ITPP1/443-1268/13/AP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do funkcjonowania społecznej straży rybackiej, finansowanym ze środków europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1268/13/AP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do funkcjonowania społecznej straży rybackiej, finansowanym ze środków europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS, posiadającym osobowość prawną. Jest dobrowolnym samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego. Związek opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Celem związku jest m.in. ochrona wód oraz działanie na rzecz ochrony przyrody realizowane przez Społeczną Straż Rybacką powołaną uchwałami Rad Powiatów na podstawie przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym art. 24 ust. 1 i 1a z dnia 18 kwietnia 1985 r. (tekst jedn.: Dz. U. Nr 66, poz. 750 z 1999 r.). Osoby pełniące funkcje w straży rybackiej nie są pracownikami, a prace wykonują społecznie na podstawie uprawnień uzyskanych od Starostwa Powiatowego. Powołanie Społecznej Straży Rybackiej pociągnęło za sobą konieczność finansowania przez O. w S. ich działalności w zakresie wyposażenia w specjalistyczny sprzęt m.in. do monitoringu, środki transportu, umundurowanie w celu:

* ochrony środowiska wodnego i jej żywych zasobów w tym szczególnie ryb w rzekach i jeziorach,

* przeciwdziałania procederowi kłusownictwa,

* kontroli przestrzegania ustawy o rybactwie śródlądowym i prawa wodnego.

Finansowanie Społecznej Straży Rybackiej dokonywane jest ze środków pieniężnych pochodzących ze składek, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca ma zamiar podjąć realizację zadań w ramach środka 4.1 "rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w ramach osi priorytetowej 4-Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Środki przeznaczone będą na wzmocnienie skuteczności działań Społecznych Straży Rybackich poprzez zakup foto-pułapek oraz specjalistycznego systemu do monitoringu miejsc narażonych na kłusownictwo, zakup sprzętu do monitoringu czystości wód (mierniki parametrów wody z wymiennymi elektrodami) oraz profesjonalnych urządzeń do wyszukiwania sieci kłusowniczych zanurzonych pod powierzchnią wody (echosondy). Otrzymane dofinansowanie nie zwiększy obrotu, jak również nie będzie miało wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych ze środków unijnych w ramach środka 4.1 "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w ramach osi priorytetowej 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" przeznaczonych na działalność Społecznej Straży Rybackiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest związku zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, co skutkuje brakiem prawnej możliwości do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczy towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Uzyskane dofinansowanie dotyczyć będzie czynności zwolnionych od podatku (należny podatek od towarów i usług nie wystąpi). Dokonywane zakupy nie dają prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS, posiadającym osobowość prawną. Celem jego działania jest m.in. ochrona wód oraz działanie na rzecz ochrony przyrody realizowane przez Społeczną Straż Rybacką. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt w ramach środka 4.1 "rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w ramach osi priorytetowej 4-Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Środki przeznaczone będą na wzmocnienie skuteczności działań Społecznych Straży Rybackich poprzez zakup foto-pułapek oraz specjalistycznego systemu do monitoringu miejsc narażonych na kłusownictwo, zakup sprzętu do monitoringu czystości wód (mierniki parametrów wody z wymiennymi elektrodami) oraz profesjonalnych urządzeń do wyszukiwania sieci kłusowniczych zanurzonych pod powierzchnią wody (echosondy). Otrzymane dofinansowanie dotyczyć będzie czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku, realizowany projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl