ITPP1/443-1233/13/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1233/13/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług pośrednictwa finansowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług pośrednictwa finansowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 6 maja 2013 r. rozpoczęła Pani prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie obsługi administracyjnej biura, oznaczonej kodem PKD 82.11.Z. i od dnia 10 maja 2013 r. jest czynnym podatnikiem VAT.

W maju 2013 r. podpisała Pani umowę z firmą M. Sp. z o.o. i wspólnicy sp.j. z siedzibą w... ul..... Zgodnie z zawartą umową zajmuje się Pani prowadzeniem biura sprzedaży mieszkań oraz koordynowaniem procesów sprzedaży pomiędzy wszystkimi podmiotami pośredniczącymi w procesie sprzedaży mieszkań, a także m.in. przeprowadzaniem odbiorów mieszkań, reprezentowaniem M. przy czynnościach związanych z zawarciem umów deweloperskich oraz umów sprzedaży, a co za tym idzie przygotowywaniem wszelkich niezbędnych dokumentów, protokołów oraz ewidencji graficznej. Za ww. usługi wystawia Pani firmie M. fakturę wraz z podatkiem VAT wg stawki podstawowej (23%).

W sierpniu 2013 r. rozszerzyła Pani działalność gospodarczą o usługi wspomagania usług finansowych, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych oznaczonych kodem PKD 66.19.Z. W sierpniu zawarła też Pani umowę z firmą P. S.C. z siedzibą w... ul.... o współpracy w pośrednictwie finansowym. Zleceniodawca posiada status Pośrednika Finansowego na rzecz instytucji finansowych w zakresie produktów finansowych, w szczególności kredytów i pożyczek hipotecznych, kredytów gotówkowych i samochodowych. W ramach zawartej umowy o współpracy w pośrednictwie finansowym zadaniem Pani jest podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania klientów. W ramach umowy wykonuje Pani następujące czynności:

* podejmowanie działań zmierzających do pozyskania klientów zainteresowanych kredytem;

* informowanie osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości o produktach oferowanych przez Zleceniodawcę poprzez udostępnianie i przekazywanie potencjalnym klientom materiałów informacyjno-promocyjnych przygotowanych przez Zleceniodawcę;

* umożliwianie kontaktu osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości ze Zleceniodawcą w siedzibie Zleceniodawcy;

* gromadzenie danych potencjalnych klientów

* przygotowywanie dokumentacji dotyczącej nabywanej przez klienta nieruchomości.

Za wykonane czynności w ramach umowy o współpracy w pośrednictwie finansowym będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie pod warunkiem, że przekazany przez Panią klient zawrze umowę kredytową.

W miesiącu wrześniu i październiku kilku z przekazanych przez Panią klientów zawarło z instytucją finansową umowy kredytowe. Zgodnie z podpisaną umową wystawiła Pani Zleceniodawcy faktury (jedna za miesiąc wrzesień i jedną za miesiąc październik) z zastosowaniem stawki zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy do usług będących przedmiotem umowy, którą zawarła Pani w sierpniu 2013 r. z Pośrednikiem Finansowym, w prawidłowy sposób wystawiono faktury (wrzesień i październik 2013 r.) z zastosowaniem stawki zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy od towarów i usług.

Zdaniem Pani, do usług świadczonych zgodnie z podpisaną z Pośrednikiem Finansowym umową o współpracy w pośrednictwie finansowym, stawka zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT jest właściwa.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 38 wynika, iż intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych, zarówno tych wykonywanych przez banki, jak również świadczonych przez inne podmioty pośredniczące w ich udzielaniu. W orzecznictwie TSUE w wyroku w sprawie C-2/95, Trybunał stwierdził, iż "zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucje, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą. Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią, ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywaną przez bank, nie wyklucza objęciem jej zwolnieniem". Można więc stwierdzić, że wg TSUE usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci w przedmiotowej sytuacji przymiotu takiej usługi.

Celem pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co możliwe, aby strony zawarły umowę. Dla uznania usługi za pośrednictwo najważniejsze jest aby skutek świadczonych usług miał odzwierciedlenie w zawarciu umowy kredytowej przez klienta. Warto tu odnieść się do wyroku w sprawie sygn. C-453/05, gdzie TSUE stwierdził, że "pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem, że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową".

Podpisała Pani umowę o współpracy w pośrednictwie finansowym. Zleceniodawca posiada status Pośrednika Finansowego, a także posiada podpisane umowy o pośrednictwie kredytowym z instytucjami finansowymi zajmującymi się finansowaniem nabywców nieruchomości. W omawianej sytuacji występuje Pani jako subagent pośrednictwa finansowego. W Pani ocenie pozyskiwanie klienta stanowi niezbędny element usługi finansowej. Zadaniem Pani jest wskazanie klientowi okazji do zawarcia umowy, przedstawienie oferty, kontaktowanie osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości z pracownikami Zleceniodawcy w siedzibie Zleceniodawcy, w celu skorzystania z usług Pośrednika Finansowego w zakresie sfinansowania transakcji za pomocą kredytu. Fakt, iż czynności są wykonywane przez subagenta, tj. przez podmiot posiadający umowę z Pośrednikiem Finansowym, a nie z określoną instytucją finansową, nie powinien wpłynąć na sposób klasyfikacji tych usług - nadal są to usługi pośrednictwa finansowego. Ważne jest też to, że otrzymuje Pani wynagrodzenie za wykonane usługi pod warunkiem, że przekazani Zleceniodawcy klienci zawrą umowę kredytową.

Wykonuje Pani czynności pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych, bowiem wykonuje czynności zmierzające do zawarcia umowy między instytucją finansową a klientem, a tym samym dotarcie do zainteresowanego oferowanym przez instytucje finansowe produktem tejże instytucji, udostępnianie i przekazywanie potencjalnym klientom materiałów promocyjno-reklamowych przygotowanych przez Zleceniodawcę, kontaktowanie klientów z pracownikami Zleceniodawcy w siedzibie Zleceniodawcy, gromadzenie danych potencjalnych klientów, stanowią usługę, której celem jest doprowadzenie do zawarcia umowy dotyczącej finansowania klienta.

W związku z powyższym, czynności jakie opisano we wniosku, należy uznać za świadczenie usług pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów. W konsekwencji tego działalność w zakresie przedstawionym we wniosku podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy stanu faktycznego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2013 r.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ponadto, zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w sierpniu 2013 r. rozszerzyła Pani działalność gospodarczą o usługi wspomagania usług finansowych, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Zawarła Pani umowę o współpracy w pośrednictwie finansowym z firmą posiadającą status Pośrednika Finansowego na rzecz instytucji finansowych w zakresie produktów finansowych, w szczególności kredytów i pożyczek hipotecznych, kredytów gotówkowych i samochodowych. W ramach umowy wykonuje Pani następujące czynności:

* podejmowanie działań zmierzających do pozyskania klientów zainteresowanych kredytem;

* informowanie osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości o produktach oferowanych przez Zleceniodawcę poprzez udostępnianie i przekazywanie potencjalnym klientom materiałów informacyjno-promocyjnych przygotowanych przez Zleceniodawcę;

* umożliwianie kontaktu osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości ze Zleceniodawcą w siedzibie Zleceniodawcy;

* gromadzenie danych potencjalnych klientów;

* przygotowywanie dokumentacji dotyczącej nabywanej przez klienta nieruchomości.

Za wykonane czynności w ramach umowy o współpracy w pośrednictwie finansowym będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie pod warunkiem, że przekazany przez Panią klient zawrze umowę kredytową. Ponadto z wniosku nie wynika, że wykonuje Pani usługi, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny, a także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych. Jak wynika z wniosku, wykonuje Pani czynności pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych, bowiem wykonywanie różnego rodzaju czynności faktycznych, zmierzających do zawarcia umowy kredytowej, w tym informowanie klientów o produktach oferowanych przez Zleceniodawcę, udostępnianie i przekazywanie materiałów informacyjno-promocyjnych, kontaktowanie klientów z pracownikami Zleceniodawcy, gromadzenie danych potencjalnych klientów, stanowi usługę, która w sposób nierozerwalny wiąże się z usługą główną świadczoną przez pośrednika finansowego lub bank. Mają one na celu zawarcie konkretnej umowy kredytowej pomiędzy klientem a instytucją finansową (bankiem lub pośrednikiem). Z tego też względu, czynności opisane powyżej są niezbędne, w celu doprowadzenia do zawarcia przez klienta odpowiednich umów z bankiem lub pośrednikiem, przy czym wskazała Pani, że ww. czynności wykonuje jako subagent na podstawie umowy zawartej z pośrednikiem.

Zatem należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści złożonego wniosku - świadczy Pani, zgodnie z zawartą w sierpniu 2013 r. umową z pośrednikiem finansowym, usługi pośrednictwa w sprzedaży kredytów, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w T..., ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl