ITPP1/443-1234/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1234/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja została założona w 2008 r., Jej celem są:

1.

planowanie, wspieranie i realizowanie nowatorskich i praktycznych rozwiązań nastawionych na zwiększenie i długoterminowe zachowanie różnorodności biologicznej,

2.

propagowanie, organizowanie i koordynowanie międzynarodowych przedsięwzięć i projektów z zakresu ochrony przyrody,

3.

wykup, dzierżawę gruntów lub stosowanie innych form opieki w stosunku do terenów cennych przyrodniczo,

4.

organizacja konferencji, sympozjów i warsztatów,

5.

opracowanie i realizacja planów zarządzania oraz planów ochrony siedlisk i gatunków,

6.

wspieranie organizacji oraz indywidualnych przyrodników i naukowców pracujących na rzecz ochrony przyrody,

7.

publikowanie materiałów edukacyjnych oraz innych publikacji z zakresu ochrony przyrody,

8.

organizowanie centrów edukacyjnych oraz stacji terenowych,

9.

angażowanie wolontariuszy i studentów w badania ekologiczne i ochronę przyrody,

10.

organizowanie kursów z zakresu praktycznej ochrony przyrody oraz rozpoznawania gatunków i siedlisk przyrodniczych,

11.

podejmowanie długoterminowych programów monitoringowych, szacowania różnorodności przyrodniczej i cenzusów,

12.

wspieranie badań naukowych nastawionych na poszerzenie wiedzy z zakresu praktycznych rozwiązań w ochronie przyrody.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1.

wykorzystanie dotacji z funduszy krajowych i zagranicznych,

2.

realizację projektów zleconych zgodnych z celami Fundacji,

3.

rozdysponowanie funduszy na projekty osób i instytucji wspierających cele Fundacji.

Od 3 września 2012 r. Fundacja współuczestniczy w projekcie "........", współfinansowanego przez Unię Europejską zgodnie z umową..... oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ramach projektu zakupiono sprzęt, zaangażowano podwykonawców i zatrudniono dwóch pracowników.

Jest to jedyny projekt prowadzony przez Fundację, a jego budżet wynosi....... zł, na okres 4 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przedstawiając własne stanowisko, powołując się w poz. 61 (ORD-IN) na art. 86 ust. 1 ustawy, Fundacja wskazała, że prowadzi jedynie działania statutowe, nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej i nie musi odprowadzić podatku VAT. Konsekwentnie, w perspektywie ww. projektu, Fundacja traktuje VAT jako koszt kwalifikowany do refundacji z funduszy Unii Europejskiej i NFOŚiGW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu wniosku wynika, że Fundacja realizuje projekt pn. ".....". Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, że przy założeniu, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl