ITPP1/443-1228/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1228/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 27 stycznia 2011 r. oraz 18 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 stycznia 2011 r. oraz 18 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność, polegającą na oferowaniu usług finansowych w zakresie używania kart płatniczych w sieci bankomatów, jak i terminalach POS. Spółka prowadzi działalność obsługującą członków Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych oraz klientów zewnętrznych w zakresie umożliwienia transakcji kartami płatniczymi, wydaje karty płatnicze, instaluje i obsługuje bankomaty i terminale EFT-POS. Jako członek główny organizacji płatniczych występuje Kasa Krajowa SKOK, która jest podmiotem prawnym dla organizacji płatniczych do dokonywania wszelkich rozliczeń wynikających z członkostwa. Spółka jest procesorem transakcji dla Kasy Krajowej SKOK, t.j. posiada System Obsługi Kart i Terminali (bankomat/POS), certyfikowany według wymogów organizacji płatniczych. System obsługi kart i terminali oraz sieć terminali (bankomaty/POS) są własnością Spółki. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy z Kasą Krajową Spółka otrzymuje przychody z tytułu:

* opłat i prowizji za realizacje transakcji bankomatowych lub POS-wych (np. terminale w sklepie) od klientów członków SKOK jak i "zewnętrznych",

* opłat za transakcje identyfikacyjne kart w oddziale SKOK,

* opłat miesięcznych z tyt. obsług, kart płatniczych,

* opłat za wydanie kart płatniczych, opłat za procesowanie transakcji (autoryzacja i rozliczenie transakcji).

Z innymi podmiotami t.j. z poszczególnymi SKOK-ami zawarte są kolejne umowy związane z działalnością bankomatową i terminalową (POS). Umowy o uczestnictwie w sieci bankomatów. Na podstawie ww. umów są pobierane przez Spółkę opłaty za obsługę bankomatów pracujących dla SKOK. Opłata jest opłatą ryczałtową, miesięczną za zarządzanie i monitoring bankomatów.

W dniu 18 marca 2011 r. Wnioskodawca złożył uzupełnienie do wniosku, w którym doprecyzował przedstawiony stan faktyczny wskazując, iż na podstawie umowy z Krajową SKOK prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług finansowych w zakresie:

a.

obsługi (t.j. autoryzowania i rozliczania) transakcji płatniczych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych umożliwiających ich posiadaczom podejmowanie gotówki i dokonywanie innych operacji w bankomatach, a także dokonywanie zapłaty za towary i usługi w terminalach POS ("point of sale"),

b.

obsługi wydawania kart płatniczych (t.j. personalizacja plastiku, generowanie PIN),

t.

j. świadczeniu usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych - zwolnionych od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Ponadto, na podstawie umów z poszczególnymi SKOK-ami, Wnioskodawca świadczy:

* usługę udostępniania sieci bankomatów stanowiących własność Wnioskodawcy członkom SKOK posiadającym karty płatnicze obsługiwane przez Wnioskodawcę, będącą elementem usługi w zakresie wszelkich transakcji płatniczych zwolnionej od podatku,

* usługę udostępniania SKOK-om sieci terminali POS, stanowiących własność Wnioskodawcy w celu dokonania transakcji identyfikacji posiadacza rachunku pieniężnego przy użyciu karty płatniczej obsługiwanej przez Wnioskodawcę, będącą elementem usługi SKOK w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych zwolnionej od podatku.

Za świadczenie ww. usług Wnioskodawca pobiera stałe miesięczne opłaty zryczałtowane, stanowiące iloczyn opłaty jednostkowej i liczby terminali (bankomatów i POS). Są to jedyne opłaty, jakie Wnioskodawca pobiera z tytułu umożliwienia transakcji w sieci bankomatów oraz transakcji identyfikacyjnych w sieci terminali POS.

Wnioskodawca świadczy powyższe usługi w oparciu o posiadany Informatyczny System Obsługi Kart i Terminali, certyfikowany według wymogów międzynarodowych organizacji płatniczych oraz własną sieć bankomatów i POS.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w poprzednim stanie prawnym, przychody z ww. usług mieściły się w czynnościach określonych w grupowaniu PKWiU 65.12.10, korzystając ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytanie, doprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 18 marca 2011 r., sprowadzające się do określenia aktualnie obowiązującej stawki podatku od towarów i usług w stosunku do opisanych usług, stanowiących odrębną całość, a zarazem elementy usług w zakresie wszelkich transakcji płatniczych i prowadzenia rachunków pieniężnych, właściwe i niezbędne do ich świadczenia, t.j. miesięcznej opłaty za udostępnianie członkom SKOK sieci bankomatów i miesięcznej opłaty za udostępnianie SKOK-om sieci terminali POS.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wymienione w pkt 55 wniosku, będące odrębną całością, stanowią elementy właściwe i niezbędne do świadczenia:

* usługi w zakresie wszelkich transakcji płatniczych, oraz

* usługi w zakresie prowadzenia rachunku pieniężnego,

i jako te elementy są zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 13 ustawy.

Wnioskodawca bowiem wskazuje, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r., usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług są zwolnione z podatku.

Ponadto, jak zaznacza Wnioskodawca, art. 43 ust. 13 zwalnia z podatku świadczenie usługi stanowiącej element usług finansowych, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza się art. 5a w następującym brzmieniu:

"Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne".

Stosownie zaś do art. 1 pkt 8 lit. a nowelizacji z dnia 29 października 2010 r., uchyla się - z dniem 1 stycznia 2011 r. - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41.

Tym samym załącznik nr 4 do ustawy, który zawierał wykaz usług zwolnionych od podatku poprzez ich odwołanie do odpowiedniego symbolu PKWiU, został zastąpiony przez ustawodawcę ujęciem opisowym, którego zakres określono wykorzystując przepisy prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktu 40 oraz ust. 13, regulujących zwolnienia od podatku działalności związanej z transakcjami finansowymi.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 wskazano, iż zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 13 znowelizowanej ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Powyższego przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14).

Z kolei w myśl art. 43 ust. 15 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Należy również wskazać, iż zgodnie z regulacją zawartą w art. 135 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347/1 z późn. zm.)

1.

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych;

b.

udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;

c.

pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;

d.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;

e.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środki płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;

f.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2;

g.

zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie;

h.

dostawy, za cenę równą wartości nominalnej, znaczków pocztowych ważnych w obrocie pocztowym na terytorium danego państwa, znaczków skarbowych i innych podobnych znaczków;

i.

zakłady, loterie i inne gry losowe lub hazardowe, z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń określonych przez każde państwo członkowskie;

j.

dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a;

k.

dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b;

l.

dzierżawę i wynajem nieruchomości.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy usługi finansowe w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, a mianowicie usługi obsługi (t.j. autoryzowania i rozliczania) transakcji płatniczych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych, umożliwiających ich posiadaczom podejmowanie gotówki i dokonywanie innych operacji w bankomatach, a także dokonywanie zapłaty za towary i usługi w terminalach POS ("point of sale"), oraz usługi w zakresie obsługi wydawania kart płatniczych (t.j. personalizacja plastiku, generowanie PIN). Ponadto, na podstawie umów z poszczególnymi SKOK-ami, Spółka świadczy usługę udostępniania sieci bankomatów stanowiących jej własność członkom SKOK, posiadającym karty płatnicze obsługiwane przez Spółkę. Spółka świadczy również usługę udostępniania SKOK-om sieci terminali POS, stanowiących jej własność w celu dokonania transakcji identyfikacji posiadacza rachunku pieniężnego przy użyciu karty płatniczej obsługiwanej przez Spółkę.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż aby do usług świadczonych przez instytucje bankowe można było zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług, muszą być one zaliczane do usług w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Zwolnienie stosuje się także do usług stanowiących element ww. usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usług zwolnionej. Z powołanych przepisów wynika ponadto, iż zwolnienie od podatku nie ma zastosowania do usługi stanowiącej element usługi pośrednictwa, o którym wyżej mowa.

Analiza przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż świadczone przez Spółkę usługi w zakresie obsługi transakcji płatniczych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych, oraz usługi w zakresie obsługi wydawania kart płatniczych stanowią usługi w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług i zgodnie z tym przepisem są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku wskazano, że świadczona przez Spółkę usługa w zakresie udostępniania sieci bankomatów stanowiących własność Spółki członkom SKOK posiadającym karty płatnicze przez nią obsługiwane, jest elementem usługi w zakresie transakcji płatniczych i stanowi odrębną całość właściwą oraz niezbędną do jej świadczenia. Również świadczona przez Spółkę usługa w zakresie udostępniania SKOK-om terminali POS stanowi element usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych i stanowi odrębną całość właściwą oraz niezbędną do jej świadczenia.

Zarówno usługi w zakresie transakcji płatniczych, jak i usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi, polegające na udostępnianiu członkom SKOK sieci bankomatów i udostępnianiu SKOK-om sieci terminali POS są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile faktycznie są elementem usługi zwolnionej na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, stanowią odrębną całość i są właściwe i niezbędne do świadczenia tej usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl