezerwowanie noclegów. Za ww. czynności Wnioskodawca będzie otrzymywać wynagrodzenie płatne przez Uniwersytet. Na zadane pytanie w zakresie podania, jak są klasyfikowane czynności wskazane we wniosku według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w piśmie z dnia 29 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż studia podyplomowe, które będą realizowane przez Uniwersytet mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.30.12 - usługi szkolnictwa wyższego są wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako zwolnione (poz. 7 - ex 80 usługi w zakresie edukacji). Wnioskodawca natomiast na zasadzie zawartego porozumienia będzie świadczyć usługi pomocnicze. Usługi te są nierozerwalnie związane z usługą główną, sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 80.30.12 - usługi szkolnictwa wyższego. Zdaniem Wnioskodawcy do świadczonych usług pomocniczych stosować należy grupowanie PKWiU 80.30.12, tak jak do usługi głównej i traktować jako zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą się mieścić pod pojęciem ex 80 - usługi w zakresie edukacji, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy od podatku od towarów i usług i można do nich stosować zwolnienie od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które będzie świadczyć mieszczą się w pojęciu usług edukacyjnych i można do nich stosować zwolnienie od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści cyt. ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80. Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zawrzeć porozumienie z Uniwersytetem na realizacje studiów podyplomowych. W ramach tego porozumienia Wnioskodawca będzie świadczyć usługi polegające na przeprowadzeniu kampanii reklamowej, przyjmowaniu dokumentów kandydatów na studia podyplomowe, kontroli dokonanych wpłat przez słuchaczy poprzez prowadzenie rejestru oraz przechowywaniu odbitek ksero dowodów wpłat, prowadzeniu obsługi organizacyjno-administarcyjnej zjazdów, egzaminów i obrony prac dyplomowych, rezerwowaniu noclegów. Za ww. czynności Wnioskodawca będzie otrzymywać wynagrodzenie płatne przez Uniwersytet.

Przedstawione zdarzenie przyszłe wskazuje, iż opisane czynności mają charakter usług administracyjno-biurowych i mimo, że są usługami pomocniczymi do usług edukacyjnych, to zdaniem tut. organu nie mogą korzystać ze zwolnienia, bowiem obejmuje ono wyłącznie usługi edukacyjne, świadczone w tym przypadku przez Uniwersytet. A zatem jako nie objęte preferencyjnymi stawkami będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl