ITPP1/443-1232/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1232/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 grudnia 2013 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja działająca na rzecz ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego realizuje projekt pn.: "...", na który otrzymało dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa: 6 Środowisko przyrodnicze, działanie: 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, poddziałanie: 6.2.1 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Dofinansowaniem objęte są koszty projektu do wysokości 80% wydatków kwalifikowanych.

Fundacja zleca realizację zadań wymienionych w projekcie wybranym Wykonawcom, którzy są czynnymi płatnikami VAT, o których mowa w art. 96 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Fundacja ponosi wydatki w postaci zakupu usług budowlanych i materiałów budowlanych oraz zakupu i instalacji maszyn i urządzeń. Płatności odbywają się na podstawie wystawianych przez Wykonawców faktur VAT. Zgodnie z wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 "podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta, a ten nie ma prawnej możliwości jego odzyskania (podatku VAT). Możliwość odzyskania podatku VAT należy rozpatrywać w świetle ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)".

Jednocześnie Beneficjenci RPO, tj. Fundacja, która oświadczyła, iż podatek VAT jest kwalifikowany, zobowiązani zostali do dostarczania wraz z wnioskiem o płatność końcową, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej na podstawie art. 14-14d ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej, zgodnie z umową o dofinansowanie. Fundacja działająca na rzecz ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego nie prowadzi działalności gospodarczej - o czym świadczy odpowiedni wpis w NIP-2 złożonym do właściwego Urzędu Skarbowego. Nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 96 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie spełnia żadnego kryterium podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15-17 i jest zwolniona z tego podatku na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione w ramach projektu usługi i towary nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku tego podatek VAT naliczony wykazany w fakturach VAT z tytułu wykonanych usług przez zleceniobiorców wliczany jest do kosztów kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 30 grudnia 2013 r.

Czy Fundacja, nie będąca podatnikiem VAT czynnym o którym mowa w art. 96 ust. 4 (zwolnionym) ustawy o podatku od towarów i usług, realizująca zakup towarów i usług na podstawie faktur VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT podmiotów realizujących zawarte umowy lub zlecenia, a zatem czy również prawidłowo kwalifikuje podatek od towarów i usług (VAT) zawarty w tych fakturach VAT wykonawców tych projektów jako koszt prowadzenia swojej działalności statutowej.

Czy zawarty podatek VAT w fakturach wykonawców usług zleconych i wykonanych na rzecz Fundacji i zaliczony w koszty tej Fundacji (ze względu na brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu) jest wydatkiem kwalifikowanym tego projektu pn.: "", na który otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa: 6 Środowisko przyrodnicze, działanie: 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, poddziałanie: 6.2.1 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, dofinansowaniem objęte są koszty projektu do wysokości 80% wydatków kwalifikowalnych.

Zdaniem Fundacji, sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, ponieważ nie świadczy usług, o których mowa w art. 15 tej ustawy. Fundacja na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy jest zwolniona z tego podatku, ponieważ obroty jej nie przekraczają kwoty 150.000 zł a wynoszą "0", dlatego też występuje brak możliwości odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, Fundacja wskazała, że nie jest zarejestrowanym czynnym "płatnikiem" podatku VAT, a towary i usługi zakupione za otrzymaną dotację nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Wobec powyższego, nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia.

Zatem - jak wskazano - nie ma prawa ani podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych otrzymanymi fakturami.

Fundacja ponadto wskazała, że realizując projekt pn.: "", który jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej, prawidłowo kwalifikuje zawarty podatek od towarów i usług (VAT) w fakturach wykonawców jako koszty prowadzenia działalności statutowej i wydatek ten kwalifikuje, ze względu na brak możliwości odzyskania tegoż podatku VAT z Urzędu Skarbowego w zakresie realizowanego tego projektu, jako koszty kwalifikowane tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, że Fundacja realizuje projekt pn. "". Fundacja nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stan prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a ww. projekt - jak wskazano we wniosku - nie służy sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku nie wynika, aby otrzymane dofinansowanie stanowiło środki, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nie odniesiono się także do zawartych zarówno w pytaniu, jak i własnym stanowisku stwierdzeń odnośnie kwalifikowania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach VAT jako "koszt prowadzenia działalności statutowej", bowiem kwestia ta - zgodnie z zaznaczonym w części E2 wniosku ORD-IN zakresem - nie była objęta żądaniem wydania interpretacji indywidualnej, co potwierdza również fakt, że w części E3 wniosku, wskazując przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej, powołano wyłącznie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl