ITPP1/443-1258/09/KM6 - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z rozbudową infrastruktury ochrony środowiska.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1258/09/KM6 Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z rozbudową infrastruktury ochrony środowiska.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 4 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 4 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, w okresie od II kwartału 2010 r. do III kwartału 2012 r. będzie realizował inwestycję pn. "Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska w ulicach" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa - Gospodarka wodno-ściekowa. Dotacja z funduszu spójności wyniesie 56,77 % wartości robót netto. Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym, przewidzianym do odzyskania. W wyniku realizacji inwestycji wykonana zostanie kanalizacja sanitarna o długości 5,9 km przebudowana na długości 0,9 km oraz wybudowana kanalizacja deszczowa na długości 4 km W wyniku realizacji projektu do wybudowanej sieci kanalizacyjnej zostanie przyłączonych 1.686 osób, 8 podmiotów gospodarczych oraz 12 budynków użyteczności publicznej. Głównym celem projektu jest zapewnienie spełnienia przez Wnioskodawcę wymagań zawartych w odpowiednich dyrektywach UE oraz prawie polskim odnośnie prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej. Ponadto przedmiotowa inwestycja przyczyni się do wypełnienia następujących celów bezpośrednich:

*

stworzenie efektywnych ekonomicznie warunków funkcjonowania systemu gospodarki wodno-ściekowej w rejonie miasta,

*

poprawa jakości środowiska naturalnego, życia mieszkańców, poprawa stanu zdrowia publicznego wynikająca z podniesienia wód podziemnych.

Realizowane zadanie inwestycyjne dotyczy zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W wyniku realizacji inwestycji wykonaną kanalizację sanitarną Wnioskodawca zamierza wydzierżawić Przedsiębiorstwu sp. z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, zaś kanalizacja deszczowa stanowiąca majątek Wnioskodawcy pozostanie na jego stanie. Powołując brzmienie art. 15 ust. 6 ustawy wskazano, iż wykonywanie opisanej wyżej inwestycji wynika z zadań statutowych miasta, jednakże częściowe przekazanie jej spółce miejskiej do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy skutkuje pobieraniem przez Wnioskodawcę podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT czynszu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT z tytułu np. dzierżaw, sprzedaży gruntu.

W uzupełnieniu wskazano, iż Wnioskodawca z chwilą przejęcia na stan środka trwałego wybudowanych kanałów deszczowych ponosić będzie koszty utrzymania kanalizacji deszczowej, tj. dotyczące czyszczenia osadników wpustów ulicznych, regulacji wysokościowej wpustów i studzienek rewizyjnych, przebudowy przykanalików, naprawy uszkodzeń i nie będzie osiągał z tego tytułu żadnych dochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w świetle art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego objętego fakturą wystawioną przez wykonawcę robót dotyczącą kanalizacji sanitarnej, zaś nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w przypadku kanalizacji deszczowej.

2.

Czy do odliczenia podatku VAT może dojść w trakcie, czy też po, realizacji inwestycji, czy należałoby podjąć uchwałę intencyjną o przekazaniu kanalizacji sanitarnej Przedsiębiorstwu sp. z o.o., czy też może to być umowa wstępna ze spółką o przekazanie kanalizacji w dzierżawę.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione na podstawie faktury VAT wystawionej przez wykonawcę koszty inwestycji dotyczące kanalizacji sanitarnej związane są z czynnościami opodatkowanymi VAT (wydzierżawienie majątku w zamian za czynsz), zatem przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług służących budowie kanalizacji sanitarnej, będącej częścią opisanej inwestycji. Obniżenie jest możliwe w trakcie realizacji inwestycji. Podstawą do obniżenia podatku będzie uchwała Rady Miasta zezwalająca Burmistrzowi na przekazanie po zakończeniu inwestycji kanalizacji sanitarnej spółce gminnej oraz umowa wstępna zawarta pomiędzy Miastem a spółką komunalną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku wskazano, iż Wnioskodawca będzie realizował inwestycję pn. "Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska w ulicach" współfinansowaną w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska. Wykonaną - w wyniku realizacji inwestycji - kanalizację sanitarną Wnioskodawca zamierza wydzierżawić Przedsiębiorstwu sp. z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, natomiast wybudowana kanalizacja deszczowa, stanowiąca majątek Wnioskodawcy pozostanie na jego stanie i nie będzie generowała żadnych dochodów. Zatem prowadzona część inwestycji, polegająca na wykonaniu kanalizacji sanitarnej będzie wykorzystywana w tej części na prowadzenie odpłatnej działalności - będzie przedmiotem odpłatnej usługi dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy - zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług - będzie przysługiwało prawo do obniżenia należnego podatku o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług służących kanalizacji sanitarnej, będącej częścią opisanej inwestycji, która następnie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług - o ile nie zaistnieje związek z czynnościami zwolnionymi bądź nieopodatkowanymi.

Zatem, skoro część realizowanej inwestycji będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych (odpłatna dzierżawa) Wnioskodawcy, przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyłącznie wydatki poniesione na realizację przedmiotowej kanalizacji sanitarnej, natomiast prawo to nie przysługuje w przypadku kanalizacji deszczowej.

Odnosząc się do kwestii terminu odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 - stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Z powyższych przepisów wynika, że termin odliczenia podatku naliczonego jest powiązany z rozliczeniem za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub z terminem złożenia deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Priorytetowe znaczenie dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego ma więc moment otrzymania faktury VAT.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

A zatem w przedmiotowej sprawie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów w trakcie realizacji inwestycji związanej z kanalizacją sanitarną, w terminach określonych w art. 86 ustawy, jeżeli wydatki te będą miały - jak wskazano we wniosku - związek ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo to będzie przysługiwało nawet w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej w danym okresie rozliczeniowym, bowiem przepis art. 86 ust. 19 powołanej ustawy stanowi, iż jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania "na bieżąco" (w trakcie realizacji inwestycji) podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych jedynie z realizacją przedmiotowej kanalizacji sanitarnej, pod warunkiem, iż będzie ona służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT i nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT.

Końcowo wskazuje się, iż podstawą do odliczenia kwoty podatku naliczonego będzie faktura VAT i powołane wyżej przepisy prawa podatkowego a nie, jak przedstawiono we własnym stanowisku, uchwała Rady Miasta.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl