ITPP1/443-1216/09/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1216/09/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (wpływ 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych "samemu sobie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych "samemu sobie".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi naprawy samochodów, sprzedaż samochodów osobowych, najem nieruchomości oraz działalność usługową wspomagającej produkcję roślinną. W ramach wymienionych usług Wnioskodawca świadczy usługi rolnicze innym odbiorcom (rolnikom) i "samemu sobie". Wnioskodawca i odbiorcy usług rolniczych są rolnikami ryczałtowymi. Po wykonaniu każdej usługi Wnioskodawca wystawia dla każdego odbiorcy (dla siebie również) fakturę VAT z podatkiem należnym. Wartość netto wykazuje jako świadczenie usług (przychód działalności gospodarczej), a podatek należny rozlicza w deklaracji VAT-7. Wnioskodawca wskazuje, iż posiada w ewidencji środków trwałych maszyny, które służą do wykonywania usług dla rolników ryczałtowych. Usługi wykonuje na podstawie wpisu do działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym i świadczy usługi "samemu sobie". W uzupełnieniu do wniosku wskazano ponadto, iż głównym źródłem utrzymania jest prowadzenie działalności gospodarczej. Jednym z działań Wnioskodawcy jest działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Dla potrzeb świadczenia tych usług Wnioskodawca zakupił kombajn zbożowy i pług. Działalność rolniczą Wnioskodawca prowadzi w zakresie uprawy zboża, gospodarstwo Wnioskodawcy ma powierzchnię 54.7672 ha. Do prowadzenia gospodarstwa wykorzystywane są ciągniki, przyczepy, kombajn, opryskiwacze. Sprzęt ten nie wchodzi w skład majątku firmowego. Zapotrzebowanie na świadczenie usług rolniczych skłoniło Wnioskodawcę do rozszerzenia działalności gospodarczej w tym zakresie. W okresie sezonowym Wnioskodawca wykorzystuje sprzęt do świadczenia usług "samemu sobie", co potwierdza fakturą VAT. Udział usług rolniczych świadczonych "samemu sobie" w stosunku do wszystkich usług rolniczych wyniósł 29%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo w zakresie fakturowania świadczonych usług oraz naliczania podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług dla rolnika ryczałtowego i każdego innego odbiorcy nabywanych usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy. Świadczenie usług "samemu sobie", jak wskazuje Wnioskodawca, należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika. Wnioskodawcy przy nabyciu towarów i usług przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi usługami. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wykonywanie usług "samemu sobie" należy traktować jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, co powoduje konieczność wystawienia faktury, naliczenia i zapłacenia podatku należnego. Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usług "samemu sobie" należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie wpisu do ewidencji świadczy m.in. usługi rolnicze, będąc podatnikiem podatku VAT. Niezależnie od tego, prowadzi gospodarstwo rolne będąc z tego tytułu rolnikiem ryczałtowym. Występują przypadki, że świadcząc usługi rolnicze w ramach działalności gospodarczej, świadczy je również na rzecz swojego gospodarstwa rolnego. Jak wskazano przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy świadczeniu tych usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny w odniesieniu do powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku, świadczenie usług rolniczych niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa (działalnością gospodarczą) podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Czynność nieodpłatnego świadczenia usług "samemu sobie" należy udokumentować fakturą wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy i rozliczyć w deklaracji dla podatku od towarów i usług w miesiącu jej wystawienia.

Informuje się, iż niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi usługami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl