ITPP1/443-1210/11/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-1210/11/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 31 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wraz montażem rolet zewnętrznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wraz montażem rolet zewnętrznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje roboty budowlane, polegające na zaopatrzeniu budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz wielorodzinnych w rolety zewnętrzne. Roboty te mają odbywać się w budynkach nowobudowanych oraz w budynkach istniejących (PKOB budynków 111, PKOB 112). Powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2. W związku ze złożonym sposobem montażu przedstawiono montowane systemy oraz charakterystykę rolet. Istnieje kilka sposobów montażu i systemów rolet zewnętrznych:

1.

Rolety w systemie RKS - nowoczesny system skrzynek roletowych wykonanych ze zbrojonego styropianu, gdzie znajduje się zwinięty pancerz rolety. W trakcie budowy ścian budynku osadza się nad otworem okiennym/drzwiowym specjalne rolokasety, które stanowią również dolny fragment szalunku traconego wylewanego nadproża otworu i wiążą się z nim na trwałe poprzez połączenia na "jaskółczy ogon" (przed ich ustawieniem w otwór). W następnym etapie montuje się do okna/drzwi prowadnice pancerza rolety (od zewnętrznej strony okna) oraz listwę dociskową (trawersa) na górnej ramie okna. Podczas wykończenia elewacji przysłania się (częściowo lub całkowicie) prowadnice izolacją termiczną ściany. W dalszej kolejności zakłada się w rolokasecie wał napędowy z pancerzem i zamyka się ją klapą rewizyjną wsuwaną pod trawersę i mocowaną do skrzyni rolokasety. Skrzynka rolety od strony wewnętrznej budynku jest przykryta warstwą izolacji termicznej i po wykonaniu elewacji zupełnie niewidoczna.

2.

Rolety nakładane (nasadzane) - montuje się do stolarki okiennej/drzwiowej bezpośrednio przed montażem okna w otworze ściany budynku. Skrzynkę rolety wraz z wałem napędowym i pancerzem mocuje się do górnej ramy okna poprzez specjalne listwy adaptacyjne, a prowadnice na zewnętrznej stronie ramy okna. Po zakotwiczeniu i opiankowaniu okna i rolety stanowi ona wbudowaną w sposób trwały integralną część okna/drzwi. Podobnie jak w systemie powyższym prowadnice można zabudować (przysłonić). Skrzynka rolety od strony zewnętrznej budynku jest przykryta warstwą izolacji termicznej i po wykonaniu elewacji zupełnie niewidoczna.

3.

Rolety podtynkowe - montuje się do ramy okna/drzwi po wstawieniu okien w budynku. Prowadnice są montowane do ramy okna, a skrzynka rolety jest usytuowana powyżej okna i związana z prowadnicami. Podczas wykończenia ściany budynku skrzynkę ukrywa się w grubości warstwy izolacyjnej i po wykonaniu elewacji jest ona niewidoczna.

4.

Rolety standard - są montowane na gotowej elewacji lub w otworze okiennym/drzwiowym na ramie okna. Pozostają widoczne z zewnątrz i stanowią element architektoniczny ściany budynku.

Umowa z klientem ma być zawarta na roboty budowlano-montażowe. Zadaniem Spółki jest dokonanie pomiarów, zakup materiałów, produkcja, przygotowanie otworów, montaż, podłączenie instalacji elektrycznej w przypadku rolet z napędem elektrycznym, uszczelnienie, uzupełnienie tynku, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT obowiązuje przy robotach budowlano-montażowych związanych z montażem rolet zewnętrznych.

Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, 8% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W związku z zakresem robót, jak również różnorodnymi funkcjami, jakie pełnią rolety, stanowią one jednocześnie termomodernizację oraz modernizację budynków. Stanowią ochronę przed deszczem, ochronę przed słońcem, stwarzają barierę dla ucieczki ciepła, ochrona przed nadmiernym nagrzewaniem się pomieszczeń, zabezpieczenie przed działaniem porywistego wiatru, zabezpieczenie przed nadmiernym hałasem. Rolety chronią okna przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych, zwielokrotniając trwałość okna. Następną zaletą rolet jest funkcja izolacyjna w związku z zastosowanych materiałów, z których roleta jest wykonana, a także poprzez stworzenie dodatkowej pustki powietrznej pomiędzy szybą a pancerzem rolety, zatrzymanie uciekającego zimą ciepła. Tą właściwość można rozpatrzyć w kategoriach ekonomicznych wyliczając ilość energii uciekającej z ciepłem na zewnątrz. Po wykonaniu badań stwierdzono, że rolety zewnętrzne ograniczają straty ciepła o około 25-40%. Zasłaniając roletą okno można uzyskać wewnątrz pomieszczenia temperaturę niższą niż na zewnątrz nawet kilka stopni. Przy temperaturze zewnętrznej na poziomie 35°, wewnątrz pomieszczenia osiągnie się temperaturę na poziomie 23-26°. Daje to efekt zbliżony do klimatyzacji. Zamknięta szczelnie roleta jest przeszkodą dla dźwięków zewnętrznych przenoszonych falami rozchodzącymi się w powietrzu, takich jak np. hałas dobiegający z ruchliwej drogi, mogą wytłumić dźwięki nawet o 10 dB. Rolety zewnętrzne powodują unowocześnienie budynku, podnoszą jego wartość techniczną użytkową. Rolety ocieplają budynek mieszkalny mają na celu poprawę izolacyjności cieplnej budynku, a tym samym wpływają na obniżenie kosztów ogrzewania znajdujących się w nich lokali. Poprawia się standard użytkowy, obniżają się koszty eksploatacji. W ustawie o VAT brak definicji modernizacja czy termomodernizacja. Definicje zawarte w słowniczku innych ustaw wiążą jedynie w zakresie ustawy, w której taki słowniczek został umieszczony oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy. Nie powinny one zatem mieć charakteru uniwersalnego, obowiązującego do wszystkich aktów prawnych. Zatem należy stwierdzić, że pojęcia termomodernizacja i modernizacja budynku nie są ustawowo zdefiniowane. Istnieją również inne definicje. Autorzy literatury fachowej posługując się tymi terminami definiują je na własne potrzeby. I tak Krzysztof Skalski (K. Skalski, Rewitalizacja starych dzielnic miejskich, w: Rewitalizacja, Rehabilitacja, Restrukturyzacja, Odnowa Miast, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Oddział w Krakowie. Kraków, 2000, s. 33-83) zgodnie z nazewnictwem przyjętym w środowisku technicznym i ekonomicznym definiuje pojęcie modernizacji: tj. remonty uzupełnione wprowadzeniem nowych, lepszych, sprawniejszych lub nawet dodatkowych elementów wyposażenia, podnoszących komfort. Natomiast Leonard Runkiewicz (L. Runkiewicz, Określenia dotyczące napraw i wzmocnień konstrukcji budowlanych. Przegląd budowlany. 2006, Nr 10, s. 3-6.) traktuje modernizację jako dostosowanie obiektu do współczesnych lub nowych wymogów użytkowych, technicznych, ekologicznych, produkcyjnych, itd. Modernizacja w działalności finansowej jest to unowocześnienie środków trwałych lub istniejących obiektów w celu poprawienia ich jakości, trwałości, zwiększenia wydajności i ulepszenia ich działania. Według GUS, określa się jako ulepszenie istniejących środków trwałych. Rolety zewnętrzne po zamontowaniu stają się integralną częścią budynku.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż niezależnie od zastosowanego systemu należy zastosować stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast stosownie do § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* 54 w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Należy wskazać, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów zastąpiło, obowiązujące od 1 stycznia do 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), regulujący w sposób tożsamy powyższe kwestie, odpowiednio w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest montaż wraz z dostawą rolet zewnętrznych przez producenta, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka planuje, na podstawie zawartych umów na wykonanie robót budowlano-montażowych, dokonać dostawy wraz z montażem wyprodukowanych rolet zewnętrznych. Jak wskazano we wniosku, montaż rolet zewnętrznych spowoduje unowocześnienie budynku, podniesienie jego wartości technicznej i użytkowej. Rolety zewnętrzne ocieplające budynek mieszkalny mają za zadanie poprawę jego izolacyjności cieplnej, czym wpływają na obniżenie kosztów ogrzewania. Wpływa to na wzrost standardu użytkowego budynku, obniżeniu ulegają koszty eksploatacji. Przedmiotowe roboty mają odbywać się w budynkach nowobudowanych oraz w budynkach istniejących, sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112. Powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych nie przekracza 150 m2.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że o ile przedmiotem świadczenia jest usługa obejmująca montaż wraz z dostawą rolet zewnętrznych i dokonywana jest ona w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy oraz jest wykonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym, świadczenie ww. czynności podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku (na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47. ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl