ITPP1/443-1212/13/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1212/13/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 20 stycznia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie realizował operację w tramach działania 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 tzw. Małe Projekty, które finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków Budżetu Państwa (nr...). Realizowana operacja dotyczy złożonego wniosku o dofinansowanie. Polega ona na zwrocie (refundacji) 80% nie więcej niż 50.000 zł poniesionych kosztów określanych jako kwalifikowane w ramach powyższego działania, określanych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z późn. zmianami.

Planowana operacja polega na realizacji projektu "A.".

Na realizację projektu, zostaną poniesione następujące wydatki:

1.

zakup 5 kajaków wraz z wyposażeniem, przyczepką do ich transportu i ich transport do miejsca magazynowania,

2.

zakup łodzi wędkarskiej z wyposażeniem, przyczepką do ich transportu i ich transport do miejsca magazynowania,

3.

wydatki związane z organizacją zawodów wędkarskich: wydzierżawienie działki, zakup nagród i wyżywienia.

Kajaki, łódź wędkarska użyczane mieszkańcom i wędkarzom mają na celu promocję aktywnego wypoczynku i promocję walorów turystyczno przyrodniczych rzeki. Zawody wędkarskie mają promować aktywny wypoczynek w obrębie wód będących we władaniu Związku... w..., a zwłaszcza rzeki....

Na realizację operacji zostaną poniesione własne środki, jakimi dysponuje stowarzyszenie wędkarzy - Związek... w.... (sklasyfikowany pod PKWiU 9499Z).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, utrzymujący się ze składek członków ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacja projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż wymienione w projekcie zakupy są związane ze sprzedażą nieopadatkowaną. Wnioskodawca utrzymuje się ze składek członkowskich i ze sprzedaży ryb wyprodukowanych lub odłowionych z wód wydzierżawionych od Skarbu Państwa. Składki członkowskie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast od sprzedaży ryb jest odprowadzany podatek od towarów i usług. Wymienione w projekcie zakupy są związane ze sprzedażą nieopodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług i tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt "A.". Na realizację projektu zostaną poniesione wydatki, które - jak wskazał Wnioskodawca - nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania.

Zaznacza się, że interpretacji udzielono przy założeniu, że wydatki na realizację działania pozostają bez związku ze sprzedażą ryb.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl